• Masquerade

    "Frivilligt" ensam gravid - fler som vill följas åt?

    Hallå där!
    Har varit i Danmark och skaffat ett helsyskon till min lilla prinsessa. Var iväg redan i somras och är nu i v. 24.
    Skriver att jag är "frivilligt" ensam, för även om jag är nöjd och trygg med mitt beslut hade jag självklart inte gett mig ut på detta äventyr själv om jag träffat "Mr Right". 

    Vet att det finns andra i min situation och det vore kul att höra hur ni har det under graviditetstiden och därefter. 

    Till alla haters: hitta en annan tråd och spy er galla där. 


    Dotter född dec -15
  • Svar på tråden "Frivilligt" ensam gravid - fler som vill följas åt?
  • Emmpye

    Hej!

    Jag var också i Danmark, och är toknöjd med mitt val! Tog sig på första inseminationsförsöket och jag är nu i vecka 16 med BF första veckan i juni.

    Mår ganska bra förutom att jag får lite blodtrycksfall då och då som är lite jobbiga att hantera. Idag var jag tvungen att kasta mig ut i regnet vid Sahlgrenskas Huvudentre och lägga mig på en blöt parkbänk i regnet för att inte helt rasa ihop. Det är det enda riktigt jobbiga, men det händer inte så ofta så det är ok. Man blir dock så himla panikslagen när man känner att man är "på väg bort", antingen svimma eller spy och man är fast på en jäkla spårvagn!! :) Kan ju inte direkt kasta mig ner på golvet på en fullpackad spårvagn eller kasta mig ner på marken när jag väl kommit av vagnen (givetvis kan man, men man är ju inte så himla sugen på det....)

    Ser fram emot detta så himla mycket. Vet redan att det är en liten pojk där inne, och han ska troligen heta Axel. Så nu är det jag och Axel som åker spårvagn, är och handlar osv osv. Hade inte riktigt känt att det hela är på riktigt förens nu, det blev på något sätt lättare att relatera till knytet där inne när jag fick ett namn att använda mer än "knytet"

    Jag har nyligen också betalat och "lagt undan" några "doser" från samma donator så att jag precis som du precis har gjort, kan skaffa ett genetiskt syskon. Men jag ska ju ha nr 1 först :)

  • Masquerade
    Emmpye skrev 2017-12-20 09:59:10 följande:

    Hej!

    Jag var också i Danmark, och är toknöjd med mitt val! Tog sig på första inseminationsförsöket och jag är nu i vecka 16 med BF första veckan i juni.

    Mår ganska bra förutom att jag får lite blodtrycksfall då och då som är lite jobbiga att hantera. Idag var jag tvungen att kasta mig ut i regnet vid Sahlgrenskas Huvudentre och lägga mig på en blöt parkbänk i regnet för att inte helt rasa ihop. Det är det enda riktigt jobbiga, men det händer inte så ofta så det är ok. Man blir dock så himla panikslagen när man känner att man är "på väg bort", antingen svimma eller spy och man är fast på en jäkla spårvagn!! :) Kan ju inte direkt kasta mig ner på golvet på en fullpackad spårvagn eller kasta mig ner på marken när jag väl kommit av vagnen (givetvis kan man, men man är ju inte så himla sugen på det....)

    Ser fram emot detta så himla mycket. Vet redan att det är en liten pojk där inne, och han ska troligen heta Axel. Så nu är det jag och Axel som åker spårvagn, är och handlar osv osv. Hade inte riktigt känt att det hela är på riktigt förens nu, det blev på något sätt lättare att relatera till knytet där inne när jag fick ett namn att använda mer än "knytet"

    Jag har nyligen också betalat och "lagt undan" några "doser" från samma donator så att jag precis som du precis har gjort, kan skaffa ett genetiskt syskon. Men jag ska ju ha nr 1 först :)


    Vad roligt att höra att från dig och att det tog så snabbt. Lyckades oxå på första försöket med min dotter, men denna gången tog det tre försök. 

