Inlägg från: Digestive |Visa alla inlägg
  • Digestive

Feminism

Anonym (jag) skrev 2017-12-28 00:31:44 följande:
    Du har snöat in dig på politik och missar hela bilden. Så länge du och andra feminister tar extremism i försvar eller ser åt andra hållet så spelar det ingen roll hur mycket fakta om feminismens olika ideologier du rabblar upp. Det kommer fortfarande inte stämma med verkligheten.
    Hur i hela fridens namn tar jag extremism i försvar? Nej, vet du vad, svara inte ens på frågan.

Jag försöker elda på en folkfront mot det som du verkar kalla för extremism men du verkar enbart intresserad av att svärta mig som person och av att vinna billigaste möjliga poäng i ett internetforum. Fortsätt du det. Det ger dig säkerligen en häftig image bland dina lika politiskt insatta gelikar - medan vi allihopa blir tvingade till vår gemensamma fiendes politik på daglig basis.

Missar bilden? Jag har varit aktiv i det här ämnet i över 20 år och följt närmare 200 timmar av det politiska arbetet i det. Medan du på allvar tror att du kan skola mig och mitt syfte med dina fantasier.

Lycka till med din sak. Den stannar här och nu. Du är från och med nu totalt ointressant för min sak. Adjö.
  • Digestive
    Anonym (jag) skrev 2017-12-28 01:15:59 följande:
    Ja precis, det är dags att folk börjar utmana radikalfeminismen och det gäller även övriga feminister eller räknas inte de som folk? Om radikalfeminismen är roten till problemen varför tar övriga feminister dem i försvar istället för att utmana dem? Varför säger säger man inte emot dem?

De flesta är nog medvetna om olikheterna inom feminismen men utåt visar man alltid enad front. Kläcker någon feminist ur sig extremism så säger ingen annan feminist emot henne. När någon annan säger emot henne så tar samtliga feminister henne i försvar och deltar glatt i pajkastningen men ändå vill du att man ska tro på att det bara är radikalfeminismen som är problemet. Kom igen. ...
    Du är inte kapabel till någonting av det. Du kan inte ens acceptera att det finns högre kunskap i ett ämne än vad du själv har mellan öronen - och hur mycket tid har du lagt på någonting som har med feminism att göra? Svar: en promille av min tid, om ens det.

Du är inte en människa som jag vill nå ut till. Du är ute efter en image skapad av de billigaste debattknepen som någonsin sett sitt ljus - och inte på något vis ute efter en genuin förändring.

Adjö.
  • Digestive
    Dr Nail skrev 2017-12-28 03:08:49 följande:

Jag har fortfarande, efter alla dessa år av diskussioner, inte fått något vettigt svar på den största frågan: på vilket sätt gynnar feminism män?

Det börjar verka mer och mer som att det inte finns något vettigt svar här, och därför blir svaret på TS automatiskt NEJ.

Tack för en bra frågeställning!

Feminism är det historiska samlingsnamnet (läs: paraplybegreppet) för de ideologier som berör begreppet "jämställdhet". Feminism är per definition den sociala rörelsen för jämställdhet, enligt våra högsta instanser för språk som vetskap (Svenska Akademin respektive Nationalencyklopedin). Varenda människa med historisk kännedom känner till det här, varenda en - utan ett enda undantag. Det råder global konsensus i den här frågan, global konsensus. Vill du som person sträva emot den globalt samlade vetskapen så fine, sluta läs här och nu - för du skulle ställa bortom all kunskap som den här världen innehåller och är därmed onåbar.

Feminism är per definition vad folket gör det till. Vill folket att feminism ska fokusera på män, då fokuserar feminism på män. Vill folket att feminism ska fokusera på kvinnor, då fokuserar feminism på kvinnor. Vill folket att feminism ska fokusera på både män och kvinnor, då fokuserar feminism på både män och kvinnor.

Idag har vi en svensk feministregim som har upprätthållits sedan 70-talet och som på ideologiska grunder lägger fokus på kvinnor. Den ideologin heter radikalfeminism (sök information om ideologin eller förbli ignorant, jag skiter i vilket - bli politiskt relevant eller förbli totalt icke relevant inom politiken och därmed maktlös inför politikens upptåg, valet är helt och hållet ditt).

Kan du, med en doktorand i ditt nick, ta till dig av den här informationen? Observera att jag skiter i vilket, då jag i stunden är totalt mättat av människor som har samlat information motsvarande baksidan av ett mjölkpaket i det här ämnet, men likväl försöker bemästra mig - som har spenderat över 20 år i ämnet och som har följt hundratals timmar av det politiska arbetet i det.

