Anonym (Nope) skrev 2017-12-22 14:56:10 följande:
Jag är så trött på dina inlägg. Du behöver läsa sociologi och psykologi, inte fler helt hypotetiska teorier som är asgamla och ej vetenskapligt prövade. Så jävla förlegat att välja en hel ideologi från 1700 eller 1800-talet och sen utgå totalt från den.
Det är därför vi står och stampar. Politiker bryr sig inte om vetenskap eller vad som egentligen är bäst. En liberal bara MÅSTE vara för friskolor oavsett vad fakta och forskning visar om hur det sen funkar. En vänsterpartist bara MÅSTE vara emot vinster i välfärden för det ÄR man i det partiet och med den ideologin. Skit i vad som egentligen är bäst, vad som kan funka, om kompromisser kan funka.
Och anarkism och det du beskriver strider ju totalt mot den mänskliga naturen, det är HELT ohållbart, speciellt i ett globalt samhälle, ni fattar ju inte det annars helt uppenbara faktum att människor är väldigt olika genetiskt. En ej försumbar del av befolkningen är biologiskt utan empati och otroligt själviskt driven, njuter även av att skada och förnedra. En ganska stor del kommer aldrig ha intresse av att inte skaffa sig fördelar på bekostnad av andra. Det du beskriver skulle bara funka om ni avrättade och steriliserade alla människor som inte föds med benägenhet till hög empati och reflektion.
Man MÅSTE ha lagar och regler just eftersom människor är så olika och i ett rättslöst samhälle tar vissa makten över andra även om ni tänker att ni kan införa ett maktfritt samhälle och att alla skulle älska och respektera det.
Det handlar inte som för din del om att jag VALT en annan färdig ideologi än du har, det handlar om att känna till forskning inom psykologi och människans natur.
Suck och stön på dig och ditt ältande av gamla ideologier. Var nyfiken istället och ta till dig vetenskap istället för nån jävla Bibel som ska förklara hela världsordningen utan något som helst vetenskapligt stöd.
Den var en fin kaskad av fördomar det här. Vad är det för hypotetiska teorier som jag har läst? - det är alltid lika spännande att upptäcka nyheter om vad jag har studerat, samt inte studerat, via främlingar på nätet.
Politiken arbetar utifrån dessa feministiska ideologier
idag, i Sverige. De är högst aktuella och relevanta för politisk förståelse på området. Det enda undantaget är anarkafeminism av de nämnda, den ideologin återfinns inte inom svensk politik.
Huruvida det borde vara såhär eller inte - att politiken använder sig av dessa nämnda ideologier - är en helt annan sak, en helt annan diskussion och knappast någonting som du kan kasta frustration över mig för.
Jag är fullt medveten om hur orimligt stora förändringarna skulle vara för att skapa ett anarkistiskt samhälle av exempelvis vårt. Det är ingenting som jag förväntar mig se under min livstid med det är vad jag finner vettigt bland politisk ideologi och specifikt individualanarkism.
"[...]
ni fattar ju inte det annars helt uppenbara faktum att människor är väldigt olika genetiskt."
Du behöver inte nia mig. Det var konstigt att jag inte förstod det, med tanke på att jag inte ens har förhållit mig till saken. Från tanke till ord snabbare än vad Tesla Roadster II accelererar. Tänk gärna efter lite innan du kastar anklagelser hej vilt, det blir lite rimligare så.
Vad har lagar och regler med någonting att göra? Anarkistiska samhällen är inte fria från lagar och regler, om det nu var det som du har missförstått.
Jag förstår inte riktigt vad psykologi skulle ha att göra med politik på den nivå som jag höll tidigare, vilket var en kortfattad sammanfattning av de aktuella ideologierna inom feminism och ingenting mer. I en representativ demokrati så måste man dock organisera sig för att kunna påverka politiken, varför ideologier får sin vikt vare sig man vill eller inte - för de möjliggör organisering.
Sista stycket kan väl sammanfatta vart du kommer ifrån. Sansa dig. Hysteriska debattörer är inte roliga att bemöta. Om det lugnar ner dig så kan jag meddela att du bara är fördomsfull och att jag inte är produkten av din sinnebild här.
Hur som haver. Kan du sluta spilla min tid genom ditt behov av att ventilera över tillvaron på min bekostnad? Det är inte mycket begärt.