• JohannaSaGo

Privat eller kommunalt hjälp!!

Nu behöver jag era råd ,  tips och erfarenheter!

Sonen 15 månader har vi sökt förskoleplats åt till Januari. Det är fullt i hela kommunen och han kommer inte få något av det vi sökt förrns i Augusti.

Vi fick en garantiplats idag. Har bara hört dåligt om den. Samtidigt fick jag tag i en privat förskola som vi blir erbjuden plats till.. Vad ska man gå efter och välja?

Kommunala:
    PLUS: 2 minuters gångasvstånd, mindre avdelning för 1-2åringar. Mellan 7-15barn cirka samtidigt i avdelningen, 

MINUS: Miljön kändes smutsig, en pojke som gått på förskolan 2 månader gråter tydligen varje dag av saknad. Han grät hela mitt besök och försökte få pedagogens uppmärksamhet, men pedagogen fortsatte prata med mig och struntade i pojken =( 

Ingen pedagogik för dom minsta "Barnen kan tycka det är spännande att hämta ett äpple i den åldern" .. Inte så muntra lärare, tilltalade inte min son en endaste gång på besöket.

Privata förskolan:
    PLUS: Pedagogerna supertrevliga. Totalt 20barn på hela förskolan, 6st personal på 20 barn. Föräldrarna är delaktiga mycket. Blandade åldrar 1-6år.

Aktiviteter även för dom minsta, te.x massage före fruktstunden men lär barnen direkt att det är okej att säga Nej, och rätten till sin kropp.

MINUS: gångavstånd 15-20minuter, sen finns inga bussförbindelser från förskolan så får gå ytterligare 20 min till jobbet (men det kan man stå ut med tills augusti). Dom tar endast in 2-4 små 1åringar då dom kräver mer koll.. tänk om min son är ensam 1 åring någon dag och dom större barnen inte vill leka med honom, blir det ensamt??

pedagogen berättade att dom större barnen gillar att "ta hand och se efter" dom mindre, men tänk om det inte alltid är så?? Man vet ju själv hur det var med småsyskon, dom ville man inte leka med som barn.. 

Samtidigt orolig att det kan bli för mycket på 1 avdelning med cirka 20 barn!! Ibland mer ibland mindre.. Kanske blir hög volym, för mycket större barn?? 

HJÄLP snälla , åsikter, tankar?? 

• Svar på tråden Privat eller kommunalt hjälp!!
  • Anonym (T)

På beskrivningen du ger låter det som ett solklart val tycker jag.

Ska de verkligen vara 6 pedagoger på bara 20 barn sammanlagt sen efter alla inskolningar också? Låter som rena drömmen! Sen kan jag inte tänka mig att de sitter 6 pedagoger med 20 barn i ett och samma rum, de måste väl dela upp sig under dagen?

• Seven Costanza

Den privata. Varför skulle du behöva gå? Du kan väl cykla med barnsadel där bak så går det ju snabbt både till förskolan och sedan vidare till ditt jobb.

• JohannaSaGo

Jo har nog bestäm mig för den privata =) 

men en grej som jag inte vet hur stor betydelse det har.. 
    men den kommunala har en jättestor lekgård med lekhus och olika gungor.

Den privata hade bara en liten gård med typ sandlåda och gungor.. är det ens något man bör ha i åtanke

• JohannaSaGo
    Seven Costanza skrev 2017-12-21 14:05:02 följande:

Den privata. Varför skulle du behöva gå? Du kan väl cykla med barnsadel där bak så går det ju snabbt både till förskolan och sedan vidare till ditt jobb.

Jo precis, cykla kommer jag göra.. men tänker mer på när det är jätte mycket snö och halka, eller ösregn..
Svar på tråden Privat eller kommunalt hjälp!!