• Äldre 21 Dec 13:52
    21907 visningar
    62 svar
    62
    21907

    Min 12-åring fick mest E i betyg :-(

    Första gången nu som hon får betyg. Känner mig verkligen som en misslyckad förälder. Min man har hjälpt vår dotter jättemycket med skolarbetet, minst en timme varje vardag, och ändå har det inte givit nåt vidare resultat. han atr detta coolt och menar bara lugnt att då får hon jobba hårdare nästa termin. Jag har erbjudit min hjälp till vår dotter men hon vill bara att hennes pappa hjälper henne. Jättefrustrerande! Jag har tex ofta frågat henne om jag ska förhöra henne, skriva "prov" till henne men hon vägrar. Hur ska min man/(jag) hjälpa henne få bättre studieteknik? Tror att det handlar om det eftersom hon ägnar rätt mycket tid iaf åt skolarbetet uppfattar jag det som. För min del känns det såklart också jättetråkigt att jag är så pass exkluderad. Känner nästan att jag vill ge upp och överlåter allt till min man så får jag fokusera på hennes syskons skolarbete istället...

  • Svar på tråden Min 12-åring fick mest E i betyg :-(
  • Äldre 21 Dec 14:02
    #1
    Lillifee skrev 2017-12-21 13:52:54 följande:

    Första gången nu som hon får betyg. Känner mig verkligen som en misslyckad förälder. Min man har hjälpt vår dotter jättemycket med skolarbetet, minst en timme varje vardag, och ändå har det inte givit nåt vidare resultat. han atr detta coolt och menar bara lugnt att då får hon jobba hårdare nästa termin. Jag har erbjudit min hjälp till vår dotter men hon vill bara att hennes pappa hjälper henne. Jättefrustrerande! Jag har tex ofta frågat henne om jag ska förhöra henne, skriva "prov" till henne men hon vägrar. Hur ska min man/(jag) hjälpa henne få bättre studieteknik? Tror att det handlar om det eftersom hon ägnar rätt mycket tid iaf åt skolarbetet uppfattar jag det som. För min del känns det såklart också jättetråkigt att jag är så pass exkluderad. Känner nästan att jag vill ge upp och överlåter allt till min man så får jag fokusera på hennes syskons skolarbete istället...


    Kan det inte räcka med en timmes läxläsning efter skolan varje vardag? Fint av pappan att vilja detta och fint att dottern mäktar med.

    Jag är inte helt insatt i de nya betygen (har själv en 12-åring som fått sina första betyg) men är det inte så att i vissa ämnen byggs kunskapen upp och betyget förändras så att man efter en termin i princip inte kan få högre än E och sedan jobbar sig uppåt?

    Jag försöker överlåta på mina barn att sköta sitt skolarbete så mycket som möjligt. Men finns givetvis där för att stötta, förhöra eller kola av om de behöver eller vill. Min son lägger definitivt inte en timme per dag på läxor. Jag tycker att den här åldern är tiden att hänga med kompisar och få vara så mycket barn som det går tills det tids nog blir mer allvar i livet.
  • Äldre 21 Dec 14:06
    #2

    Vad är hennes studieteknik nu? Och har ni frågat dottern själv vad hon tror att hon behöver ändra på för att det ska gå bättre nästa gång?

  • Äldre 21 Dec 14:19
    #3

    I Finland får man betyg mellan 4-10, inte några jävla bokstäver. Alla små och stora barn får fina betyg. Alla är glada.

  • Äldre 21 Dec 14:59
    #4

    Nu vet jag inte hur gammal du är. Men för att vi äldre skulle förstå dagens betygsystem, så jämförde dagens lärare de nya betygen med de gamla. Ett E är alltså som en gammal 3:a. Inte så dåligt!

  • Äldre 21 Dec 15:24
    #5
    Triena skrev 2017-12-21 14:02:53 följande:
    Jag är inte helt insatt i de nya betygen (har själv en 12-åring som fått sina första betyg) men är det inte så att i vissa ämnen byggs kunskapen upp och betyget förändras så att man efter en termin i princip inte kan få högre än E och sedan jobbar sig uppåt?
    Nej, så är det inte. Man kan få vilket betyg som helst, även A, redan första gången. 
  • Äldre 21 Dec 15:26
    #6

    Ni bör höra med lärarna vad hon har svårt för och vad ni skulle kunna hjälpa henne med. Det vore ju synt om det tränas mycket, men inte effektivt eller inte rätt saker, så att det inte ger så mycket. 

  • Äldre 21 Dec 15:31
    #7
    AndreaBD skrev 2017-12-21 15:24:44 följande:
    Nej, så är det inte. Man kan få vilket betyg som helst, även A, redan första gången. 
    Ajdå, då har jag missuppfattat. Måste kanske gå en kurs i nya betygssystemet för att fatta. 
  • Äldre 21 Dec 15:34
    #8
    Triena skrev 2017-12-21 15:31:09 följande:
    Ajdå, då har jag missuppfattat. Måste kanske gå en kurs i nya betygssystemet för att fatta. 
    Jag skulle rekommendera att läsa på lite åtminstone, det måste ju finnas nån enkel sammanfattning på nätet. Annars har du ju ingen aning om hur du ska tolka ditt barns betyg. 
  • Äldre 21 Dec 15:37
    #9
    +3

    Jag förstår inte riktigt problemet? Har hon fått F i något ämne? Om inte så är hon ju godkänd i alla ämnen och det är väl bra? Hon är 12 år, varför ge henne prestationsångest i sådan ung ålder?

  • Äldre 21 Dec 15:41
    #10
    AndreaBD skrev 2017-12-21 15:34:35 följande:
    Jag skulle rekommendera att läsa på lite åtminstone, det måste ju finnas nån enkel sammanfattning på nätet. Annars har du ju ingen aning om hur du ska tolka ditt barns betyg. 
    Nej, jag inser det. Måste försöka sätta mig in i detta.
Svar på tråden Min 12-åring fick mest E i betyg :-(