• Äldre 18 Dec 21:17
    4386 visningar
    14 svar
    14
    4386

    Vad bör jag acceptera och inte?

    Har ett barn på tre månader med en man som har ett förflutet opiat beroende. Det var rätt illa men han slutade när vi träffades, dock några återfall. Han har väldigt svårt för att vara helt nykter från något, behöver stilla sitt sug på något sätt med antingen benzo, alkohol eller hash. sen vi fick barn har han fortsatt med detta, han får stesolid och imovane utskrivet för stress ångest och sömnproblem.

    Han har nygligen blivit sjukskriven pga utmattningssyndrom och tar mer stesolid än läkaren ordinerat. Han fick beställa nya, olagligt på nätet, eftersom han tog slut på allt för snabbt. Starkare dessutom. På helgerna dricker han gärna, en hel flaska rom, även dricka i veckorna händer. Nu i dagarna har han även med en vän rökt på vilket innan har varit strikt nej, eftersom det är olagligt men han menar på att han behöver det pga sin stress. Samtidigt har han då tagit dom Starkare benzo tabletterna och druckit folköl. han säger att han inte ska röka mer förväntar efter han tagit sitt körkort.

    Han har väldigt hög tollerans nivå och klarar ändå av papparollen men jag känner stort obehag när han är hög. Passar sig liksom inte när man har barn. Han menar att han inte skadar någon, mer än sig själv.. Han är inte sig själv och det är tragiskt. Han går miste om vårt barns barndom då mycket fokus går åt att tillfredställa sitt sug. Plus att hans minne blir sabbat. Han är bara 24 år och tänker inte hur det kommer påverka framtiden negativt.

    Hur bör jag förhålla mig till mig till detta? Jag älskar honom och han har gett upp mycket för mig. Han har ett gott hjärta och älskar vår familj. Det han missbrukar nu är ingenting jämfört med innan, han har kommit lång väg. Detta kan för en förra detting vara framsteg eller bättre än det värsta om ni förstår. Är jag överkänslig? Jätte kluven. Behöver råd, vågar inte prata med någon då det är mycket skam känslor inblandat. Har försökt prata med honom, han lovar och sen bryter löftena. Att han har en dotter som han älskar över allt annat är inte tillräckliga skäl för honom att sluta. Ibland vill han sluta ibland vill han absolut inte. Han vill ej gå behandling

    Orolig mamma

  • Svar på tråden Vad bör jag acceptera och inte?
  • Anonym (Prior­itera)
    Äldre 18 Dec 21:21
    #1
    +1

    Prioritera ert barn l första hand. Inte dig själv och dina känslor för honom och inte honom. Ert barn ska komma först. Nolltolerans! Antingen skaffar han hjälp eller så lämnar du honom. Punkt slut. Det är bara av egoistiska skäl du stannar med honom, om du värdesätter ditt barns välmående lämnar du honom. Ditt val speglar hur mycket du prioriterar ditt barn!!!

  • Äldre 18 Dec 21:33
    #2
    -1

    Jag förstår ditt resonenang och hade givit samma råd till en som hade liknande problem.Tycker du är lite hård, jag prioriterar alltid vårt barn först. Kruxet med att lämna är ju att han är en bra kärlelsfull pappa trots missbruket. Vårt barn far inte illa på något sätt. Vill inte att vårt barn ska växa upp med skilda föräldäldrar. Jag har inte gett upp hoppet om honom ännu.

  • Anonym (Prior­itera)
    Äldre 18 Dec 21:48
    #3
    +1
    Bueno skrev 2017-12-18 21:33:12 följande:

    Jag förstår ditt resonenang och hade givit samma råd till en som hade liknande problem.Tycker du är lite hård, jag prioriterar alltid vårt barn först. Kruxet med att lämna är ju att han är en bra kärlelsfull pappa trots missbruket. Vårt barn far inte illa på något sätt. Vill inte att vårt barn ska växa upp med skilda föräldäldrar. Jag har inte gett upp hoppet om honom ännu.


    Jag vet att jag låter hård! Men du prioriterar inte ditt barn om du vill riskera att hon får tag i pappans droger.. eller att pappan är ensam med barnet och tar för mycket driger i barnets närvaro just den dagen.

