Richard1986 skrev 2017-12-27 15:59:39 följande:
Exakt. Det var ungefär det jag skrev.
Det är väl alldeles självklart att det inte finns något försvar för otrohet. Har aldrig påstått något annat heller. Att de flesta förhållanden spricker efter otrohet är fullt förståeligt och inte ett dugg konstigt. Otrohet är ALDRIG naturligt oavsett vad någon säger ! Det jag däremot inte gillar är "idiotförklaringen" jag ofta ser här inne av människor som har valt att stanna och kämpa efter otrohet och lyckats rädda förhållandet trots dåliga förutsättningar. Har ett par valt att försöka rädda förhållandet för att båda verkligen vill så förtjänar det respekt, inte skit.
Det jag försökte få fram är att man ska aldrig stanna i ett dåligt förhållande där kärleken tagit slut bara för att det ger trygghet på andra sätt. SJÄLVKLART ska man då avsluta förhållandet INNAN man inleder ett nytt !
Sen finns det säkert människor som är så dum att dom springer och hoppar i säng med andra ändå och låtsas om att ingenting hänt så fort dom kommer hem och fortsätter och fortsätter tills dom blir påkomna. Men då har man skapat sitt eget problem och då får man skylla sig själv om man varken har något förhållande, någon familj eller några vänner kvar till slut !
Att kritisera fel är en sak. Har aldrig påstått att det skulle vara fel. Men ska akta sig för att i nästa andetag berätta hur duktig man själv är till skillnad från den man kritiserar. Att vara ärlig mot sig själv och mot andra är en sak men högmod är en annan sak. Det slår tillbaka fortare än man anar....
Men samtidigt är det inte alltid varken lätt eller bra att respektera någons vilja. Om en person gör något man anser är självdestruktivt ska man respektera det?
Om din kompis vill börja knarka, ska du respektera det för det är ju vad hen vill?
Om din son / dotter vill hoppa av skolan, ska du respektera det?
Om din syster vill vara älskarinna åt en gift man, ska du respektera det?
Om en person som blivit bedragen vill förlåta någon som man anser bara driver med personen, ljuger och manipulerar. Är det inte naturligt att råda personen att lämna?