Min 12-åring fick mest E i betyg :-(
Jag skulle nog avråda dig att vara så betygsfixerad, ffa när din dotter själv tar det hela "coolt". På min tid, när vi fick betyg först i åttonde klass, så fick jag först en löjligt stor panik och tänkte att jag måste lägga ner alla mina fritidsintressen för att skärpa mig i skolan och ordna MVG i allt.
Men snart insåg jag att betyget som sådant inte säger särskilt mycket om vad man har lärt sig (såvida man inte lämnar in tomma prov och blir underkänd, då har man rätt stora problem) eller vad man är kapabel till. Alla är bra på olika saker. Du och din partner känner er dotter bättre än någon annan och försök istället se om det finns något samband med betygen och hennes styrkor. Självklart ska du finnas där för att hjälpa henne, men om det periodiska systemet är jättekrångligt medan uppsatserna i svenska går desto bättre är det nog vettigare att hon får förbättra det som hon kan visa upp att hon kan.
Om det är något som verkar helt kört får ni hjälpa henne så att hon når målen. Men låt henne bli bättre på det som hon vill. Folk blir ju oftast bra på det de tycker är kul trots allt.