    Du skriver själv: Han är inte sig själv och det är tragiskt. Han går miste om vårt barns barndom då mycket fokus går åt att tillfredställa sitt sug. Plus att hans minne blir sabbat. Han är bara 24 år och tänker inte hur det kommer påverka framtiden negativt.

    Hur kan du prioritera något sådant framför att ditt barn ska slippa växa upp i en sådan miljö, där pappa missad dotterns barndom? Jag har växt upp med missbruk! Och så receptbelagt missbruk. Jag hade helst sluppit ha det i mitt liv. Det vill nog din dotter också. Jag har själv en dotter, skulle pappan börja använda droger skulle han åka ut illa kvickt. Finns inte en chans att han ens kan festa loss med droger utan att börja missbruka. För min dotter kommer först! Alltid!
  • Anonym (Prior­itera)
    Äldre 18 Dec 21:50
    #4

    Ursäkta stavningen. Skit mobil -.-

  • Äldre 18 Dec 21:56
    #5
    +1
    Anonym (Prioritera) skrev 2017-12-18 21:21:05 följande:

    Prioritera ert barn l första hand. Inte dig själv och dina känslor för honom och inte honom. Ert barn ska komma först. Nolltolerans! Antingen skaffar han hjälp eller så lämnar du honom. Punkt slut. Det är bara av egoistiska skäl du stannar med honom, om du värdesätter ditt barns välmående lämnar du honom. Ditt val speglar hur mycket du prioriterar ditt barn!!!


    Håller med till tusen procent.

    Du utsätter ditt barn för risker. Vad händer om han är själv med barnet och är påverkad? Eller om han låter påverkade vänner vara hemma samtidigt som barnet? Ärligt talat, tycker att det är sorgligt att man ska behöva säga till en förälder att skydda sitt eget barn.

    Skulle man lämna sitt barn till påverkad förskolepersonal eller barnvakt? Nej.

    Jag skulle aldrig tolerera att pappan till mitt barn höll på så, jag skiter fullständigt i om han är snäll och underbar då och då. Det betyder ingenting. Du säger själv att han missar hennes uppväxt, eller hur?
  • Anonym (mmm)
    Äldre 18 Dec 22:11
    #6
    +1

    Nej han är inte en "bra" pappa! Det spelar ingen roll vad du säger. En person som tar så där mycket preparat är inte redo för att ha ansvar för en annan individ, han har ju fullt upp med att ta hand om sig själv!
    Det förstår du väl att man inte tänker helt normalt när man är hög? Han kan få för sig vad som helst, alternativt inte reagera tillräckligt snabbt om något händer barnet. 

    Han får se till att ta sig helt ur missbruket, SEN kan han få vara pappa till sitt barn, men inte nu.
    Jag vet om fall där socialtjänsten sagt till den förälder som inte drogat att den måste ta barnet och flytta därifrån, annars skulle barnet bli placerat i fosterfamilj, just för att den friska föräldern annars inte ansågs skydda sitt barn. 

  • Äldre 18 Dec 22:18
    #7
    -1

    Tabletterna försvaras oåtkomligt. Jag lämnar inte henne ensam om han är mer påverkad än han ska vara så att säga. Han är inte så ansvarslös eller dum att han skulle gå nuts och proppa i sig massa och gå över styr, framförallt inte om han är själv en stund med henne. Än så länge förstår hon ju inget vad som sker och hennes omsorg äventyras inte. Men det kanske det gör en vacker dag vad vet jag?! Usch jobbig tanke. Tack för dina raka synpunkter.

