Inlägg från: Smka |Visa alla inlägg
  • Smka

BF September 2018

Hellan skrev 2018-03-17 15:52:05 följande:

Vet att jag ställde denna fråga tidigare i tråden, men tänkte att jag ställer den igen eftersom jag fortfarande funderar och inte tagit något beslut. Har ej haft det med de andra barnen.

Hur gör ni med gravidförsäkring?! Har ni haft det tidigare? Vilket bolag rekommenderar ni?

Har inte så stor koll på gravid försäkringar egentligen men vi kommer att köra på länsförsäkringar. Mest för att vi har våra andra försäkringar där och även storebrors barnförsäkring. Det enda jag hört är att man ska ta betalvarianterna av försäkringarna då det tydligen krånglar mindre om det verkligen händer något.
  • Smka

Kul för alla er som får se livliga bebisar på kub men är det inte fler än jag som inte gör det? Hur går det för er? Hur går tankarna.

• Smka

Kul för alla er som får se livliga bebisar på kub men är det inte fler än jag som inte gör det? Hur går det för er? Hur går tankarna.

• Smka
    Nostalgity skrev 2018-03-19 19:15:18 följande:

Vi gör inte kub!

Vi känner att oavsett så är bebis välkommen till oss.

Vi fick se bebisen på fosterdiagnostiken i vecka 12 istället. Skillnaden är att man inte gör blodprov.

Ja okej menade såklart för oss som inte fått göra något av detta. Hade nog inte gjort kub ändå om jag fått möjligheten men hade gärna velat sett något därinne.

Är inte så orolig men har extremt svårt att ta till mig denna graviditet. Det känns mer som jag räknar veckor. Har tidigare velat planera allt tidigt men har väldigt svårt att se att det förhoppningsvis ska bli en bebis. Är rädd att jag ska ha svårt att ta till mig bebisen helt enkelt.

Men eftersom jag dagligen använder dopper i jobbet kunde jag inte hålla mig, och visst fick jag in hjärtljud, slog i någon slags dubbel takt med min egen puls så något är ju faktiskt därinne.
  • Smka
    Nostalgity skrev 2018-03-19 20:49:54 följande:

Kan säga som så, att även om jag sett bebisen... Så har jag svårt att ta till mig graviditeten, precis som du skriver! Räknar veckor... Ja, det är precis så de känns!

Denna graviditet känns inte alls som de två tidigare, och därmed kommer nya känslor också.

Ja så kanske det är att det inte spelar någon roll hur många gånger man fått titta. Får bara hoppas att det blir mer verkligt när man börjar kunna känna rörelser och att det blir lättare att knyta an då
  • Smka
    Nostalgity skrev 2018-03-21 20:11:57 följande:

Önskar också jag gått upp bara 3kg! Hehe

Har gått upp 13 vs. 14 kg med mina andra två.. Men nu har jag ju redan gått upp hälften av de..så känns som jag kommer gå upp 20-25 kg denna gång och det har redan blivit psykiskt jobbigt för mig med dessa kg.

Var hos bm idag och vägde mig. Förra gången tyckte jag att jag gått upp mycket i v 25 typ nu hade jag hårt upp mycket mer nu i v 16. Nu är jag rätt smal så klart kroppen vill lägga på sig lite men felet är väl att jag har ätit så mycket skit. Mådde fruktansvärt illa i början och fick äta konstant, nu är det bättre men jag har liksom fortsatt stoppa i mig onyttigheter varje dag. Dessutom är jag annars aktiv och tränar mycket. Nu rör jag mig nästan inget i jämförelse. Är så trött orkar knappt jobba och ta hand om min son, har huvudvärk varje dag lägger mig mellan 20-21 varje kväll. Usch vad gnälligt det blev, men är ingen rolig graviditet det här. Kommer väl sluta på 20kg +
  • Smka
    Tokmamma skrev 2018-03-24 17:48:48 följande:

Är det någon som har känt foster rörelser ännu?

Jag minns inte vilken vecka jag kände det första gången med mina två tidigare.

Har inte känt något och kommer inte exakt ihåg när jag kände rörelser förra gången men tror att det borde vara typ snart vet att det var flera veckor innan rul iaf men kan såklart komma ihåg fel. Så hoppas den där inne snart ger sig till känna =)
  • Smka
    Nostalgity skrev 2018-03-24 19:09:15 följande:

Vecka 16 idag, yeey!

Blir galen på dessa toalettbesök på nätterna! Trodde dom skulle avta?! Gör mig sjukt trött om dagarna och lättretlig.

När jag ligger på rygg på morgonen så känner jag livmoderns kant precis nedanför där min navel slutar, har en.... Kan inte kalla det kula direkt, utan mer som ett farthinder eller som en leverformad hård utbuktning som sitter precis under naveln, antar att det är livmodern jag känner haha.

Ja det är så sjukt störande. Och däremellan blir jag väckt av ett barn som söker närhet. Hade en patient häromdagen som tyckte det var besvärligt för han fick gå upp tre gånger per natt och kissa och tyst för mig själv tänkte jag "bara tre!!!" =p. Kissar iof väldigt mycket på dagarna också, störigt när man inte är hemma.
  • Smka

Går in i v 19 idag. Skall göra rul nästa fredag. Ska bli skönt att få det avklarat, får hjärnspöken om att något skulle vara fel, men försöker slå bort det. Vi har ju inte sett bebisen tidigare så vet ju inte något men jag känner ju iaf sprkar/rörelser nästan varje dag och även sambon har fått känna. Sen har jag ju också kollat med dopplern jag har på jobbet och hört fina hjärtljud. Vi ska ta reda på könet, såklart kommer vi bli glada vad det än blir bara bebisen mår bra men både jag och sambon är på tok för nyfikna och vill veta så mycket det går om den lilla parveln. Annars spelar det ingen roll hen kommer mestadels att ärva kläder från storebror och där finns både blått och rosa =). Men känner på mig att det blir en liten pojke till =)

• Smka
    emhu skrev 2018-04-12 16:52:28 följande:

Är det någon som har erfarenhet av ergonomisk sits vs ej ergonomisk sits på barnvagnen? Jag har fått för mig att det blir obekvämt för barnet att inte kunna sträcka ut sig ner hen sover. Hur tänker ni andra?

Min erfarenhet och tanke är att den oergonomiska är näst och lättast för barnen att somna i. Se gärna till att liggdelen på sittvagn går att få helt plant. Har kompisar som köpte med ergonomisk och de fick ta med liggdelen också för att barnet skulle kunna sova. Även nu när vårt barn är drygt två år (och längre än de flesta treåringar) sover han gott i vagnen. Då kurar han ihop sig på sidan vilket ju går jättebra med en sådan typ av vagn.

En annan fördel var att vi kunde använda sittdelen väldigt tidigt då sonen vägrade att ligga i liggdelen där han inte såg något. Stod att den var för 6 månader men han började använda den från 4.månader. Då orkade han ju inte sitta upp så länge men fällde vi ner ryggstödet så låg han ju som i liggdelen.
Svar på tråden BF September 2018