• Anonym (Hundarsson)

Adoptera rumänsk gatuhund?

Funderar på att adoptera en gatuhund från Rumänien. Tänkte att dessa känns trevliga:
    hundarsokerhem.se/hund/hestia/
    hundarsokerhem.se/hund/gaia/

Står att morsan är en Schäfer, vad tror ni att farsan är för ras? Kan farsan vara rottweiler eller en rottweiler blandras?  

Men vad bör man tänka på när man adopterar en gatuhund? alltså om man jämför med en vanlig svensk valp som växer upp hos en?
    Tänker främst om jag adopterar en hund som är lite äldre än vaplarna på bilderna. En som är 1.5-3 år gammal.. ??

• Svar på tråden Adoptera rumänsk gatuhund?
  • Anonym (...)
    Anonym (Hundarsson) skrev 2017-12-27 13:43:21 följande:

Funderar på att adoptera en gatuhund från Rumänien. Tänkte att dessa känns trevliga:

hundarsokerhem.se/hund/hestia/

Står att morsan är en Schäfer, vad tror ni att farsan är för ras? Kan farsan vara rottweiler eller en rottweiler blandras?  

Men vad bör man tänka på när man adopterar en gatuhund? alltså om man jämför med en vanlig svensk valp som växer upp hos en?

Tänker främst om jag adopterar en hund som är lite äldre än vaplarna på bilderna. En som är 1.5-3 år gammal.. ??

Först och främst ska du betänka vad dessa hundar gått genom tidigt i sitt liv och vilken enorm stress det måste ha varit för dem att fångas in, behandlas, processas, veterinärvårdas och sen flyttats runt i kennlar och bland jourhem och sen resa långa sträckor. Om du trots det vill hjälpa en hund till ett bättre liv så finns det gott om hundar som redan från början befann sig här i Sverige med samma behov. Om du ändå sen väljer att adoptera en hund från utlandet finns en rad rent praktiska saker att tänka på:

1. Välj en seriös organisation med kontaktpersoner Sverige, som är beredda att hjälpa dig med problem som kan uppstå. Kolla noga upp tidigare adoptioner så att du vet att det de påstår om hunden, dess bakgrund, dess vaccinationer och hälsa stämmer. Det finns stora pengar att tjäna på falska veterinärintyg och på naiva personer med ett gott hjärta.

2. Även en äldre hund kan behöva samma omvårdnad och tid som en valp. Dessa hundar är sällan rumsrena och ensamhetstränade när de anländer, ibland har ett jourhem kommit en bit, men de allra flesta hundar backar lite i sin utveckling när de tvingas byta miljö igen. Räkna med att hunden kommer ha problem du inte känner till och ta i när du räknar på hur lång tid det kommer ta att få hunden anpassad till vardagen och dig. Min sista omplacering var jag sen tidigare väl bekant med och han hade absolut inga problem men valde trots det att vara hemma på heltid en månad.

3. Om de bryr sig om vart hunden hamnar så kommer de noggrant utreda dig. Om du helt utan hembesök, telefonkontakt eller liknande blir "beviljad" en hund och instruerad att hämta den i värtahamnen om två veckor så ska du räkna med bekymmer och dra öronen åt dig.

4. Om alla papper stämmer ska du ändå ta hunden till veterinär och göra en fullständig hälsokontroll, blodparametrar, parasitprover, rubbet för att undvika framtida problem. Kastrera, annars är du en del av problemet som ledde fram till att hunden hamnade där den hamnade.

Fd gatuhundar kan bli underbara familjemedlemmar. Känner flera såna, men för varje sån känner jag också en rad som aldrig blev rumsrena, hade sjukdomar, var aggressiva, som flyttat runt, som avlivats osv.
  • Anonym (...)

Med det sagt så tycker jag att organisationen du länkar till verkar vara bra. De vill besöka hemmet och tar tillbaka hunden om det inte funkar av vad jag snabbt kan läsa mig till.