  • Äldre 18 Dec 22:23
    #8

    Jag hör er.. Var väl dessa svar jag förväntade mig men också fasade för.. Sanningen är hård. dags att sätta hårt mot hårt. Svårt med en extremt manipulativ och intelligent person. Frågan är vad han är beredd att kämpa för,vad är värt mest?! Tacksam för era åsikter

  • Äldre 18 Dec 22:30
    #9
    +1
    Bueno skrev 2017-12-18 22:23:30 följande:

    Jag hör er.. Var väl dessa svar jag förväntade mig men också fasade för.. Sanningen är hård. dags att sätta hårt mot hårt. Svårt med en extremt manipulativ och intelligent person. Frågan är vad han är beredd att kämpa för,vad är värt mest?! Tacksam för era åsikter


    Om du vet att han är manipulativ, låt honom inte lura dig. Dessutom, om du lämnar honom så är det inget svek - du skyddar ditt barn. Det är han som ska bevisa för dig att han duger. Du har redan kämpat för honom, nu är det dags att kämpa för ditt barn. Lycka till!
  • Anonym (Wake up!)
    Äldre 18 Dec 22:34
    #10
    +1
    Bueno skrev 2017-12-18 22:18:25 följande:

    Tabletterna försvaras oåtkomligt. Jag lämnar inte henne ensam om han är mer påverkad än han ska vara så att säga. Han är inte så ansvarslös eller dum att han skulle gå nuts och proppa i sig massa och gå över styr, framförallt inte om han är själv en stund med henne. Än så länge förstår hon ju inget vad som sker och hennes omsorg äventyras inte. Men det kanske det gör en vacker dag vad vet jag?! Usch jobbig tanke. Tack för dina raka synpunkter.


    Du är så allvarligt medberoende så det kan ställas frågetecken vid även ditt föräldraskap. Hans är under all kritik. Rädda dig undan soc.anmälan och värre. Ställ ultimatum och styr upp ditt liv som ensamstående. Ta ansvar för 1.ditt barn. 2.dig själv.

    Kanske finns det en framtid med denna kille. NÄR han blivit drogfri.
  • Äldre 18 Dec 22:37
    #11

    En pundare är ingen bra pappa, då har du en väldigt knepigt bild av en bra pappa.


    Träna hårt, Ät bra, Dö ändå
  • Anonym (Wake up!)
    Äldre 18 Dec 22:40
    #12
    Bueno skrev 2017-12-18 22:23:30 följande:

    Jag hör er.. Var väl dessa svar jag förväntade mig men också fasade för.. Sanningen är hård. dags att sätta hårt mot hårt. Svårt med en extremt manipulativ och intelligent person. Frågan är vad han är beredd att kämpa för,vad är värt mest?! Tacksam för era åsikter


    Inte han. DU.

    Du måste programmera om dig själv att det handlar om "mitt barn", "mig", "jag".

    Du kan!
  • Äldre 19 Dec 06:21
    #13
    Bueno skrev 2017-12-18 22:23:30 följande:

    Jag hör er.. Var väl dessa svar jag förväntade mig men också fasade för.. Sanningen är hård. dags att sätta hårt mot hårt. Svårt med en extremt manipulativ och intelligent person. Frågan är vad han är beredd att kämpa för,vad är värt mest?! Tacksam för era åsikter


    Bra sätt hårt mot hårt, sluta punda eller så får han flytta!
    Träna hårt, Ät bra, Dö ändå
  • Äldre 24 Dec 10:16
    #14
    Anonym (Wake up!) skrev 2017-12-18 22:34:09 följande:

    Du är så allvarligt medberoende så det kan ställas frågetecken vid även ditt föräldraskap. Hans är under all kritik. Rädda dig undan soc.anmälan och värre. Ställ ultimatum och styr upp ditt liv som ensamstående. Ta ansvar för 1.ditt barn. 2.dig själv.

    Kanske finns det en framtid med denna kille. NÄR han blivit drogfri.


    Ja jag satte ultimatum. Drogfri eller så flyttar jag med vårt barn. Han blev ju såklart livrädd och började direkt trappa ner ochnu håller han på att avgiftas. Min familj vet också hur det ligger till nu vilket sätter mer press på honom att ta sig samman. Jag vill inte ge upp detta ännu, jag är en fighter och vill inte att vårt barn ska växa upp med skilda föräldäldrar precis som jag och min man fick. Men villkoret är nykterhet, annars sticker jag och barnet. Då är miljön ohälsosam. Vi är allt för honom, han är inte beredd att förlora det.
Svar på tråden Vad bör jag acceptera och inte?