Inlägg från: Mandel |Visa alla inlägg
  • Mandel

Min 12-åring fick mest E i betyg :-(

Triena skrev 2017-12-21 15:31:09 följande:
    Ajdå, då har jag missuppfattat. Måste kanske gå en kurs i nya betygssystemet för att fatta. 
    Gå in på skolverketssida så finns det kunskaps krav för varje ämne.
    Det ska även er skola ha visat er för varje enskilt ämne, eller så ska de ha den informationen på en hemsida(lärplattform).

E är gamla Godkänt eller en 3:a. Helt okej tycker jag.
    Sedan måste man inse att inte alla kan få A i allt oavsett vad vi som föräldrar tycker.
    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Mandel
    EnAnonumius skrev 2017-12-22 18:19:15 följande:
    Jasså. Då är det många lärare från OLIKA delar i landet som hade samma missförstådda då. Enligt dig ett missförstånd...

Det fanns faktiskt lärare som INTE följde procentsats systemet (som fanns faktiskt även om du inte vill kännas vid det som var till för att bilda den kurvan du talar om),  och satt de betygen de ansåg skulle vara det rätta, för att de tyckte det var direkt löjligt med denna s.k "procentsatsen" som skulle till också.
    När jag gick i gymnasiet råkade jag hamna i "fel" klass. Vi var två klasser med samma ämnen, samma lärare, samma prov och jag hamnade i värsta pluggklassen där medel på våra prov låg typ 5 p under max och i den andra klassen var medel mer verkligen medel. Hade jag gått i den andra klassen hade jag legat över medel mot i min klass där jag låg under medel.

Lärarna gjorde inget annat än tjatade om detta medelbetyg som per klass inte fick överstiga mer än 2,86 eller någon annan löjlig summa. Gissa hur det påverkade mina gymnasiebetyg och min studiemotivation.
    Speciellt med tanke på att de i den andra klassen som presterade sämre än mig på proven hade högre betyg...

Nu har det gått bra för mig i livet även om jag hade urusla gymnasiebetyg och det roligaste är att det jag läste och enligt betygen inte kunde är det jag sysslar med som egen företagare...
    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
Svar på tråden Min 12-åring fick mest E i betyg :-(