Min 12-åring fick mest E i betyg :-(
Betyg ger information som är viktig för mig som förälder att kalibrera om den unge jag känner verkar vara samma som lärarna ser i skolan. Om jag vet att mitt barn är bra på matte, men ser att han eller hon knappt klarar sig i skolan så är det något som man bör ta upp med läraren. Det jag vill är att mina barn ska utmanas i skolan på en nivå som engagerar dem och får dem att utvecklas och lära sig mer. Betygen är lika mycket ett betyg på hur läraren och skolan kan klara av den uppgiften. Vet jag att mina barn får göra det så är det inte så viktigt om de får dåliga betyg.
En fråga: vill du verkligen engagera dig mer i din dotters läxläsning? Om hennes far redan lägger mycket tid på det så kan ju du slippa undan den biten och istället stärka er relation utan den, ganska tungrodda, biten. Jag menar, vill du så ska du, men det är inget måste. Gör något annat meningsfullt med henne istället: volontärarbete, träna inför att springa ett lopp tillsammans, lär er spela ett instrument, renovera garaget...