Inlägg från: Smka |Visa alla inlägg
  • Smka

BF September 2018

emhu skrev 2018-07-09 15:12:48 följande:

Asså, nu är jag lite nojjig igen. Jag var hos bm idag och idag låg hjärtljuden på 135 slag i minuten jämfört med 140 slag i minuten förra gången för tre veckor sedan. Men visst borde hon ha reagerat om det var onormalt att frekvensen var lägre den här gången än förra?

Tror inte heller du behöver oroa dig =). Sist jag var där pendlade pulsen mellan 128-164. Beror ju mycket på om de sover eller är vakna. Är ju samma som för oss pulsen växlar ju massor beroende på om vi vilar, sitter, dammsuger eller går på spinningpass. Såklart får man lita på att bm håller koll på om det är något galet. Troligtvis mår din bebis jättebra =)
  • Smka
    Olinelilja skrev 2018-07-21 08:04:01 följande:

Hej alla! Jag undrar en sak... jag läser att kontrollerna hos BM borde bli tätare osv nu i slutet på graviditeten. Jag har bf 28/9 (är i v.31) men pga semestertider osv så är inte jag bokad på ett enda besök på mer än 2 månader nu... ska inte dit förrän om 1 mån igen (17 aug).... men nu börjar det kännas dumt! Ska jag försöka kräva ett extra besök? Kan man få gå någon annanstans om dom inte har tid? Jag hade järnbrist sist och vill ju veta om den är i balans igen till exempel, och jag börjar få ont i ryggen, åderbråcken består... börjar känna att jag inte kan hålla tätt... ja ni vet. En extra koll hade varit gött! Hur går ni andra på besök under ?semestertider? och vad hade ni gjort i min sits?

Det känns lite långt med två månader. Jag går nu var 3-4de vecka nu på slutet och är omföderska och är man förstföderskor ska man väl gå lite oftare. Fråga om hur basprogrammet ser ut, visst kan man gå med på att senarrlägga någon vecka om man mår bra och såklart får man ju acceptera att gå till någon annan än den man i vanliga fall går hos men man ska ju inte få sämre vård bara för att det är sommar.
  • Smka
    emhu skrev 2018-07-27 08:00:22 följande:

Jag är den som har varit drivande i alla inköp och betalat hälften var på allting. Vi tjänar ungefär lika mycket, sambon tjänar några få tusenlappar mer än mig så vi delar hälften/hälften på alla våra gemensamma kostnader och har alltid gjort sedan vi flyttade ihop. Kommer ju dock bli annorlunda nu när bebis kommer och jag går på föräldrapenning. Vi har inte riktigt kommit fram till hur vi ska göra med ekonomin då. Det är så svårt att veta vilka kostnader man kommer ha och hur mycket disponibel inkomst jag kommer ha. Ni som redan har barn, hur har ni gjort när den ena har varit hemma?

Vi har ett gemensamt konto och var sitt separat. Vid varje lön går vi snabbt igenom vad vi har för kostnader kommande månad och sedan bestämmer vi hur mycket "egna" pengar vi får och resten går till gemensamma. Vi tjänar egentligen hyfsat lika men jag jobbar 80 % så får såklart ut linde pengar därför går alltid sambon in med lite mer pengar till det gemensamma men det tycker vi är rättvist. Det är väldigt smidigt att ha det så när man handlar gemensamma saker så som mat barnkläder mm eller bara går ut och äter tillsammans.

Ett annat tips är att om nu har tänkt vara hemma med barnen mer än era sambos se då till att han betalar in till något sparkonto för framtida pension.

Såklart finns det många sätt som också är bra men det här har fungerat väldigt bra för oss.
  • Smka
    emhu skrev 2018-08-05 14:21:33 följande:

Har du kollat på den här? parvel.se/products/parvel-babyvakt

Kanske inte jättebillig iofs. Jag har fått massa reklam om den på Instagram. Kanske kunde vara något?

Tänkte köpa parvel men har sedan sett flera kommentarer att den tappar kontakten hela tiden. Vet dock inte om det stämmer annars verkar det ju super. Vi har annars använt oss av philips avent babvakt. Iof något klumpig men pålitlig och har fungerat jättebra, man kan ställa in så man typ hör när de andas. Det viktigaste tycker jag är ändå att denr trådlös. Förstår inte grejen när man måste ha sladd.
  • Smka
    emhu skrev 2018-08-05 14:24:46 följande:

Jag har sedan ett par dagar haft onda sammandragningar på kvällarna och inatt låg jag vaken fram till klockan 4 med hyffsat regelbundna sammandragningar med molvärk. Är i vecka 33+3 idag. Någon som har upplevt samma? Kan tillägga att jag nu under dagen inte känner någonting.