    Blodtrycksfallen låter jobbiga, hoppas det går över nu i andra trimetern.
    Hade oxå en del problem med blodtrycksfall under första trimetern, men bara i liggande ställning om jag vände huvudet fort - så äcklig känsla när allt bara snurrar. 

    Axel är ju ett jättefint namn - och håller med: även om sparkarna hjälper till att göra situationen mer "på riktigt" så hade det absolut underlättat att få reda på könet. Samtidigt kör jag lite med undanträngning och förnekelse så att jag inte konstant har panik över att snart bli ensam tvåbarns-förälder. :D
    BM kunde inte säkert avgöra könet på RUL, men eftersom jag käkar Levaxin ska jag på en tillväxt-UL 24/1 och då går jag inte därifrån förrän jag vet!
    Tog aldrig reda på könet med dottern, både för att jag ville bli överraskad, men även för att den barska BM var emot det av ren princip. Denna gång vill jag dock vet om jag behöver förbereda en ny garderob till föräldraledigheten eller inte.
    Dotter född dec -15
  • Emmpye

    Ja, ensamstående tvåbarnsmorsa kan ju vara ett äventyr i sig :)

    Å andra sidan så tror jag att de flesta morsor genom åren har varit ganska ensamstående även om de haft en karl. Det är väl nu de senaste årtiondena som pappor tar plats som aktiv förälder..  Så har det varit i min familj i alla fall. Pappa har mest gjort sina saker och mamma har fixat med allt som har med barnen att göra. Så om kvinnor har gjort detta i generationer, då ska väl vi, i den tid vi lever i med all hjälp som finns att få, reda ut det alldeles utmärkt!

    Jobbigt blir det säkert stundvis, men det är väl ingen som sagt att det ska vara lätt och smidigt med kids :P hehe!

    Hur är det för din dotter att bli storasyster!?

    Jag fick göra en Nipt när jag gjorde Kub pga en studie på Sahlgrenska (gratis) och då fick jag veta kön via resultatet på Nipt. När jag fick mina resultat hemskickat så kunde jag ringa in och fråga eftersom kön inte står på pappret man får hem. Jag har mitt RUL efter nyår.

    Har börjat få mage nu, även om det mest ser ut som att jag har ätit för mycket chips.... Vill väldigt gärna börja se gravid ut nu, den här "chipsmagen" är jag inte speciell förtjust i, även om jag vet vad som finns på insidan :)

  • Masquerade

    God fortsättning! 

    När jag var gravid med min dotter tog det evigheter innan jag fick en gravidmage, närmare v 25. Likadant var det med sparkar, kände ingenting starkare förrän närmare v. 25. Innan dess var det lite fladder nån gång, men fattade inte riktigt vad det var. 
    Denna gång hade jag inga magmuskler kvar, så magen kom redan v. 16 och likadant med sparkarna. Detta barn känns mycket mer aktivt än min dotter, men som sagt det kan vara brist på magmuskler oxå. :D
    Tror säkert att vi kommer att få det hur bra som helst, alla tre, men är lite orolig hur jag ska räcka till under sommarlovet när dottern ska aktiveras samtidigt som spädisen ska få sina behov tillgodosedda. Ordnar sig säkert det oxå, men nåt ska man ju noja sig över. 

    Vad smidigt att få tillgång till ett NIPT-test gratis. Vid KUB-testet sa BM att det var för tidigt för att kunna se könet. Fick genomföra ett ultraljud till ett par veckor senare för att träna upp barnmorskor i ultraljudsteknik, men även då tyckte de att det var för svårt att se kön. :(
    Lycka till med RUL. Jag passade på att jämföra ultraljudsbilderna efteråt och upptäckte att bebisarna var ganska lika varandra i profil (samma slags uppnäsa som inte kommer från min släkt :))


    Dotter född dec -15
Svar på tråden "Frivilligt" ensam gravid - fler som vill följas åt?