Inlägg från: Stårschan |Visa alla inlägg
  • Stårschan

Tror era 8-åringar på tomten?

Nej, definitivt inte. I den åldern hade de själva börjat vara med och dela ut paketen. Sen var det förstås fortfarande ett roligt skådespel att tomten kom på besök, men inte tusan trodde de på honom! Det trodde jag inte att några barn gjorde som är över 4 år och har gått på dagis (eller på annat sätt kommit i kontakt med äldre barn). Sen att de låtsas tro inför föräldrarna är ju en annan sak.

• Stårschan
    Ann-Louise skrev 2017-12-18 21:53:39 följande:

Både min 8-åring och 7-åring tror på tomten. De är överens om att både påskharen och tandfen inte finns utan att det bara är mamma. Men Tomten - han finns på RIKTIGT.

Hur hanterar de denna tro inför sina kompisar?
  • Stårschan
    Ann-Louise skrev 2017-12-19 21:05:06 följande:
    7-åringen kom faktiskt hem från skolan för en vecka sedan och sa att hennes kompisar hade sagt att tomten inte fanns på riktigt. Hon tittade undrande på mig och sa:
    - Men mamma, visst finns tomten på riktigt?
    Jag kunde inte mer än bekräfta att visst finns han på riktigt.
    Har inte upplevt det som besvärligt för dem att tro på tomten bland sina kompisarna. Verkar som flera av kompisarna är lite osäkra på vad de ska tro.
    Tror dock inte det dröjer länge till förrän de förstår myten kring honom. Själv trodde jag på tomten fram till 10-årsåldern. Då kom tomten på besök med min simring runt halsen. Och naturligtvis insåg jag då att han inte fanns på riktigt. ( Eller det kanske han gör????)
    Varje år har vi haft en inhyrd tomte så barnen har ju aldrig upplevt att någon i sällskapet försvunnit eller att de kunnat känna igen personen bakom masken.
    Så då går sjuåringen tillbaka till skolan och berättar att tomten visst finns, för det har hans mamma sagt, och från den dagen får han dessutom leva med stämpeln att hans mamma tydligen inte är riktigt klok - hon tror ju på tomten!

I det här fallet tycker jag att du gjorde ditt barn en ordentlig björntjänst, och dessutom gav du förtroendet er emellan en riktig känga.
  • Stårschan
    Skaz skrev 2017-12-21 12:27:16 följande:
    Det står sig såklart fritt att tycka vad du vill; själv tycker jag att du ger intryck av att vara mer än lovligt dömande och självgod.

Det är klart man ljuger för sina barn, de behöver inte känna till allt här i världen och om lögnen om tomten är så världsomstörtande att det påverkar relationen kanske det är lite väl skyddad verkstad...
    Du tycker inte att det är skillnad på att ljuga för en treåring, och att ljuga för en tvivlande skolpojke som kommer hem och ifrågasätter sanningshalten i det föräldrnarna tutade i honom när han var liten?

Må vara att jag är självgod och dömande, för det tycker jag att jag har rätt att vara i det här fallet.

Skulle det vara lika OK för dig att ljuga för barn i den åldern om att det är storken som kommer med småbarn? Att människor som äter griskött hamnar i helvetet? Att jorden är platt? Att lura i dem att de är allergiska mot godis för att få dem att sluta tjata? Jag tycker att barn är värda mer respekt än så.
Svar på tråden Tror era 8-åringar på tomten?