• bmp

7 åring som gråter för ALLT!

Det är oerhört smärtsamt när ens barn gråter och behöver mycket stöd. ni har säkert kämpat.

Det finns böcker om högkänsliga barn, så gogla på det. Vissa barn kräver mer förståelse och stöd av vuxna, men man kan se det som en gåva. Den ökade känsligheten gör kanske att barnet ser och begriper sådant som andra inte gör (medicinmannen förr i tiden eller den som kan finna djurens spår i naturen).

Detta kan bli mycket kloka och begåvade vuxna med tiden (med fina idrottsegenskaper). Redan nästa år kanske pojkens ängsliga period gått över och du får en fin pojk att vara mycket stolt över (och det är du sökert nu också). Undvik att skapa trauma för din pojke. Han blir trygg genom att du erbjuder en reträttväg ("jag vågar inte gå på disco" lugn pappa följer med dig och vi bara kollar lite, jag tar med lite extra godispegar om något barn är utan.) Var mild och ge stöd.

Judo ger bålstyrka och självkänsla utan fokus på prestation. Pausa basket om han inte vill och gör sånt som bygger fysiken som han gillar (så kan det bli basket igen senare).

I varje klass finns någon unge som gör en stor scen av att böla för minbsta lilla. Det kan ofta bero på att något behov som barnet har inte blir tillgodosett hemma. Ge ditt barn mycket närhet, tid och uppmärksamhet. Ett i övrigt tryggt barn kan få gråtutbrott en period när mamma börjar jobba mer och inte hinner mysa och gosa. Kroppskontakt sänker barnets stresshormoner. Visa då din kärlek. Ta ledigt en dag för att gå på simhallen ihop eller var med i skolan en dag. Gå ner i tid och hämta tidigare. (Du vet "alla dessa dagar, inte visste jag att det var livet). En del barn är det ganska "jobbigt" att vara förälder till (så känner jag i alla fall) så man lägger ner mycket jobb och kämpar. Håll i och håll ut. Hoppas det löser sig. han växer till sig.

Svar på tråden 7 åring som gråter för ALLT!