• Anonym (Ofattbart!)

Jag kan inte backa med bil!!!!!

Jag har haft körkort i många år men först nu börjat köra. Jag kan F.n inte klara trånga utrymmen när det kommer till att backa!!! Jag blir så arg!!! tränar med mannen flera ggr men han får guida mig konstant. Igår var vi på en parkeringsplats inne i ett p-hus och det stod bilar parkerade bakom våra och nära också. Här ska man backa, svänga, köra fram, svänga flera ggr. Mitt problem är att jag inte har någon aning om hur jag ska veta var jag ligger i förhållandevis till biarna runtom. jag måste i så fall gå ut i flera omgångar och titta.

vi har köpt en ny bil och det är helt omöjligt att veta om jag kommer köra på någon bil eller inte i dessa situarioner. Med förra klarade jag det!! mannen säger samma men han vet hur bilen ligger. det är pinsamt att inte kunna detta. frågar ni mig så kan man inte köra bil om man inte klarar detta så skäll inte på mig för jag försöker lära mig. hur vet ni andra hur mycket ni kan backa och köra fram, svänga utan att träffa bilarna i en bil där man inte ser kanterna??? Jag förstår inte hur detta är möjligt!!!

• Svar på tråden Jag kan inte backa med bil!!!!!
  • klyban

Skaffa två koner, åk till en parkeringsruta som är fri och rejält omkring sig.
    Och börja öva, man bör greppa principen efter redan 15min.
    Och sen handlar det enbart och ha koll på bilen.

hur många meter var det?
  • Anonym (gwerg)
    Anonym (Ofattbart!) skrev 2017-12-22 13:45:54 följande:

Jag har haft körkort i många år men först nu börjat köra. Jag kan F.n inte klara trånga utrymmen när det kommer till att backa!!! Jag blir så arg!!! tränar med mannen flera ggr men han får guida mig konstant. Igår var vi på en parkeringsplats inne i ett p-hus och det stod bilar parkerade bakom våra och nära också. Här ska man backa, svänga, köra fram, svänga flera ggr. Mitt problem är att jag inte har någon aning om hur jag ska veta var jag ligger i förhållandevis till biarna runtom. jag måste i så fall gå ut i flera omgångar och titta.

vi har köpt en ny bil och det är helt omöjligt att veta om jag kommer köra på någon bil eller inte i dessa situarioner. Med förra klarade jag det!! mannen säger samma men han vet hur bilen ligger. det är pinsamt att inte kunna detta. frågar ni mig så kan man inte köra bil om man inte klarar detta så skäll inte på mig för jag försöker lära mig. hur vet ni andra hur mycket ni kan backa och köra fram, svänga utan att träffa bilarna i en bil där man inte ser kanterna??? Jag förstår inte hur detta är möjligt!!!

Behöver ju knappast fråga om du är kvinna!
  • cosinus

Olika bilar är olika svåra att bedömma avstånd med.

Vår ena bil har jag sjukt svårt att bedömma hur lång den är när jag kollar genom bakrutan. Det är som att avståndsbedömningen blir skev. Jag tror att jag är jättenära när jag har 1 meter kvar. Det går bättre om jag kollar i backspeglarna på sidan eller, bäst, öppnar dörren och kikar bakåt.

Det sistnämnda är ju lite tjorvigt men ser jag dåligt i sidospeglarna av någon anledning brukar jag göra just det om det är trångt får då får jag absolut bäst koll på avståndet.

• riboflavin

Träning. Man behöver lära känna bilen innan man vet vart man har hörnen. Min sambo svänger fortfarande som han gjorde med sin gamla 740 när han kör min Yaris. Åt det hållet är ju ok, eftersom han har minst en meter marginal åt alla håll. Hade varit värre för mig att köra hans.

Köparen koner och simulera i lugn miljö, då gör det inget om man misslyckas.

Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • Anonym (Ofattbart!)

För att besvara det några av er frågat..

Jag fick körkortet utan problem och körde därefter i ca 1 år med min egen bil. sen smög det över till att mannen tog över och åren gick. Jag kunde backa på alla sätt tidigare utan problem MEN fickparkera har jag aldrig kunnat.Nu är det som om hjärnan tappat bort den delen helt. Samtidigt undrar jag; när jag kör med mannen bredvid så berättar han hur jag ska göra osv. Idag bad jag honom hålla TYST! Backade ut utan problem och visste exakt vad jag gjorde! vet inte om det rentav är han som blandat sig så till den grad så att jag blivit förvirrad?

• klyban
    Anonym (Ofattbart!) skrev 2017-12-22 19:35:45 följande:
    För att besvara det några av er frågat..
    Jag fick körkortet utan problem och körde därefter i ca 1 år med min egen bil. sen smög det över till att mannen tog över och åren gick. Jag kunde backa på alla sätt tidigare utan problem MEN fickparkera har jag aldrig kunnat.Nu är det som om hjärnan tappat bort den delen helt. Samtidigt undrar jag; när jag kör med mannen bredvid så berättar han hur jag ska göra osv. Idag bad jag honom hålla TYST! Backade ut utan problem och visste exakt vad jag gjorde! vet inte om det rentav är han som blandat sig så till den grad så att jag blivit förvirrad?