• LFF

Ta hand om en svensk hund som behöver omplaceras istället.

• Jemp

Jordbruksverket rekommenderar att inte adoptera utländska gatuhundar pga risken att föra in sjukdomar i landet (fuskas mycket med papper, vet inget om just denna organisation) och för att stödja oseriösa organisationer.

Du vet inte heller vad hunden har för erfarenheter i bagaget, lär inte känna den innan, har troligen bristande miljöträning och du vet inte alls vad den har för behov.

Varför inte köpa en svensk hund?

• Jemp

De hundar du länkar till står det ju väldigt lite om. De är ju leveransklara nu men det dröjer innan du kan få dem till Sverige pga vaccinationer etc.

• Anonym (Hundarsson)

tack för alla svar och all info..

Anledningen till att jag vill adoptera en rumänsk gatuhund är för att jag tyckte så synd om hundarna när jag var där nere en gång, och då tänkte jag att jag ska adoptera en hund som jag sedan ska "förvandla" från olycklig hund till lycklig.

Se på dem, jag menar se på den vita hunden, så bedårande!
    http://hundarsokerhem.se/hund/gaia/

• Anonym (...)
    Anonym (Hundarsson) skrev 2017-12-27 15:14:26 följande:

Anledningen till att jag vill adoptera en rumänsk gatuhund är för att jag tyckte så synd om hundarna när jag var där nere en gång, och då tänkte jag att jag ska adoptera en hund som jag sedan ska "förvandla" från olycklig hund till lycklig.

Det finns olyckliga hundar i alla länder, även Sverige. Behjärtansvärt att vilja hjälpa, men tänk genom vad du utsätter hunden för.

Jag har en bekant som tog hem en gatuhund privat från Indien, hunden gick igenom ett helvete med allt som krävdes, hon fick betala en slant, men det var hunden som under nästan ett års tid fick genomgå allt. Bara karantänen var 4 månader, med ny personal ofta, restiden var över 5 dygn. Väl framme i Sverige levde hunden knappt ett år, hann knappt bli lycklig efter allt den gått genom. Jag tycker hennes agerande var så oerhört själviskt.
  • Anonym (Hundarsson)
    Anonym (...) skrev 2017-12-27 15:29:03 följande:
    Det finns olyckliga hundar i alla länder, även Sverige. Behjärtansvärt att vilja hjälpa, men tänk genom vad du utsätter hunden för.

Jag har en bekant som tog hem en gatuhund privat från Indien, hunden gick igenom ett helvete med allt som krävdes, hon fick betala en slant, men det var hunden som under nästan ett års tid fick genomgå allt. Bara karantänen var 4 månader, med ny personal ofta, restiden var över 5 dygn. Väl framme i Sverige levde hunden knappt ett år, hann knappt bli lycklig efter allt den gått genom. Jag tycker hennes agerande var så oerhört själviskt.
    Tråkigt exempel..
    Men samtidigt undrar man vad dem ska göra av hunden nere Rumänien om dem inte får den utplacerad. Om jag får hit en hund som är under1 år så tror jag det finns mycket att jobba med. Och att se förvandlingen, bara det är halva grejen..  
  • Jemp

Eller så får du en hund som blir sönderstressad av resan och av den nya miljön och sättet att hålla hund i Sverige. Som kräver mer än du har tid med (eller inte vill vara lika aktiv som du vill), som visar sig ha diverse sjukdomar och som har problem med rädslor och stress så det bara blir en belastning att ha den.

Worst case scenario ja, men en hund påverkar livet så mycket så man bör vara så noggrann man bara kan, skaffa sig så bra förutsättningar som möjligt. Och vara rädd om Sveriges frihet från diverse sjukdomar, som tex rabies

• LFF
    Anonym (Hundarsson) skrev 2017-12-27 15:32:47 följande:

Tråkigt exempel..