Min första graviditet hade jag förvärkar från v 34/35 typ. Dock kom de ibland på dagen också. Vet att jag ibland fick gå upp runt 04 för att jag inte klarade av att ligga kvar i sängen. Trodde flera gånger att förlossningen var på gång men fick snällt vänta till v 42+0 innan han kom.

Denna graviditet har jag haft mycket sammandragningar men inte så många som gjort ont. Får ibland värk i ryggen och molvärk (typ mensvärk.) framförallt på natten/tidig morgon men inte smärtsamma sammandragningar.
  • Smka
    Nostalgity skrev 2018-08-07 23:13:38 följande:

Är det någon av er som packat väskan än?

När hade ni tänkt göra det?

Jag har inte ens tänkt tanken på det förän idag...

Dottern föddes i 37+6, så det är 21 dagar kvar ifall han är lika tidig som hon...

Går in i vecka 36 på torsdag. Tänkte ta fram en väska och lägga ner sådant som inte används, nästa vecka... Som mjukisbyxor, amningslinne, tjocktröja med dragkedja, amningsinlägg, amningsnapp, hårtoffsar, vattenflaska, foppatofflorna, strumpor. Bodys och byxor (stl 50 och 56) samt strumpor, en tunn filt samt en lite tjockare (tjockare till hemresan i babyskyddet) ifall de är ruggväder.

Och till sambon lägger vi ner underkläder och en tshirt, så länge.

Laddare, hygienartiklar och ev. Något sött att äta efteråt... Är sådant vi lägger ner när det är dags att åka!

Ja packade väskan hyfsad färdig häromdagen. Har barnvakt i helgen och skall iväg till annan stad (gå på konsert får se hur det går) så tänkte iaf ta med förlossninhsvästan som säkerhet utifall att. Det är ca en månad kvar för mig nu och jag tror verkligen inte att det sätter igång än men man vet ju aldrig. Har nog packad i princip samma, fötlossningsgodiset är dock kvar. Kommer ihåg att jag var så sjukt hungrig efter att nästan inte fått i mig något på 24h så det var en räddare i nöden när vi kom till BB mitt i natten haha.
  • Smka

Till er som inte får havandeskapspenning hur långt innan bf har ni valt att gå hem från arbetet? Själv ska jag gå hem 2,5 veckor innan (gör sista dagen nästa fredag). Tycker redan det är rätt jobbigt att arbete främst pga förvärkar på nätterna som gör att jag inte får sova samt vild 2,5åring som såklart heller inte direkt låter en vila. Men både bm idag och flera på jobbet har sagt att gud vad skönt för dig att gå hem så långt innan. Tänker ju att bebis faktiskt kan komma lite tidigare eller rent av snart även om jag inte tror det pga gick över två veckor med första

• Smka
    Otit skrev 2018-08-16 18:37:51 följande:

Kommer också gå hem 2,5 vecka innan bf. Men har tvärtom fått höra att jag är tapper som jobbar så länge och att jag inte ska slita ut mig. Funderar dock på att sjukskriva mig själv sista arbetsveckan. Är på less på allt just nu. Är så himla trött och tycker inte att min arbetsplats tar hänsyn till att jag är gravid. Dom har liksom räknat med mig ända fram tills jag ska gå. Så kommer i så fall ha massa patienter inbokade på mig som mina kollegor kommer få ta hand om istället. Men vet inte om jag orkar bry mig. Tycker dom får skylla sig själva när dom räknar med att man ska jobba tiden ut och inte bli sjukskriven eller föda för tidigt.

Okej skönt att höra att man inte gjort något jättemärkligt då. Tycker absolut att du ska sjukskriva dig om de inte tar någon hänsyn till att man kanske inte är på topp när man är höggravid. Dessutom har man rätt att få anpassade uppgifter efter v 32. På mitt jobb har jag ändå fått lite dispans, slipper de tyngsta Patienterna och de stressigaste "passen". Har bara egen mottagning +telefon just nu så fysiskt fungerar det egentligen bra att jobba. Sömnbristen och alla sammandragningar är det som är värst för mig.
  • Smka
    Orkide skrev 2018-08-16 19:29:43 följande:

Jag hade tänkt att jobba fram till 2 veckor innan bf. Men i somras fick jag rejält ont i magen så mycket sammandragningar att läkaren sa att jag inte ska jobba. Nu är jag hemma och har bf 21 augusti. Känner mig väldigt låst hemma. Har också två barn som tycker att jag är väldigt tråkig som inte kan göra något. Får bita i det sura äpplet helt enkelt!

Är det någon mer än jag som har jätte torra ögon och som får rött i dem ofta nu?!

Förstår det. Finns ju helt klart fördelar med att jobba också. Hoppas bebis kommer snart så du får må bättre, nu är ju iaf bf datumet nära för dig.
Svar på tråden BF September 2018