Inlägg från: Digestive |Visa alla inlägg
  • Digestive

    Feminism

    KlunsSmurfen skrev 2018-01-02 16:02:00 följande:
    genuspedagogiken:
    en.wikipedia.org/wiki/Intersectionality

    Vet inte hur intersektionalitet används på svenska universitet.
    Gender Studies - Intersectionality and Change - Linköpings universitet
    liu.se/utbildning/program/f7mge
    Som jag skrev i inlägg #236 så är intersektionella studier i särklass den ledande studieformen inom genusvetenskapen. Det var det andra problemet som jag fäste på genusvetenskapen och med motiveringen att området brister i perspektiv som även berör förhållandet inom grupperna.

    Bristen på intrasektionella studier genomsyrar dock all relationsorienterad humaniora - från sociologi och kulturvetenskap bort till genusvetenskap.

    Intresset för hur förhållandet ser ut inom grupper och vad sådan forskning skulle kunna tillägga i form av perspektiv, är minst sagt svagt.

    Jag själv anser att förhållandet mellan exempelvis en kvinnlig undersköterska och en kvinnlig riksdagsledamot, är faktorer som borde få vikt - när man då analyserar samhället ur ett maktperspektiv.

    Vad tycker och tänker du själv om det här?
  • Digestive
    Anonym (jag) skrev 2018-01-02 16:30:42 följande:
    En annan intressant fråga är hur detta kan tillåtas ske helt öppet i ett demokratiskt samhälle?

    1) Hur kommer det sig att man öht tillåts lära ut en "vetenskap" som inte är en erkänd vetenskap under namnet vetenskap på universitet?

    2) Hur kommer det sig att man tillåter att man hjärntvättar unga människor till att hata män? Hade det varit samma reaktioner om man lärt ut att hata kvinnor?
    För att det var demokratiska beslut som införda det hela. Här kan du betrakta den snöboll som initierade dessa möjligheter i praktik och som efter drygt 10 år av reformer har gett oss dagens genuspedagogik; tinyurl.com/yaoc4rdd Alla dessa reformer är såklart också demokratiskt införda beslut.

    1.) Genusvetenskap är ett ämne under humaniora i våra högskolor. I samma led som exempelvis sociologi och kulturvetenskap. Tycka vad man vill om genusvetenskap men det är ett erkänt ämne under humaniora.

    2.) Det finns ingenting som talar för att genuspedagogiken skulle vara utformad på det viset men pedagogen som förmedlar den åt eleverna, spelar givetvis en avgörande roll för resultatet.
  • Digestive
    Pentra skrev 2018-01-02 17:34:08 följande:

    Feminism; nej tack!


    Med tanke på att samtliga riksdagspartier för feministisk politik så är den naturliga frågan; hur har du tänkt att rösta i kommande val?

    Vill man ha bort någonting från ett politiskt område så adresserar man vad man specifikt vill ha bort, inte hela området.
  • Digestive
    Anonym (jag) skrev 2018-01-02 18:07:42 följande:
    Japp, men det är ju också det som är poängen. Vi vet alla att demokrati är skört och kan manipuleras med hjälp av en stark lobby. Det gör ju frågan om feminismens verkliga agenda än mer aktuell. Genusvetenskap är helt och hållet en produkt av feminismen, något som växte fram i amerikanska universitet under 1960-1970 talet.

    1) Erkänd och erkänd, den har fått ganska mycket kritik genom åren för att istället för som man normalt gör inom forskningen, söka svar så försöker man belägga en på förhand ideologiskt och politiskt skapad tes. Det blir upp och ner vänd vetenskap där svaret är givet från början.

    2) Att lägga hela ansvaret på "enskilda lärare" är inte hela sanningen, en viss självkritik och sanering bör finnas inom akademin, Skulle en religionslärare lära ut att hata kristna, judar eller muslimer så skulle det bli ramaskri, men att lära ut att hata män går tydligen under radarn och frågan är då varför? Och hur kan vi täppa till dessa uppenbara brister?
    "Feminismens" agenda? De som har röstat emot och kritiserar dagens genuspedagogik på samma ort, är också feminister. Exempelvis den uttalade särartsfeministen Paula Bieler (SD) går i bräschen här.

    1.) Ja, det har jag även påpekat är ett problem inom genusvetenskapen. Det du talar om är dock en fråga om ledningen av ämnet och inte ämnet i sig.

    2.) Har du några som helst belägg för att genuspedagogiken lär ut sådant? Dagen då akademins feminister börjar ifrågasätta sig själva får vi nog vänta på... de är i stor utsträckning ideologiska zelots.
  • Digestive
    KlunsSmurfen skrev 2018-01-02 21:11:49 följande:
    "Som jag skrev i inlägg #236 så är intersektionella studier i särklass den ledande studieformen inom genusvetenskapen."
    Vet det men jag vet inte riktigt hur de svenska kurserna är.

