Regler för Inneboende
Vad har ni för regler för er inneboende?
Jag Hyr ett rum i nedre vån med eget badrum och tillgång till kök och vardagsrum. Jag vill gämföra lite med andra som hyr ut och hur det fungerar
Vad har ni för regler för er inneboende?
Jag Hyr ett rum i nedre vån med eget badrum och tillgång till kök och vardagsrum. Jag vill gämföra lite med andra som hyr ut och hur det fungerar
Nu har jag ingen inneboende men hade jag haft det skulle jag haft dessa regler.
1.ingen rökning inomhus. Inte heller utanför porten eller på balkongen. Ska man röka går man bort en bit
2. Inga fester.
3. Man städar undan efter sig i kök. Och även i dom utrymmen man hyr.
4. Köper egen mat. Hen tar inte av din/min mat.
5.ingen hög musik/tv sent in på kvällen
5.köper egna hygien artiklar
6.delar på räkningar som rör båda tex el,tv,bredband. Eller så tar du och räknar in det i hyran.
7. Inga husdjur(om du nu inte tycker det är okej)
8.betala hyran i tid.
Delade lägenhet för många år sedan och då hade vi dessa regler:
Lämna gemensamma utrymmen rena och undanplockade.
Hade egna hyllor i kyl, frys och skafferi där man inte tog nån annans mat utan att fråga först.
Frågade om det var ok att bjuda hem vänner och nyttja gemensamma utrymmen innan man tog hem folk.
Visa hänsyn och sänka ljudnivån efter 22.00.
Vi hade städschema och städade gemensamma utrymmen 2g/v.
Inneboende har nog inte riktigt förstått vad inneboende betyder. Hon har Bott där i 1år nu och gämför mina rättigheter samt gäster med sina möjliga gäster i de allmänna utrymmen. mm. Vill absolut inte ha främmande människor springandes bland mina dyra saker sommjag inte känner. Hon har också en synpunkt om min kille som är hos mig att inte vara där när jag ej är hemma:0 som är snäll som ett lamm.Min ex sambo som bor 1/2 där och 1/2 i vårt gamla hem var hans stora barn nu bor kvar. Skosl närmare mm stora barn alltså. Jag blir så stum över hennes klumpiga sätt så vet ej vad jag skall säga :)))))
Inneboende har nog inte riktigt förstått vad inneboende betyder. Hon har Bott där i 1år nu och gämför mina rättigheter samt gäster med sina möjliga gäster i de allmänna utrymmen. mm. Vill absolut inte ha främmande människor springandes bland mina dyra saker sommjag inte känner. Hon har också en synpunkt om min kille som är hos mig att inte vara där när jag ej är hemma:0 som är snäll som ett lamm.Min ex sambo som bor 1/2 där och 1/2 i vårt gamla hem var hans stora barn nu bor kvar. Skosl närmare mm stora barn alltså. Jag blir så stum över hennes klumpiga sätt så vet ej vad jag skall säga :)))))
Sagt till henne muntligt att det gäller bara henne. Inte gäster. Men det är bara en sak av många hon töjer påtyvärr
Sagt till henne muntligt att det gäller bara henne. Inte gäster. Men det är bara en sak av många hon töjer påtyvärr
Ni skulle haft ett kontrakt där det finns regler som förbjuder henne att ha hem gäster osv osv osv osv
Du kan ju fan inte låta vem som helst flytta in utan regler
Så din inneboende ska aldrig få ha vänner över? Då skulle jag garanterat inte vilja bo där. Även som inneboende måste man väl kunna ha något sorts socialt liv utan att behöva gå hemifrån.
Jo det skall hon med sina gäster om har såna på kommande. Hon hyr 1 rum ej hela huset. Uthyrningsdelen är skillt från andra delen av huset.
Men får hon ta hem vänner om dom håller sig på hennes rum? Klart dom inte har i resten av huset att göra. Det hade inte jag heller velat. Vem ersätter om något blir stulet/går sönder liksom?
Du borde vara tydlig i när du hyr ut.
Att du söker en hyresgäst som betalar dina kostnade, inte får hyras, helst inte synas och inte ta hem vänner.
Sök din nästa hyresgäst på forum för asociala.
Du borde vara tydlig i när du hyr ut.
Att du söker en hyresgäst som betalar dina kostnade, inte får hyras, helst inte synas och inte ta hem vänner.
Sök din nästa hyresgäst på forum för asociala.
skriftliga avtal samt muntliga avtal är gällande. Det är ju inte att man tar hem personer utan hur man yttrar sig till ägaren av huset att det skulle vara självklart att man kan bara ta in folk hur som helst och vem som helst i gemensamma utrymmen som är för enabart inneboenden. Och att ?reglerna? skulle vara samma för inneboenden och för husetsägare när man vet att man hyr ett rum är ju bara otroligt att man tror det