Inlägg från: Smka |Visa alla inlägg
  • Smka

BF September 2018

Orkide skrev 2018-02-19 14:04:17 följande:

Jag har inte vågat ställa mig på vågen. Men jag tror minst fem kilo så som jag ser ut. Lår, rumpa, mage o bröst. Men jag har ätit konstant för att inte må illa och dessutom inte nyttigt. Funderar på att vägra väga mig på inskrivningen. Spännande att få se vem som har rätt av er. Vi vill ha pojke men jag är 100 på att det är en flicka. Bli självklart lika älskad men vi hade redan valt pojknamn sen länge hehe.

Lycka till på vul

Har också ätit massor för att palla jobba med illamåendet annars hade jag spytt. Och nej inga nyttigheter tyvärr. Förra graviditeten gick jag upp 12 kg totalt men hälften av dem hade jag gått upp under den första halvan. Den här gången har jag nog tyvärr ätit mer än förra.

Idag berättade jag för chefen trots att jag inte kommit förbi v 12. Hon sa grattis och att hon väntat på att det skulle komma (hon vet ju om att jag fick mf i somras). Så det känns skönt att det är gjort. Nu behöver jag inte vara rädd att det ska komma fram på något annat sätt.
  • Smka
    Challenge88 skrev 2018-02-20 20:00:00 följande:

Jag måste fråga er. Jag har inte varit på något ul och kommer inte fara på något förrän v 18-20. Mest för att vi inte har råd (visst skulle vi kunna "ta oss råd" men kommer nog inte bli så).

Är det fler än jag som inte går på tidigt ul?

Känns som jag är ensam om det.

Första graviditeten såg jag bebisen först på rul. Andra graviditeten hade jag inga planer på tidigare ultraljud heller. Denna graviditeten hade vi hört att dom skulle införa tidiga ultraljud vid v 12, när så inte var fallet blev vi så besvikna att vi bokade privat. Innan vi hunnit gå på det privata ultraljudet fick jag dock en mindre blödning. Då mitt förra missfall började så blev jag nojig. Jag ringde gyn för att höra om man kunde få ett vul pga det, hade verkligen inga förhoppningar men fick en tid dagen efter och då såg allt bra ut så vi avbokade det privata ultraljudet.
  • Smka
    Challenge88 skrev 2018-02-20 20:33:40 följande:

Okej. Ja jag förstår absolut att man vill kolla om det kommer en blödning el liknande. Då skulle jag också kolla tidigare.

Jag har varit helt inställd på att få vänta med att se bebis till rul. Men ju mer jag läser här och på en fbgrupp ju stressad över ma blir jag. Har fortsatta symtom osv och allt känns "normalt", får helt enkelt lita på kroppen tills jag får se den på rul.

Otroligt att jag får så dåligt tålamod bara över att läsa om andra. Har i vanliga fall väldigt gott tålamod samt är väldigt "oroslös". Men nu blir jag väldigt påverkad av andras olycka:(

Ja tyvärr är det väl de som är nackdelen men sådana här stället att man stressar upp varandra. Ibland kan jag få lite dåligt samvete att jag oftast faktiskt inte är så oroliga. Tror att det finns många som inte är det också men de flesta av dem skriver väl inte här.

Tänk att det trots allt går bra för de allra allra flesta speciellt nu när man närmar sig eller kommit över v 12. Om det inte skulle göra det så får man ta smällen då. Jag fick mitt missfall konstaterat i v 12 förra gången men hade då blött mycket under tre veckors tid men foster hade då levt. Det sista jag ångrar var att jag inte var så orolig innan, hade heller inte blivit mindre ledsen om jag oroat mig massor innan. Sen tänker jag också att dom faktiskt inte kan göra något om det inte skulle gå bra så här tidigt. Så länge man mår bra tänker jag därför att man kan vara lugn. Såklart man ska kolla upp om man inte gör det.
  • Smka
    hanna8911 skrev 2018-02-21 18:00:39 följande:

V 11+5 här idag och tycker symtomen försvinner allt mer.. ska på KUB imorgon och är så orolig! Kan knappt tänka på något annat idag. Känner inget från livmodern, har försökt trycka lite och se om jag känner den men nada! Hur känner ni andra i samma vecka?

