• gurra

    Treåring för lång för bakåtvänd, vad göra????

    Vår snart treåriga barn är alldeles för lång för att sitta bakåtvänd längre. Benen blir kraftigt böjda. Går knappt att få in hen. Ganska stort barn för sin ålder, snart 20 kg. Hur löser man detta? Först från fyra de bör åka framåtvända förstår jag det som, men inte varför? Händer det något mellan 3-4 i nackmuskulaturen eller vad är skälen mer än att många barn har hunnit bli för stora för bakvänd vid 4. Tacksam för råd.

  • Svar på tråden Treåring för lång för bakåtvänd, vad göra????
  • Rea  List

    Två möjligheter :
    - Köp större bil
    - Åk kollektivt i fortsättningen

    Inte tänk själv och vänd stolen

  • Anonym (S)

    Att benen är kraftigt böjda är inget skäl till att vända! Finns hur mycket info om detta som helst, varför man inte bör vända innan minst 4 år.

  • gurra

    Större bil hjälper ju inte särskilt mycket om stolen inte går att skjuta mer bakåt i modell. Tips på bra stol i så fall? Vi har Besafe izi plus..verkar ej gå att flytta bakåt utan bara höja stolsäget uppåt eller nedåt (eller någon som vet om man kan skjuta den bakåt?)

  • Anonym (Längd?)

    Blir nyfiken på hur lång ditt barn är, för vi har samma stol och den är snart urvuxen

  • Ellie

    Vi har Maxi-Cosi Mobi, och jag tycker den har gott om plats för benen. Man kan ofta få prova stolar i bilen via trafikverket, eller en del affärer som säljer stolarna.

    Ja, det är nackmuskulaturen som inte klarar av det förhållandevis stora huvudet vid en framåtvänd krock innan 4 års ålder (helst 5 år)..

  • elyse

    Kan ni öppna upp till bagageutrymmet för att skapa benutrymme? Vi har gjort det till vår treåring. Hjälpte en hel del med hennes åksjuka också. Visst KAN barn sitta ihoptryckta, men det är inte alla som mår så bra av det.

  • elin1989

    Jag skulle vända. Sverige är typ det enda landet i världen där folk får spel om man vänder innan 4. Bor på Irland och här vänder de flesta när barnet är typ 1. Jag vände min son vid 4 eftersom han fick ont i benen bakåtvänd efter långa sträckor.

  • Anonym (Nej)
    elin1989 skrev 2017-12-19 02:02:53 följande:

    Jag skulle vända. Sverige är typ det enda landet i världen där folk får spel om man vänder innan 4. Bor på Irland och här vänder de flesta när barnet är typ 1. Jag vände min son vid 4 eftersom han fick ont i benen bakåtvänd efter långa sträckor.


    Det finns många länder där man åker utan barnstol, och utan bälte också. Det går bra tills man krockar.
  • Anonym (C)

    Anledningen till att barn ska åka bakåt så länge som möjligt är att risken för svåra skador ökar drastiskt när barnet åker framåt. Därför ska barn åka bakåt så länge som möjligt. Byt stol till en axkid minikid om besafen känns för trång. Annars kan du ju reglera benutrymmet på besafen genom att ha plattan mer utpumpad för mer benplats. Ta även av barnet skorna, det ger supermycket. Satsa på att ha barnet bakåt åtminstone tills hen har fyllt 5 år.





    sverigesradio.se/sida/artikel.aspx&artikel=4155243

Svar på tråden Treåring för lång för bakåtvänd, vad göra????