• Freijah

7 åring som gråter för ALLT!

Vi har en 7årig pojke som verkligen börjar gråta för minsta lilla!

Han gråter ifall han ser något på tv aom han tycker är sorgligt, han gråter om han förlorar i en lek eller spel eller liknande, han gråter om han får mat som han inte vill ha, han gråter ifall han inte får som han vill.

Detta börjar bli väldigt jobbigt för oss, och kompisarna tar också avstånd från honom för dom vill ju inte leka med någon som grinar hela tiden.

Någon som har några tips på hur vi ska kunna få honom att inte gråta för minsta lilla?

• Svar på tråden 7 åring som gråter för ALLT!
  • BahHumbug

Har han alltid varit så eller är det något som har börjat nu? Om det har börjat nu så kan det bero bland annat på hormoner. Att han inte har hittat sin plats i klassen.

Har det hänt något särskilt den senaste tiden?

Han kanske är orolig för något som sedan blir att han gråter för allt. Han kanske är i en känslig fas. Eller så är det något annat som spökar. Svårt att ge råd då jag inte känner dig eller din familj.

Finns det någon han kan prata med på skolan? När han gråter hemma pratar ni när han har gråtit klart? Kan han med ord berätta hur det känns när han blir ledsen? Blir det för mycket känslor inombords som han inte kan hantera?

Har ni försökt att få honom att gå iväg en stund när han känner att vill ellet måste gråta? Känns det som ett tvång för honom att han måsye gråta om han känner sig ledsen?

Det finns så många orsaker.

• Freijah
    BahHumbug skrev 2017-12-21 22:51:36 följande:

Har han alltid varit så eller är det något som har börjat nu? Om det har börjat nu så kan det bero bland annat på hormoner. Att han inte har hittat sin plats i klassen.

Har det hänt något särskilt den senaste tiden?

Han kanske är orolig för något som sedan blir att han gråter för allt. Han kanske är i en känslig fas. Eller så är det något annat som spökar. Svårt att ge råd då jag inte känner dig eller din familj.

Finns det någon han kan prata med på skolan? När han gråter hemma pratar ni när han har gråtit klart? Kan han med ord berätta hur det känns när han blir ledsen? Blir det för mycket känslor inombords som han inte kan hantera?

Har ni försökt att få honom att gå iväg en stund när han känner att vill ellet måste gråta? Känns det som ett tvång för honom att han måsye gråta om han känner sig ledsen?

Det finns så många orsaker.

Tack för ditt svar!

Han har alltid varit känslig och haft svårt för motgångar och inte vågat/velat prova nya saker.

Vi flyttade för två år sen och här han han många vänner och är omtyckt av både stora och små, förrutom gråtandet.

Där vi bodde innan hade han inga riktiga vänner.

Jag försöker prata med honom om varför han blir ledsen, men han säger att han inte vet.

Har sagt till honom att han ska försöka att ta en paus när han känner att han börjar närma sig gråtgränsen, men i stundens hetta så glömmer han av det.

Nu ska han snart börja basket träning så jag hoppas få lite tips på hur han ska kunna hantera det utan gråt så att han faktiskt får roligt på träningen!
  • BahHumbug
    Freijah skrev 2017-12-22 15:18:33 följande:

Tack för ditt svar!

Han har alltid varit känslig och haft svårt för motgångar och inte vågat/velat prova nya saker.

Vi flyttade för två år sen och här han han många vänner och är omtyckt av både stora och små, förrutom gråtandet.

Där vi bodde innan hade han inga riktiga vänner.

Jag försöker prata med honom om varför han blir ledsen, men han säger att han inte vet.

Har sagt till honom att han ska försöka att ta en paus när han känner att han börjar närma sig gråtgränsen, men i stundens hetta så glömmer han av det.

Nu ska han snart börja basket träning så jag hoppas få lite tips på hur han ska kunna hantera det utan gråt så att han faktiskt får roligt på träningen!

Det är lite svårt att puscha på någon i hans ålder.

Han är en "stor" pojke nu och han kanske känner att han måste vara duktig som de andra barnen. Finns det en kurator på skolan?

Han behöver jobba med självförtroendet och jag hoppas att du får bra tips från basket ledaren.

Det påverkar alla som du skriver och jag hoppas att det blir bättre.
  • Alexi

Varför skulle en baskettränare ha tips om hur barnet gråter mindre?

Är det inte bättre att prata med skolkuratorn, kommunens familjestöd eller liknande? Dvs folk som faktiskt är utbildade på barn.

• Guldbarb

Det är hans sätt att hantera motgångar precis som vissa som blir arga. Är han alltid ledsen när han gråter eller sker det ibland när han blir arg med? Jag tror mer att det är viktigt att stärka honom "Vad känner du nu? Varför gråter du?" (Utan att anklaga), lär honom att känna igen sina känslor så att han därefter kan förutse när han kommer gråta. Se till att han vet att det är okej att han gråter men också att det kan vara bra att be om en paus och att han får dra sig undan en stund när han känner att han behöver det.

• Marit86
    Alexi skrev 2017-12-23 08:05:56 följande:

Varför skulle en baskettränare ha tips om hur barnet gråter mindre?

Är det inte bättre att prata med skolkuratorn, kommunens familjestöd eller liknande? Dvs folk som faktiskt är utbildade på barn.

Jag tolkade det också så först!!! x-D hehe! Men ts menar nog att hon vänder sig hit till familjeliv nu och hoppas på att få tips inför hur de ska klara basketträningarna bättre så det inte blir en massa gråt där.
  • bmp

Det är oerhört smärtsamt när ens barn gråter och behöver mycket stöd. ni har säkert kämpat.

Det finns böcker om högkänsliga barn, så gogla på det. Vissa barn kräver mer förståelse och stöd av vuxna, men man kan se det som en gåva. Den ökade känsligheten gör kanske att barnet ser och begriper sådant som andra inte gör (medicinmannen förr i tiden eller den som kan finna djurens spår i naturen).

Detta kan bli mycket kloka och begåvade vuxna med tiden (med fina idrottsegenskaper). Redan nästa år kanske pojkens ängsliga period gått över och du får en fin pojk att vara mycket stolt över (och det är du sökert nu också). Undvik att skapa trauma för din pojke. Han blir trygg genom att du erbjuder en reträttväg ("jag vågar inte gå på disco" lugn pappa följer med dig och vi bara kollar lite, jag tar med lite extra godispegar om något barn är utan.) Var mild och ge stöd.

Judo ger bålstyrka och självkänsla utan fokus på prestation. Pausa basket om han inte vill och gör sånt som bygger fysiken som han gillar (så kan det bli basket igen senare).

I varje klass finns någon unge som gör en stor scen av att böla för minbsta lilla. Det kan ofta bero på att något behov som barnet har inte blir tillgodosett hemma. Ge ditt barn mycket närhet, tid och uppmärksamhet. Ett i övrigt tryggt barn kan få gråtutbrott en period när mamma börjar jobba mer och inte hinner mysa och gosa. Kroppskontakt sänker barnets stresshormoner. Visa då din kärlek. Ta ledigt en dag för att gå på simhallen ihop eller var med i skolan en dag. Gå ner i tid och hämta tidigare. (Du vet "alla dessa dagar, inte visste jag att det var livet). En del barn är det ganska "jobbigt" att vara förälder till (så känner jag i alla fall) så man lägger ner mycket jobb och kämpar. Håll i och håll ut. Hoppas det löser sig. han växer till sig.

Svar på tråden 7 åring som gråter för ALLT!