Men samtidigt undrar man vad dem ska göra av hunden nere Rumänien om dem inte får den utplacerad. Om jag får hit en hund som är under1 år så tror jag det finns mycket att jobba med. Och att se förvandlingen, bara det är halva grejen..  

Du ser bara rosa fluff.

Vad sker med de hundar i Sverige som behöver omplaceras och man inte hittar hem till dem? Varför är det mer synd om en rumänsk hund? Vill du medverka till att få in sjukdomar till Sverige? Är du medveten om vilket helvete många hundar går igenom pga naiva människor som "vill rädda en hund"? Vill du göra något för de rumänska hundarna, stöd organisationer på plats!
  • Chianti

Den där önskan om att vara god och rädda världen är säkert väl menad, men det slår ofta fel. Om fattiga länder får avsättning på herrelösa hundar så kommer en industri som tjänar pengar på det växa fram. En industri som inte har hundarnas bästa för ögonen. det finns hemska historier från Spanien där hundar sitter i burar i sin egen avföring i månader och bara väntar på att bli sålda. Hade ingen köpt den där hunden hade de sluppit ett sånt liv.  Googla på ämnet så ser du att det sällan för något gott med sig. Säljarna låtsas att de är godhjärtade människor och målar upp snyfthistorier som intet ont anande människor sväljer med hull och hår. 
    Jag avråder bestämt, men jag vet att folk som vill bli lurade för att de hellre vill framstå som goda inte lyssnar, så jag betvivlar att du bryr dig.

• Fennyxx
    Anonym (Hundarsson) skrev 2017-12-27 15:14:26 följande:

Visst. Bedårande. Googla gärna även den bedårande dvärgbandmasksken som följt med importerade hundar så att man inte kan plocka blåbär längre.

De här hundarna bär på en rejäl laddning sjukdommar och parasiter. I bästa fall blir det bara lidande för hunden och din plånbok, i värsta fall för du in en smitta som drabbar andra också. Flera sydeuropeiska hundhem har dessutom som affärside att producera "övergivna" hundar för export.

Ibland skadar det faktiskt inte att använda hjärnan också även om en hund ser gullig ut. Skänk pengar till hundhemmet om du absolut måste, men ta inte hit hunden.
  • Zappan

Jag har en rumänsk gatuhund, eller i alla fall en valp som polisen hittade några dagar gammal (en av två) och lämnade in på ett shelter. Jag har fått den. 

Du kommer inte ut ur Rumänien med en hund som är ochippad, som inte har tre rabiesvaccinationer, som inte har avmaskats. Chippad var den, första rabies hade den också, jag har personligen varit hus veterinär och sett till att den fått resterande rabies, parvo, kennelhosta samt avmaskad (giardia och ev. toxocaria). Finns papper på rubbet, annars hade aldrig tullen på Otopeni eller Schiphol släppt igenom den. Ja de kollar, noga, samt läser av chippet.

Den har sina egenheter, betänk att den alltså inte haft nån tik de första veckorna utan är flaskmatad, så vissa saker som "mamman" borde ha lärt den fick jag göra. Den var lite svårare att få rumsren än mina andra hundar, det tog 4 månader. Den kan också vara rädd för höga ljud (som tur är reagerar den inte på fyrverkerier) som bussar, skrammel, mörka portar. På pluskontot går den jättebra ihop med andra hundar och visar ingen skygghet eller rädsla för människor. Den är också ganska lättlärd. 
    Min fru tycker det är kul med sån där genkartlägning av hundar, jag tycker det är helt bortkastat på en gatukorsning, men det skumma är att det dyker upp matchningar på schäfer, malinois och retriever ibland. Den är elldeles för liten för dessa (22 kg, hanne) men den har en väldig lust att valla ihop folk, andra hundar m.m. och det kan ju faktiskt vara ett drag från boskapshundar som schäfer och malinois. Den har också extra sporrar på bakbenen, typiskt för vallhundraser.  

Svar på tråden Adoptera rumänsk gatuhund?