    Det verkar ju finnas olika former av den, i grund och botten så stämmer det teoretiskt så det går att tillämpa på enskilda individer men "vita heterosexuella män" kommer antagligen från kurserna och från folk som läst på internet.

    "Jag själv anser att förhållandet mellan exempelvis en kvinnlig undersköterska och en kvinnlig riksdagsledamot, är faktorer som borde få vikt - när man då analyserar samhället ur ett maktperspektiv."

    "Vad tycker och tänker du själv om det här?"
    Jag skrev i en annan tråd att det var skadligt och att det kommer att bli värre i Sverige när jag knappt hade koll på feminism.
    Intersektionella studier är praxis även i Sverige.

    Ska strax se klippen som du har postat och se om det finns någonting att kommentera. Har inte haft tid för det än.
  • Digestive
    Patrick41 skrev 2018-01-02 21:29:40 följande:
    Trådstarten frågar feminism ja eller nej. Alla dina inlägg handlar om att alla som inte är feminister är idioter. Stick härifrån om du inte förstår trådstarten feminazi!
    ...? Det blir nog jättebra.
  • Digestive
    KlunsSmurfen skrev 2018-01-02 21:11:49 följande:
    Jag måste säga att jag gillar programledaren för "Factual Feminism"! - har dock ingen inblick i den feministiska scenen i USA.

    Det man dock bör ha i åtanke samt skilja på är att intersektionella studier som metod, är influerad av tankar inom socialistisk feminism. Det är socialistiska feminister som i alla tider har menat att man också ska ta hänsyn till klass, etnicitet et cetera, och inte enbart kön, för att få en ordentlig bild över maktförhållanden i samhället (helt i linje med Karl Marx/Friedrich Engels samhällsteorier). Vilket i sig ändå är rimligt men jag anser att man brister i perspektiv när man enbart jämför tillståndet mellan grupper och inte alls tar hänsyn till tillståndet inom grupperna därtill.

    Medan konspirationsteorierna som hon tar upp i samband med "Patriarkatet" är radikalfeministiska influenser. Det är det här teoretiska ramverket (tesen om "Patriarkatet") som genusvetenskapen tenderar att uppfylla åt sig självt idag.

    Skulle man göra sig av med dessa ideologiska influenser samt lägga till intrasektionella studier, hade vi kunnat få ett nyttigt instrument för maktanalyser i samhället.

    Det blir väldigt diffust när man enbart talar om feminism i tre vågor. Vardera våg har skapats av ideologiska strömningar som nått ett genombrott; den första var driven av liberalfeminism, den andra var driven av socialistisk feminism och den tredje samt nuvarande vågen drivs av radikalfeminism.

    Ska se vidare nu!
  • Digestive
    Anonym (jag) skrev 2018-01-02 23:25:41 följande:
    Eller om man gör skillnad på feminism och jämställdhet. De är inte en och samma sak. Feminism är feminism och jämställdhet är jämställdhet. Feminister säger sig jobba för jämställdhet men det betyder inte att de ÄR jämställdhet.
    Vilken av följande punkter anser du är jämställdhet?

    * Jämställdhet = en så långt som möjligt 50/50-fördelning utifrån kön, etnicitet och klass.

    * Jämställdhet = när destruktiva attityder förknippade med "manligt" och "kvinnligt" är utraderade och inte längre utgör ett maktförhållande över någon individ.

    * Jämställdhet = när samhällsstatusen mellan "manligt" och "kvinnligt" är lika hög.

    * Jämställdhet = när kvinnor och män har likadana rättigheter, skyldigheter, möjligheter och tillgång till det offentliga rummet.

    * Jämställdhet = när "Patriarkatet" har störtats och fram tills dess ska kvinnor kompenseras för "Patriarkatets" kvinnoförtryck.

    Du kan absolut kombinera dem eller ta bort/lägga till något i dem. Anser du att ingen punkt representerar jämställdhet överhuvudtaget så bidra gärna med din egen.

    Feminister är inte jämställdhet men feminism är namnet på den sociala rörelsen som är för jämställdhet. Den sociala rörelsen är i sin tur ideologiskt splittrad i frågan om vad begreppet "jämställdhet" innebär och punkterna ovan illustrerar en väsentlig del av den splittringen.
    Rutiga_rutan skrev 2018-01-02 23:15:50 följande:

    De flesta borde väl vara för feminism om man menar jämställdhet. Tror att frågan om man är för eller mot mer handlar om hur man tolkar ordet.


    Det ligger mycket i det du skriver. Vardera feministisk huvudideologi har en distinkt syn på begreppet "jämställdhet" och vad det innebär, och alla skiljer sig åt på den här punkten.

