• Anonym (Ofattbart!)

Jag kan inte backa med bil!!!!!

Jag har haft körkort i många år men först nu börjat köra. Jag kan F.n inte klara trånga utrymmen när det kommer till att backa!!! Jag blir så arg!!! tränar med mannen flera ggr men han får guida mig konstant. Igår var vi på en parkeringsplats inne i ett p-hus och det stod bilar parkerade bakom våra och nära också. Här ska man backa, svänga, köra fram, svänga flera ggr. Mitt problem är att jag inte har någon aning om hur jag ska veta var jag ligger i förhållandevis till biarna runtom. jag måste i så fall gå ut i flera omgångar och titta.

vi har köpt en ny bil och det är helt omöjligt att veta om jag kommer köra på någon bil eller inte i dessa situarioner. Med förra klarade jag det!! mannen säger samma men han vet hur bilen ligger. det är pinsamt att inte kunna detta. frågar ni mig så kan man inte köra bil om man inte klarar detta så skäll inte på mig för jag försöker lära mig. hur vet ni andra hur mycket ni kan backa och köra fram, svänga utan att träffa bilarna i en bil där man inte ser kanterna??? Jag förstår inte hur detta är möjligt!!!

• Svar på tråden Jag kan inte backa med bil!!!!!
  • Anonym familjelivhatare

KATASTROF!

• Anonym (Bil)

Hur fick du körkort? I cornflakespaketet?

• Afterlife

Egentligen är det inte konstigt att man behöver lära om var man har kanterna på bilen när man bytt till en ny.
    Jag skulle rekommendera att du åker till något ställe där du har mycket utrymme och övar med koner (eller något annat mjukt).

• Anonym (Oj)

Träna på att backa bilen i mindre områden. Där det inte finns så mycket saker som man kan köra över. Lägg ut koner och försöka backa bilen inom konerna. Träna! Får man fråga hur du klarade körkortet?

• Loigios

Att kunna parkera en bil i trånga utrymmen är lite av en färsk-vara, så var det länge sedan du körde och en ny bil på det så är det inte så konstigt om du är osäker!

Det enda tipsen jag kan ge är att först börja på en tom parkeringsplats och öva på att backa in i rutor osv, är den tom så blir det mindre stress! Ta gärna med konor eller liknande som ska lika bilar som du måste backa runt.

När du blir säkrare så är det bara att öka svårighetsgraden!

Hjälper inte det eller om tålamodet brister så kolla med någon trafikskola om dom kan hjälpa till? Det är jättebra att du är medveten om att du har det svårt, allt för många kör som krattor men är övertygade om att dom kör som gudar.

Du kommer att klara det här! :)

• Carambolan

Öva öva öva!

Om du vill så är det inget konstigt alls att boka en "uppfräschningslektion" på körskola när man har körkort men inte har kört på länge.

• Anonym (Öva!)

Det är lättare att lära sig om man plockar bort stressmomentet. Har du möjlighet att öva på egen hand någonstans? Du kan ju ställa ut lite koner eller liknande på en stor plan och bara backa runt mellan dem i lugn och ro utan att någon dömer eller du riskerar att köra på något ömtåligt. En körlektioner eller två med en erfaren körlärare kan nog också vara givande.

• Lilla Götet

Kunde varit jag som skrev detta hahaha så du är verkligen inte ensam. Mitt tips är att åk till en parkering där folk jobbar (eller där folk inte behöver åka förbi dig medan du tränar). Och så backar du så långt du känner dig säker och när du blir osäker så stänger du av motorn och går ut och tittar hur långt du har kvar. Det är ett helvete utan backsensor..

• Lilla Götet

Alltså en gång fastnade jag i en jättekonstig vinkel och med två kinkiga barn i bilen, då öppnade jag bildörren och bad ett av de 7 byggubbarna som stod och skrattade åt mig att hjälpa mig. Ibland får folk ha lite överseende med att man inte är van helt enkelt. Och sen får du ta det med ro, låt inte folk stressa dig.

Svar på tråden Jag kan inte backa med bil!!!!!