Den första frågan du som individ ska ställa dig, här och nu, är exakt hur kunskapsfientlig du vill framstå som.

Jag har precis slagit in, packat ihop och skickat iväg en kulturvetare i det här ämnet, någon som precis har skrivit sin magisterexamen och som är legitimerad att föreläsa i ämnet. Det är inte riktigt vem som helst. Den andra frågan du ska ställa dig är vilken vetskap om feminism du har att komma med eller om det är så att du borde sitta i lärobänken istället för att predika - för jag lovar dig, jag äter upp dig i det här ämnet.

Herre fucking jävlar vad jag är trött på folk som pratar i nattmössan. Ni har ingen som helst pardon i fortsättning, ingen. Jag kommer att rulla över er, platta ner er och bara lämna frågetecken efter mig.

Övriga läsare ska meddelas att det inte är första gången jag diskuterar med vederbörande. Det är en välkänd motdebattör.

Vad vill du ha sagt och som bygger på kunskap och som du kan backa upp med adekvata källor? Har du inget sådant så tillåt mig och övriga med ett tresiffrigt IQ att ignorera dig - helt, totalt och fullständigt.
  • Digestive

När blev det svensk tradition att pissa folk med högre kunskap i munnen?

När blev det svensk tradition att se medier och egen fantasi som högre kunskap än hundratals timmar i ett ämne?

En del är så bortkomna att de inte ens klarar av att kännas vid det.

Det är helt ok att inte förstå ett ämne men det är inte någonstans ok att predika i ett ämne som man inte vet någonting ting om.

Hur. Fördummade. Vill. Ni. Att. Vi. Svenskar. Ska. Bli?

• Digestive
    Lord Hans skrev 2017-12-28 08:14:22 följande:
    Det är på denna nivå som feminister debatterar. Jag tror det där inlägget berättar tillräckligt om vad feminismen är för något. 
    Jag bryr mig inte om dina vardagsobservationer och påståenden som bygger på dem. Du vet själv hur mycket adekvat kunskap om feminism du har införskaffat och vardagsobservationer duger inte ens som kunskapskällor i grundskolan.

Du är befriad från självkritiskt tänkande, Lord Hans, och med tanke på vad jag har sett dig påstå i dessa forum och vad du bygger samma påståenden på.

Det är din lott i livet att sammanfatta förståelse och kunskap med din egen vardag.

Har för mig att en någorlunda känd skribent i dessa forum brukar kalla sådant här för "navelskådning". Det är dock enbart dina gelikar som är intresserade av vad du kommer fram till genom att spå i eget navelludd.

Smaka bara på meningen; "Jag tror det där inlägget berättar tillräckligt om vad feminismen är för något.". Du extraherar alltså ut mättande kunskap om ett ämne ur någons attityd eller rättare sagt tror att du gör det.

Ursäkta men jag har satt människor till världen som förstår bättre än så.
  • Digestive
    KlunsSmurfen skrev 2017-12-28 09:29:29 följande:
    "Jag försöker elda på en folkfront mot det som du verkar kalla för extremism"
    Genom att skriva 350 inlägg om politik på FL?

Har inte orkat läsa alla inlägg, har du skrivit hur ideologierna fungerar i praktiken, effekterna av de olika inriktningarna och feministiska ideer, hur det påverkar samhället och enskilda individer?

Många av de som säger att de är antifeminister och de som tar avstånd från feminism har en syn på jämställdhet och kvinnor som är väldigt lik det första vågens feminism ville komma till. Jag kan försvara den delen av feminism men jag tror att majoriteten av mina inlägg inom ämnet är argument mot effekterna av feminism. Feminism i sin helhet har en fet bias till fördel för kvinnor men det är också många nackdelar för både kvinnor och män, speciellt män.
    Det finns en anledning till att jag inte är feminist.
    Bara radikalfeminism har varit aktuellt att förklara närmare i den här tråden.

Ja, många av dessa "antifeminister" har åsikter som går att beskriva som liberal- och/eller särartsfeminism.

Varför en hel del feminister tenderar att se på jämställdhet med obalanserade ögon förklaras på samma ställen som radikalfeminism i tråden.
  • Digestive
    lillterror skrev 2017-12-28 07:58:32 följande:
    Jag har en fråga, hoppas bara jag inte ses som fördummad som ställer den?

