Inlägg från: Cadencee |Visa alla inlägg
  • Cadencee

Hur länge får en valp vara ensam?

Dexter dot com skrev 2017-12-18 05:34:05 följande:

Fast några 2 timmar i början stämmer inte alls. Valpar under 4 månader får bara lämnas väldigt korta stunder dvs minuter när man ensamhetstränar valpen så går träningen som den ska utan bakslag tar det ju många månader att komma upp i 2 timmars ensamhet. Många valpar kan ju inte ens hålla sig i 2 timmar före 7-8 månaders ålder och vissa blir ju inte rumsrena förren runt året.

Även om din hund klarar 7-8 timmar ensam är det ju inget man rekommenderar och är inte optimalt.

Vet hundar som lämnas kanske det dubbla ensamma, dock ute i hundgård.
  • Cadencee
    Queennr1 skrev 2017-12-18 18:02:03 följande:

Inte ens en vuxen hund får vara ensam mer ön 6 timmar. Med så lite insikt om vad det innebär att ha hund borde ni inte skaffa nån alls. Så basala grejer liksom. Hur kan man ens komma på tanken att en VALP ska vara ensam så länge. Sunt förnuft liksom.

Jag vet många hundar som är i rastgård den dubbla tiden som du anger?
  • Cadencee
    Queennr1 skrev 2017-12-18 18:02:03 följande:

Inte ens en vuxen hund får vara ensam mer ön 6 timmar. Med så lite insikt om vad det innebär att ha hund borde ni inte skaffa nån alls. Så basala grejer liksom. Hur kan man ens komma på tanken att en VALP ska vara ensam så länge. Sunt förnuft liksom.

Jag vet många hundar som är i rastgård den dubbla tiden som du anger?
  • Cadencee
    Dexter dot com skrev 2017-12-18 20:42:09 följande:

Tragiskt !! Även om dom kan göra sina behov i hundgården så är det ju inget kvalitativt liv att ligga oaktiverade 14-16 timmar per dag utan mänsklig kontakt om det nu inte gäller draghundar som bor i flock, trivs bäst ute och får några timmars tuff motion per dag.

Nu är det en stor hundgård och hon trivs jättebra i den. Grannarna går förbi och hälsar även om dom inte släpper ut henne. Så nej jag tycker inte det är tragiskt, sen är det inte varje dag det blir så många timmar.
  • Cadencee
    Dexter dot com skrev 2017-12-19 05:29:23 följande:

Har haft hund i över 20 år och rör mig mest bland hundfolk och känner ingen som lämnar sina hundar ensamma hela dagarna. Antingen har man hunden med på jobbet eller har hundvakt/dagis. Förstår inte syftet med att skaffa hund som sen ska ligga ensam oaktiverad hela dagen + natten. Personligen har jag ju hund för att umgås och njuta av den så mycket som möjligt.

Vår jakthund kan va trött i 2 dagar efter en lång jaktdag och faktiskt bara ligga och vila förutom då hon blir rastad (jag vet då jag ibland varit ledig från jobb efter arbetat helg). Allt behöver inte vara svart eller vitt. Hon ligger heller sällan ensam på nätterna. Får 9 av 10 nätter ligga i vår säng och då på mina fötter eller vid mitt huvud. Hon får det hon behöver och lite till bara det att hon får vara i sin hundgård många timmar ibland.
Svar på tråden Hur länge får en valp vara ensam?