Ann-Louise skrev 2017-12-19 22:01:51 följande:
Eftersom jag själv jobbar i skolvärlden, med barn i lågstadieåldern, har jag aldrig upplevt att det skulle vara något problem med att några barn tror på tomten medan andra barn inte gör det. Som du själv skriver så vet barnen oftast i tvåan eller trean att han inte finns på riktigt. Men i förskoleklass och ettan brukar det vara lite blandat hur man tror. 
 Varför inte bevara lite av magin med tomten så länge barnen tror. Ser absolut inget fel i det. Sagor och magi är underbart att förkovra sig i, samt att kunna drömma sig bort i fantasins värld ibland. Och det blev ingen stor sak av det när barnen förstod att påskharen och tandfen inte fanns, och tror inte det blir så stort när de förstår magin runt tomten. Det blir vad man själv gör det till. Vi läser ofta sagor om tomtar, troll, häxor, prinsessor mm, och det är underbart att få tro så länge man vill. Och ja, jag respekterar mina barn och deras tro om det så är på tomtar eller någon Gud de vill tro på.
Jag jobbar också i skolan. Att barn i f-klass och kanske åk1 är lite osäkra om tomten känns inte så konstigt men i åk 2 börjar fantasivärlden släppa och man vill veta hur det egentligen är.
Jag tycker att det är stor skillnad på att svara om Gud, att man inte vet om han finns (religioner i allmänhet), men vad det gäller tomten, påskharen mm är det tämligen säkert att det är en påhittad figur som du väljer att ljuga för ditt barn om. Du vet att han inte finns men lurar ditt barn. Att behålla mystiken/magin är något helt annat, det kan man göra för att det är lite roligt att låtsas tillsammans.