• ALY538

    Sämsta scenen i "Karl Ankas jul"?

    Hejsan.

    Vilken är den allra sämsta scenen i "Kalle Ankas jul"?

    Jag ogillar den allra första, där ankan jagar o vill ta kort på ngt i en stor skog. Den är hysterisk!!!

    Vilken ogillar ni? Tacksam för svar :D

    /Oscar

  • Svar på tråden Sämsta scenen i "Karl Ankas jul"?
  • fluu

    För ogillade jag Robin Hood, men inte nu längre tydligen. Nu njuter jag av allt som är(för mig) riktig tecknad film.


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Attraktiv

    Finns ?Trots att hon är en ko? kvar i Tjuren Ferdinand? Annars är det väl bara en tidsfråga innan det klipps bort.

  • Åsa
    Attraktiv skrev 2017-12-26 11:49:49 följande:

    Finns ?Trots att hon är en ko? kvar i Tjuren Ferdinand? Annars är det väl bara en tidsfråga innan det klipps bort.


    Nu sägs ju detta i ett sammanhang, där kossan själv tittar upp och reagerar för uttryckssättet, vilket gör det annorlunda än om det varit helt oreflekterat. Och så är det fullt möjligt att det syftar på kon som art och inte som kön. Oavsett så sker ju sådana beslut i USA och inte här; jag vet inte ens hur det låter på engelska faktiskt. (Tjafset om överdriven svensk politisk korrekthet när den rasstereotypa dockan klipptes bort blev ju ganska löjligt med tanke på att det inte var i Sverige ändringen gjordes).
  • Åsa
    Åsa skrev 2017-12-26 19:58:16 följande:
    Nu sägs ju detta i ett sammanhang, där kossan själv tittar upp och reagerar för uttryckssättet, vilket gör det annorlunda än om det varit helt oreflekterat. Och så är det fullt möjligt att det syftar på kon som art och inte som kön. /.../ jag vet inte ens hur det låter på engelska faktiskt.
    Det var ju lätt kollat. "...even was she _was_ a cow"
    typ "fast hon faktiskt _var_ en ko" alltså; inte vid just könet fokus ligger.
  • Åsa
    Walter888 skrev 2017-12-24 21:31:34 följande:

    Men jag gillade överhuvudtaget inte mexicogrejen med någon ilsken farmor som attackerade någon vanlig musikant med sin toffla. I verkligheten hade hon troligen legat död i någon gränd. För tillgjort, nytt och massa smått våld som ska vara subtilt.


    Och Disney speglar ju alltid realistiskt storstadens gängkulturer i sina familjeskildringar...?
    Intressant med det där om subtilt våld dock; har du andra exempel på rak arm på scener som skiljer sig från äldre explicita/överdrivna våldsskildringar?
    Walter888 skrev 2017-12-24 21:31:34 följande:

     Sedan är det väldigt monokulturellt i denna filmen, inte alls som det multikulturella som Disney försöker förespråka i norra delarna.


    Är du rädd att publiken ska tro att hela Mexico/Spanskamerika befolkas av dominanta abuelas i flergenerationsfamiljer av denna typ Tja, det finns ju en risk att någon påverkas i sin uppfattning, men schabloner jobbar ju filmen ständigt med.
    Själv tyckte jag utan någon djupare analys att den var ovanligt rolig för att vara Disney.
  • Aniiee
    Walter888 skrev 2017-12-24 21:31:34 följande:

    edan är det väldigt monokulturellt i denna filmen, inte alls som det multikulturella som Disney försöker förespråka i norra delarna.


    Det känner jag faktiskt inte igen varesig från disney eller pixar (som gjort Coco).  Nu tittar jag ju inte så mycket på disney-serier, men både Disney och Pixar har väl alltid varit väldigt monokulturella i sina filmer? Och på senare år fått väldigt mycket beröm för just det - att de försöker representera olika kulturer, med tentativt avstamp i Skönheten och Odjuret (1992) och verkligen fått luft under vingarna i och med Prinsessan och Grodan och ffa Frost.

    Men som sagt, jag vet faktiskt inte vad du egentligen menar, så jag kan ju vara fel ute.
    Hunger, disease, tyranny, superstition and guacamole
  • Attraktiv
    Åsa skrev 2017-12-26 20:03:07 följande:

    Det var ju lätt kollat. "...even was she _was_ a cow"

    typ "fast hon faktiskt _var_ en ko" alltså; inte vid just könet fokus ligger.


    Fokus ligger vid könet eftersom kor är hondjur. I filmen framställs hondjuret som lite dummare än handjuren och det kan tolkas som en subtil grabbighet. När det går upp för etablissemanget är det nog dags att plocka fram saxen igen. :)

    Ferdinand borde ligga i tiden däremot eftersom det är ett handjur med feminina drag. Det för tankarna lite till hen och det är riktigt bra. :)
  • sextiotalist
    Gurkan skrev 2017-12-24 19:47:39 följande:

    Tjuren Ferdinand eftersom det handlar om tjurfäktning som är genomvidrigt. Det inslaget borde strykas


    Tjuren Ferdinand är anti tjurfäktning och sägs ha en politisk pacifist underton.
  • sextiotalist

    Många av de scener som ni ogillar är ju de.jag förknippar med denna tradition.

Svar på tråden Sämsta scenen i "Karl Ankas jul"?