I dagsläget är jag helt för fler öronmärkta pappadagar, av den anledningen att alltför många kvinnor (oftast unga och outbildade) tar på sig föräldraledigheten utan att ens tänka på att man riskerar att hamna efter i löneutvecklingen och slutligen få lägre pension. Och sen står dom i värsta fall ensamma med barnen, en dålig lön och dålig pension att vänta medan pappan hållt sig i arbetslivet och klättrat uppåt. (Detta var anledningen till att jag själv var mån om att dela lika i vårt hem då vi inte heller är gifta, och anknytningen till barnet).

I bästa fall är paret gifta och fortsätter vara det till döden skiljer dom åt, och då är den ekonomiska biten "säkrad".

Jag önskar och vill att familjer själva ska få bestämma fördelningen av föräldradagar- men först efter att dom blir informerade om ev risker med att endast en tar ledigheterna och även får veta fördelar för barnet om båda föräldrar tar sin del. Vad säger liberalfeminism om det? Eller är det upp till var och en att ha sökt egen information och lärt sig själv? Genuint nyfiken och intresserad!
    Ja, sådan information är det minsta man kan begära. Själv skulle jag vilja gå några steg längre och forma en arbetsmarknad som tar hänsyn till att människor föds.

Sista stycket är inom liberalfeministiska åsikter men man kan även vara för en öronmärkt föräldraförsäkring men motivera hållningen med liberala argument. En del liberalfeminister menar exempelvis att valet inte är genuint fritt i och med könsrollernas tendenser att styra vem som är hemma med barnen - vilket är Liberalernas motivering i sak och varför de, till skillnad från övriga Allians-partier, är positiva till en öronmärkt föräldraförsäkring (även om partiet inte verkar vilja ha fler öronmärkta månader än vad vi har idag).

"Eller är det upp till var och en att ha sökt egen information och lärt sig själv?"

Utbildning har en väldigt central roll inom liberal ideologi och att det offentliga bland annat har uppgiften att informera folket går helt i den linjen.

Jag minns hur upprörda högerblocket var när vänsterstyrda samhällsinstanser valde att placerade informationen om "Jämställdhetsbonusen" näst intill oåtkomlig för allmänheten. "Jämställdhetsbonusen" var alltså en liberalfeministisk reform som Alliansen införde när de regerade sist, som innebar att en familj fick ut mer pengar ur föräldraförsäkringen ju mer jämställt den togs ut. Sittande regering avskaffade reformen under deras första månader i regeringsställning och med motiveringen att för få använde sig av reformen. Well played, å du "Feministiska Regering", well played...
  • Digestive
    Anonym (jag) skrev 2017-12-28 16:56:35 följande:
    Det är kanske just det som är ditt problem. Du bryr dig inte om vardagen du bryr dig enbart om dina teoretiska kunskaper och ser inte att verkligheten (vardagen) inte stämmer med teorin. Mao du är mer okunnig än de du beskyller för att vara okunniga eftersom du lever i en fiktiv värld baserat på teoretiska kunskaper som inte stämmer med verkligheten.

Du besvarar alla försök att påpeka verkligheten med teoretiska fakta eftersom du helt enkel inte har en aning om hur verkligheten ser ut och hur feminismen tillämpas i vardagen och vilka effekter den haft i det verkliga livet.

Anledningen till att ingen lyssnar på dina sk försök att "upplysa massorna" är för att de du försöker lära ut är totalt irrelevant för feminismen i praktiken. Du försöker lära ut något som inte stämmer med verkligheten.
    Jag refererar till politiken i Sverige. Är det verkligen teori, i din mening? Är verkligen svensk politik irrelevant för svensk feminism i praktik, i din mening?

Jag berör inte vardagen i den meningen du efterfrågar då jag är totalt ointresserad av feminister som inte besitter mer samhällsmakt än vad du och jag gör och som enbart representerar sig själva. Vad totalt okända feminister kläcker ur sig på bokmässor - ett virilt klipp i dessa forum, som har figurerat som en slags källa om feminism - är inte intressant i en politisk diskurs, inte heller är det intressant vad Kakan Hermanssons och kompani lägger för hjärnfisar under bästa sändningstid då vederbörande enbart representerar sig själva och har lika mycket samhällsmakt som resterna efter exempelvis Rossana Dinamarcas (V) nagelklippning.

Exempelvis Rossana Dinamarca (V) representerar extremare radikalfeminism på nationell nivå, hon sitter i vår riksdag, hon är svensk feminism. Medan Kakan Hermansson och kompani är blott extrema radikalfeministiska figurer, ingenting mer. Förstår du skillnaden och vad som tordes vara intressant i en politisk diskurs?