    Tolkar man därmed ordet "feminism" synonymt med enbart en av dessa ideologier så får man ett enfaldigt resultat av vad "jämställdhet" skulle innebär för feminism.
  • Digestive
    Anonym (jag) skrev 2018-01-03 00:35:25 följande:
    Vad har det med saken att göra? Det du beskriver är en rad olika syn på jämställdhet, obs!!! jämställdhet inte feminism. Annars hade frågan varit... "vilken av följande punkter anser du är feminism". På vilket sätt menar du att det motsäger att feminismen inte är jämställdhet?

    Om jag gillar pasta, säljer pasta, betyder det att jag ÄR pasta?

    Eller menar du att feminismen ÄR jämställdhet? I så fall borde vi väl skriva om alla ordböcker och kalla byta ut ordet jämställdhet mot feminism.
    Som sagt så är feminism namnet på den sociala rörelsen för jämställdhet. Ingenting annat, ingenting mer och ingenting mindre.

    Punkterna som jag skrev representerar vardera ideologiska syn på vad begreppet "jämställdhet" innebär inom feminism. Alla punkter är alltså feminism (och det finns säkerligen fler och kommer säkerligen att bli fler med tiden).

    Vilken punkt trodde du var synonym med feminism?

    Ordböcker? Låt oss ta Sveriges högst ansedda uppslagsverket också.

    Svenska Akademien; tinyurl.com/y778wrg6
    "[...] rörelse för jäm­ställdhet mellan kvinnor och män [...]"

    Nationalencyklopedin; tinyurl.com/y6vfwcv8
    "[...] social rörelse för jämställdhet [...]"
  • Digestive
    Anonym (Hi) skrev 2018-01-03 00:31:11 följande:
    Kan inte du, snälla, skriva en debattartikel som riktar sig till tex Lady Dahmer? Jag vet att du ser det som ointressant att diskutera med radikalfeminister och istället vill bilda opinion men det är just så du KAN bilda opinion!

    Lady Dahmer är en av dom som polariserar feminismen bort från folket så till den milda grad att hon sänker det som borde vara målet. Att hon får vara oemotsagd i media och på plattformar av andra feminister förstör för ALLA feminister, även för såna som dig.

    Det BÄSTA sättet att visa allmänheten att Lady Dahmer o co inte alls har monopol på ?feminism? är att ha en öppen Clash med henne som kommer dra massor av klick och uppmärksamhet vilket kan locka folk att lyssna på DIG och se att det finns fler sorters feminister!

    Jag ber dig, att bara argumentera emot folk som skrämts bort får motsatt effekt, alla undrar bara varför du inte debatterar med feministerna istället som just nu skjuter hela paraplyet i foten. Det finns alldeles för lite självkritik, internkritik och öppen debatt mellan olika feminister, väldigt farligt när det ser ut som att alla feminister är på samma sida när hatarna som Dahmer tar så stor plats som ett ansikte utåt!
    Jag kommer säkerligen göra något dylikt under mina högskolestudier. Vi kommer högst troligt att ha radikalfeministisk litteratur att förhålla oss till och då kommer jag absolut att ta chansen att förena nytta, nöje och studier.

    Varför jag argumenterar med en sådan här målgrupp är för att jag vill väcka ett motstånd som på allvar kan utmana det feministiska etablissemanget. Jag vill ha en förändring.

    Nu är jag ingen som sympatiserar med Sverigedemokraterna men mycket motstånd mot det feministiska etablissemanget har samlat sig där idag. Det är även ett väldigt konkret exempel att ta på och som gör det lätt att förstå vad jag menar.

    Man far inte direkt med osanning när man påstår att Sverigedemokraternas gräsrötter är ganska typiska med att skandera slagord som "Ner med feminismen!", titulera sig som "antifeminist" och med allmänt se rött när Gudrun Schyman (FI) eller Kakan Hermansson tar plats i TV-rutan.

    Hur ska dock någon politiker eller ens politiken ta det här motståndet på allvar - när Sverigedemokraternas talesman i jämställdhetspolitiska frågor, Paula Bieler (SD), är en uttalad särartsfeminist och har haft den posten i snart 4 år?

    Sverigedemokraternas gräsrötter vill alltså bekämpa "feminismen" samtidigt som partiet företräds av en uttalad särartsfeminist i jämställdhetsfrågor. Det är en så missförstådd situation att deras eget syfte blir bekämpat av dem själva.

    Det missnöjda folket behöver nå politisk medvetenhet om vi överhuvudtaget ska ha en chans att förändra ett politiskt område. För exempelvis sverigedemokraters del så handlar det om att ge Paula Bieler (SD) luft under vingarna, för åsikterna som hon representerar som särartsfeminist och individ - är det få sverigedemokrater som skulle rata, tvärt om.

    Jag tar dock till mig det som du skriver och påpekar. Det är inte första gången som jag läser ett sådant budskap om hur jag träffar fel - men det här var första gången som jag har fått budskapet av någon som jag inte diskuterar med och som har följt det som jag skriver utifrån. Tack för det!
Svar på tråden Feminism