Anonym (Hundarsson) skrev 2017-12-27 13:43:21 följande:
Funderar på att adoptera en gatuhund från Rumänien. Tänkte att dessa känns trevliga:
hundarsokerhem.se/hund/hestia/
hundarsokerhem.se/hund/gaia/
Står att morsan är en Schäfer, vad tror ni att farsan är för ras? Kan farsan vara rottweiler eller en rottweiler blandras?
Men vad bör man tänka på när man adopterar en gatuhund? alltså om man jämför med en vanlig svensk valp som växer upp hos en?
Tänker främst om jag adopterar en hund som är lite äldre än vaplarna på bilderna. En som är 1.5-3 år gammal.. ??
Först och främst ska du betänka vad dessa hundar gått genom tidigt i sitt liv och vilken enorm stress det måste ha varit för dem att fångas in, behandlas, processas, veterinärvårdas och sen flyttats runt i kennlar och bland jourhem och sen resa långa sträckor. Om du trots det vill hjälpa en hund till ett bättre liv så finns det gott om hundar som redan från början befann sig här i Sverige med samma behov. Om du ändå sen väljer att adoptera en hund från utlandet finns en rad rent praktiska saker att tänka på:
1. Välj en seriös organisation med kontaktpersoner Sverige, som är beredda att hjälpa dig med problem som kan uppstå. Kolla noga upp tidigare adoptioner så att du vet att det de påstår om hunden, dess bakgrund, dess vaccinationer och hälsa stämmer. Det finns stora pengar att tjäna på falska veterinärintyg och på naiva personer med ett gott hjärta.
2. Även en äldre hund kan behöva samma omvårdnad och tid som en valp. Dessa hundar är sällan rumsrena och ensamhetstränade när de anländer, ibland har ett jourhem kommit en bit, men de allra flesta hundar backar lite i sin utveckling när de tvingas byta miljö igen. Räkna med att hunden kommer ha problem du inte känner till och ta i när du räknar på hur lång tid det kommer ta att få hunden anpassad till vardagen och dig. Min sista omplacering var jag sen tidigare väl bekant med och han hade absolut inga problem men valde trots det att vara hemma på heltid en månad.
3. Om de bryr sig om vart hunden hamnar så kommer de noggrant utreda dig. Om du helt utan hembesök, telefonkontakt eller liknande blir "beviljad" en hund och instruerad att hämta den i värtahamnen om två veckor så ska du räkna med bekymmer och dra öronen åt dig.
4. Om alla papper stämmer ska du ändå ta hunden till veterinär och göra en fullständig hälsokontroll, blodparametrar, parasitprover, rubbet för att undvika framtida problem. Kastrera, annars är du en del av problemet som ledde fram till att hunden hamnade där den hamnade.
Fd gatuhundar kan bli underbara familjemedlemmar. Känner flera såna, men för varje sån känner jag också en rad som aldrig blev rumsrena, hade sjukdomar, var aggressiva, som flyttat runt, som avlivats osv.