Det tror jag inte, då instruktioner är svåra och ge till andra och förstå.

hur många meter var det?
  • Anonym (Ofattbart!)
    klyban skrev 2017-12-22 20:00:17 följande:

Det tror jag inte, då instruktioner är svåra och ge till andra och förstå.

???
  • Vilken pärs

Din man behöver sluta ge instruktioner. Att någon annan säger hur du ska göra är som att skriva av mattetal från bänkgrannen - man lär sig inte.

Tills du fått snits på det är det helt ok att kliva ur och kolla när det behövs. Det händer att jag gör det och jag skäms inte över det - betydligt mer skämmigt att repa någons bil.

Be din man ställa sig vid ett av bilens hörn i taget så att du, från förarsätet, ser tydligt hur stor bilen är. Det är alltid svårt att veta med en ny bil.

• klyban
    Anonym (Ofattbart!) skrev 2017-12-22 20:07:14 följande:
    ???

Vet inte vad som är oklart för dig, men ge instruktioner till andra om såpass komplexa saker(många små  justeringar) är väldigt svårt.
    Enklaste är att inte säga nått, och ska man säga nått så kan man ge tips innan och sen låta vederbörande lösa det själv.

hur många meter var det?
  • Anonym (Ofattbart!)
    klyban skrev 2017-12-22 20:20:45 följande:

Vet inte vad som är oklart för dig, men ge instruktioner till andra om såpass komplexa saker(många små  justeringar) är väldigt svårt.

Enklaste är att inte säga nått, och ska man säga nått så kan man ge tips innan och sen låta vederbörande lösa det själv.

Oj förlåt!!!! Jag missförstod dig helt! Exakt så är det!!!!! Han blandar sig, ger detaljerade anvisningar i snabb takt under tiden som jag backar och har planerat att göra på ett annat sätt. Det är han som sagt att jag inte kan backa. Igår stod vi återigen på ett trångt utrymme. Jag sa till honom att rent ut sagt hålla käften och låta mig klara det själv. Vad hände då? Jag klarade det galant!!! körde hem och sa samma: håll tyst. körde hur bra som.helst för jag fick äntligen tänka själv!.

Har kört iväg många ggr själv ovh då går det mycket bättre. Jag tror att jag inte kan och självförtroendet har varit i botten i detta avseende. Han vågar knappt ens låta mig "åna" vår gemensamma bil utan honom!!!! kanske är det inte så konstigt att jag får för mig att jag inte kan bedömma var bilen är riktigt när han säger att jag inte kan det! Vi har bak-kamera men jag backar hellre utan och det blir kritik där också! Jag lärde upp honom en gång i tiden!
  • Anonym (En man)
    Anonym (gwerg) skrev 2017-12-22 15:01:24 följande:

Behöver ju knappast fråga om du är kvinna!

Nä, och inte om du är läskunnig heller
  • klyban
    Anonym (Ofattbart!) skrev 2017-12-23 10:14:55 följande:
    Oj förlåt!!!! Jag missförstod dig helt! Exakt så är det!!!!! Han blandar sig, ger detaljerade anvisningar i snabb takt under tiden som jag backar och har planerat att göra på ett annat sätt. Det är han som sagt att jag inte kan backa. Igår stod vi återigen på ett trångt utrymme. Jag sa till honom att rent ut sagt hålla käften och låta mig klara det själv. Vad hände då? Jag klarade det galant!!! körde hem och sa samma: håll tyst. körde hur bra som.helst för jag fick äntligen tänka själv!.

Har kört iväg många ggr själv ovh då går det mycket bättre. Jag tror att jag inte kan och självförtroendet har varit i botten i detta avseende. Han vågar knappt ens låta mig "åna" vår gemensamma bil utan honom!!!! kanske är det inte så konstigt att jag får för mig att jag inte kan bedömma var bilen är riktigt när han säger att jag inte kan det! Vi har bak-kamera men jag backar hellre utan och det blir kritik där också! Jag lärde upp honom en gång i tiden!
    Och det jag menar är att han förstår nog inte hur förvillande det är(och ej medvetet, men vem vet ;) ), om man inte lyckas beskriva exakt så mottagaren förstår var korrigering utan eftertanke.

Du får säga, det blir för mycket information, och säga typ han bara ska ha koll på hur nära du är(om nu det måste komma nått).
    hur många meter var det?
  • Anonym (Wildrat)

Om du vill så kan du ta en lektion på körskola för att lära dig fickparkering. Det är fullt tillåtet och ibland bättre än att hålla på och försöka ensam.

• Anonym (gwerg)
    Anonym (En man) skrev 2017-12-23 10:26:12 följande:
    Nä, och inte om du är läskunnig heller
    Är du?
Svar på tråden Jag kan inte backa med bil!!!!!