Du får hemskt gärna lägga ditt fokus på gärdsgårdsfeminister men kom inte och kräv att jag ska göra det eller att jag på något vis ska utgå en politisk diskurs utifrån dessa figurer - på figurer helt bortom politiken - för att kunna kallas relevant.

Jag berör feministisk politik och inte mediabilden av feminism. Du vet den där feministiska scenen som styr vårt land...
  • Digestive
    Anonym (jag) skrev 2017-12-28 18:01:28 följande:
    Japp det är teori, för politik och vardag är inte samma sak. Allt avgörs inte av politiken. Vad folk säger sig vara och hur folk agerar i praktiken är inte heller samma sak, och det är det du inte förstår. Hade människor levt som de predikat så hade världen sett annorlunda ut.

Som KlunsSmurfen påpekat så har feminister ofta en väldigt stor bias där kvinnor ses som lite bättre än män och / eller alltid är offret. Hur tror du en person med en sådan bias kommer agera i praktiken, i det verkliga livet?

Du själv visar exakt samma bias i olika trådar. 
    Nej, det är inte teori eller någon slags fiktiv värld.

* När exempelvis regeringen inför och upprättar en Jämställdhetsmyndighet så har det inte skett i teorin i någon fiktiv värld, utan i praktiken och i vår värld.

* När exempelvis riksdagen röstar igenom samtyckeslagen så är inte lagen införd i teorin i någon fiktiv värld, utan i praktiken och i vår värld.

Et cetera, i hjärtskärande självklarheter...

"Vad folk säger sig vara och hur folk agerar i praktiken är inte heller samma sak [...]"

Självklarheter och samma sorts överblick får man när man följer politiken. Det råkar bara handla om politik när man följer politik, tänka sig.

"Du själv visar exakt samma bias i olika trådar."

Jasså? Du får hemskt gärna visa upp exempel på där jag visar upp en sådan bias. Lycka till med det.
  • Digestive
    Anonym (Vänster) skrev 2017-12-29 03:30:55 följande:

Politiker agerar i slutändan som folket tycker, därför haltar dina resonemang Digestive. Zara Larsson, Kakan , Malena mfl är opinonsbildare och de påverkar.

Antingen försvinner partiet,politikern eller så ändrar dem sig. Det är makten som lockar och här är det grundläggande felet i dagens politik, ingen går ner med sitt skepp längre utan byter fot, blir GD eller något annat högavlönat statfinasierat.

Majoriteten idag vill tycker inte som fi, fi äger ordet femisim. Hela femisistiska rörelsen är på tillbakagång och kommer troligen dö ut även om själva grundideerena kommer finnas kvar, men ingen kommer vilja ta i ordet femisim. Hela Sverige har totalt ändrat uppfattning om invandring och ex tiggare, nu får vi hoppas på regering byte och att flertalet femister i höga poster sköljs ut så man kan få lite ordning och reda igen.

När sa Malena ngt om invandring sist? När sa Zar larsson ngt om Metoo? De är likt de flesta andra beroende av sin inkomst och berömmelse och nu är det dags för hela alla politiker och kändisar att....

Vända kappan efter vinden, episkt!

Då har du inte förstått mina resonemang och det känns inte lönt att upprepa dem igen.

Ja, att kalla dem för opinionsbildare känns helt korrekt.

Låt oss koka ner det här nu. Jag pratar om politisk medvetenhet samt refererar till politiken. Du menar att det inte är allt, vilket jag kan köpa.

Den stora frågan är dock varför det skulle vara något slags krav att bevaka och överblicka all feminism. Medan du själv bevakar en promille...

Varför ska jag nödvändigtvis behöva ha intressen som jag inte vill ha, besitta kunskap som jag inte vill besitta och diskutera saker som jag inte vill diskutera?

Jag berör politiken. Resten skiter jag högaktningen i och att ens försöka bevaka bådadera sfärer - på samma nivå som jag bevakar politiken - vore mer än ett heltidsarbete.

Är det tänkt att jag ska viga mitt liv åt feminism, negligera familj, skolgång och fritid -  för att du, en främling på nätet, ska bli nöjd med min prestation?

Om inte så är det nog fan dags för dig att vakna upp och förstå, respektera och förhålla dig till det faktum att jag diskuterar politik och (med ytterst få undantag) uteslutande politik.
Svar på tråden Feminism