• Annapanna14

Kub test

Hej, jag har ingen att prata med så jag väljer att prata ut här på FL.. jag har bf i juni månad 2018 och var jätte glad över det. Jag grät igenom hela den dagen då jag plussade, inte mått illa eller några speciella symptom alls förutom att jag snabbt blir kissnödig. Då kom dagen för KUB testet, jag är 26 år gammal frisk som en kärna, inga allergier och likaså ifamiljen. Resultatet blev 1 på 420 för ds, vilket kanske låter lågt men alla jag vet om har alltid haft minst 2000 på kub.

Detta gör mig så väldigt nervös. Hur är det möjligt.. vad baseras detta test på? Läst mycket men kan inte låta bli att vara orolig ändå. Någon som varit med om något liknande? Barnmorskan vid ultraljudet var så otroligt otrevlig och tyckte jag var tokig som tyckte det var ett högt svar..

Tack Hanna

• Svar på tråden Kub test
  • viseversa

Jag hade liknande resultat med barn nr 5. Han är helt frisk. Jag är även 35år.

• Vickan I

Förstår verkligen din oro, även om siffrorna faktiskt inte är dåliga. Men har oron satt sig är den svår att släppa. Jag hade kännt likadant. Logiskt eller ej. Kan du prata med din bm el ngn annan där du gjorde kub som kan förklara och kanske lugna dig? Om du har möjlighet tycker jag annars du ska bekosta ett nipt också för att få ro och kunna glädjas över graviditeten igen.

• Rumpelstiltskins

Men va? Innebär inte 1 på 420 att det är typ 0.2% chans?

Erbjöds du FVP? Jag tror inte du ska oroa dig det minsta men vad jag säger lär säkerligen inte hjälpa dig. Kontakta en annan BM och be att få detta förklarat för dig ordentligt.

• Annapanna14

Jag blev erbjuden FVP och har till imorgon att bestämma mig om jag vill genomgå den.. jag vet att det är en låg siffra men kan inte sluta oroa mig hur jag kunde ha så lågt. Till skillnad från andra. Hon sa dessutom att jag var överviktig och behövde följa en diet under graviditeten.. är 165 lång väger 77 kg. Nervös och rädd. Hur säkert är nipt egentligen?

• Emmpye

Nipt är inte 100% det är väl 99 %. Du kan dessutom få veta kön på barnet om du vill.

Nipt är blodprov på dig där man kan särskilja barnets blod ifrån ditt och på det sättet se om det finns sannolikhet för kromosomavvikelser. Det är inte lika säkert som ett fostervattensprov eller moderkaksprov. Det är dock 100% säkert att genomföra eftersom det bara är vanligt blodprov. Tror att fostervattensprov i nutid är ganska säkert också, och att de risker man ibland hör skräckhistorier om oftast hör till det förflutna. Men det är ju inte helt 100% riskfritt.

Du har ett helt OK resultat på din Kub. Många har haft under 1:50 och tagit fostervattensprovet och det har visat sig att allt är normalt.

Om du får ett OK svar på ett Nipt, kommer du fortfarande att undra om du kan lita på det resultatet precis som du nu tvivlar på ditt helt godkända resultat på Kub?? Om du då inte kan släppa det, så gå direkt på ett fostervattensprov, så att du kan gå vidare och lämna detta bakom dig.

Istället för att tänka på vad dina vänner fick, tänk på att du ligger mer än dubbelt så långt ifrån de värden som gör att du behöver följa upp med ytterligare tester.

• Vickan I
    Annapanna14 skrev 2017-12-21 13:47:11 följande:

Jag blev erbjuden FVP och har till imorgon att bestämma mig om jag vill genomgå den.. jag vet att det är en låg siffra men kan inte sluta oroa mig hur jag kunde ha så lågt. Till skillnad från andra. Hon sa dessutom att jag var överviktig och behövde följa en diet under graviditeten.. är 165 lång väger 77 kg. Nervös och rädd. Hur säkert är nipt egentligen?

Jag gjorde ju moderkaksprov efter dåligt nipt. Läkaren sade att det efter det och fvp är en liten förhöjd risk för missfall i två veckor efteråt.

Vi träffade en genetiker på KS efter vårt nipt som förklarade att det för trisomi 21 är 99% säkert vid ett negativt (bra) svar. För trisomi 18 är det ca 97% säkert och för trisomi 13 ca 93% säkert vid nipt. OM man får ett positivt svar som visar på avvikelse är det inte alls lika träffsäkert längre. Då fick vi ca 64% att det var trisomi 18, vilket det sedan inte var.

Som ovan skrev. Kan du nöja dig med ett negativt nipt? Annars gör fvp direkt istället.
  • SofieJ

Vet inte om det är till någon tröst, men om du inte gjort KUB-testet så hade oddsen "i blindo" varit ungefär de samma. Så din risk är egentligen inte förhöjd.

Självklart vill man ha ett resultat som röjer undan allt tvivel, men rent krasst kan inte ett KUB-test göra det då det är helt baserat på sannolikheter.

Gör ett NIPT för att lugna själen :)

• Annapanna14

Jag gjorde ett moderkaksprov vilket visade att det inte var något konstigt.. jag har fött en frisk pojke och tycker i efterhand att KUB testet är det dummaste någonsin, jag blev bara så orolig. Sannolikhet är inget svar. Råd till er alla, skit i kub testet spara era nerver ????

Svar på tråden Kub test