Är väl spökeveckorna =). Nu är jag bara i v 10+6 men tycker illamåendet i princip försvunnit och då spydde jag några gånger per dag förut. Kommer tillbaka ibland om jag inte äter med jämna mellanrum men är helt annorlunda än tidigare.
  • Smka
    998877 skrev 2018-02-25 17:03:19 följande:

Vecka 13 (12+0). Men det värsta är ju att bebisen kan ha dött i magen utan att man vet om det, s.k. missed abortion. Det är jag mest rädd över nu innan andra ultraljudet.

Fast jag har hört (alltså vet inte säkert) att MA:n är medräknade där. Oftast börjar man ju blöda eller något litegrann iaf tillslut eller får ont i magen även om det är många veckor efter att fostret dött. Det är därför missfall risken också sjunker om man sett ett normalstort levande foster i v 9.
  • Smka
    EKTT17 skrev 2018-02-26 16:53:45 följande:

Håller tummarna för er alla.

Blev ett missfall här, men vi bröt ihop och kommer igen!

Kram på er alla!!

=( <3
  • Smka
    Sabinac skrev 2018-02-27 17:12:18 följande:

Hur klär ni er för att dölja magen?

Jag är gravid med tredje barnet.. fortfarande mammaledig med minsta och mått väldigt illa även denna gång så jag har mest gått hemma och skrotat. Nu mår jag bättre och längtar tillbaka till de sociala livet jag och barnen brukar ha varje vecka men vänner.

Har kub den 9/3 och vill allra helst dölja graviditeten tills efter de, inte många dagar kvar så det är ju inte alls omöjligt att klara. Helst skulle jag vänta ännu längre med att berätta men den 17/3 fyller vår dotter 4 år och då kommer ju all familj och vänner. Som de känns nu är det supersvårt att dölja magen som den senaste veckan exploderat i storlek. Från bara uppsvälld mage till en babykula. Så har ni några bra klädtips vore jag glad !!

Tack och lov har jag arbetskläder som döljer allt vad former heter. I det privata lyckas jag nog inte särskilt bra. Däremot vet våra familjer och närmaste vänner och skulle någon annan misstänka så får det väl vara så. Har haft missfall förut och talar öppet om det, inget jag skäms för.

Det mest kritiska är ombytessituationen på jobbet. Brukar dock komma lite tidigare så oftast inte så många där då. På torsdag går jag in i v 13, chefen vet ju redan så tänker samtidigt inte att det är så farligt om någon får syn på magen nu heller.
  • Smka

Blir så avundsjuk på alla er som får se era bebisar röja runt =). Själv fick jag tid till rul, blir 20 april, kommer att vara i v 20 då så känns väldigt långt dit men veckorna går ju och vips är vi där.

Idag fick jag berätta för kollegorna på jobbet. Hade gärna väntat men chefen ville gärna ha ut jobbannonsen så att ersättare blir klart innan sommaren. Är tyvärr inte så lätt att ersätta. Känns ändå skönt att det är ute nu ändå. Några kollegor sa att det hade synts på mig att jag mådde illa så dom hade visst redan misstänkt något.

• Smka
    Orkide skrev 2018-03-04 15:52:55 följande:

Tokmamma: Ja det låter verkligen som ett dilemma. Förstår att du vill jobba så länge som möjligt. Finns det chans att du kan få andra uppgifter?

Måste fråga om det är någon annan som har jobbigt att duscha. Sen typ v6 har jag haft besvär med att duscha och bada gör lixom ont med vatten på kroppen :-/

Nä ingen smärta på kroppen däremot om någon stråle träffar bröstvårtan så ajajaj
  • Smka
    Mimi93 skrev 2018-03-06 11:56:11 följande:

Vilken vecka är ni i? Jag är i vecka 12 enligt appen Preglife och min mage är fortfarande liten...börjar bli orolig

Alla är olika samt bär sina barn olika. Många får ingen mage förens efter v 20 eller ännu senare. Vet att det kan vara svårt men man ska inte jämföra sig med andra, gäller både nu och sen när barnet är ute och alla andras bebisar verkar kunna en massa mer saker än ens egen tex. Bara att träna =)
Svar på tråden BF September 2018