• Anonym (Ts)

Hur palla ett jobb man hatar?

Jag pallar inte med mitt jobb. Det är verkligen skit och om någon avbokar i sista minuten (händer flera gånger i månaden) erbjuder de ett pass i en annan stad och blir skitsura och otrevliga om man tackar nej (vilket ju bara påverkar en själv) i förlorad lön. Men jag har liksom inte råd med bensinen, betalar redan utan att behöva åka 50 min fram och tillbaka, ca 2000 av lönen till bensinen. Då är lönen på 10 tusen och jag jobbar nästan heltid. Usch, jag hatar verkligen mitt jobb men hittar inget annat. Mår så jävla dåligt av det här..

• Svar på tråden Hur palla ett jobb man hatar?
  • Amidina

Hittar inget annat låter ju lite skumt. Vad är det för typ av jobb du söker, och i vilken typ av region (storstad, mitt ute i ödemarken, osv)?

• Anonym (Ts)

Jag har bara gått ut gymnasiet och bor i en mindre stad och ingen möjlighet att flytta. Sen försvårar det att jag har social ångest så jag kan inte ta ett jobb där man träffar en massa människor (typ säljare).

• Carambolan

Men att du ska behöva betala resorna själv för att jobba i en annan stad låter konstigt. Vanligtvis är det bara reskostnader och restid till den ordinarie arbetsplatsen man själv ska stå för, uppdrag på annan ort brukar ingå i tjänsten. Kolla det där med ditt fack.

• Anonym (Ts)

Men så är det på det här företaget. Finns ingen ordinarie arbetsplats då man åker till kunderna och de flesta bor minst 20 min ifrån mig vilket blir dyrt...

• Amidina
    Anonym (Ts) skrev 2017-12-28 08:23:59 följande:

Jag har bara gått ut gymnasiet och bor i en mindre stad och ingen möjlighet att flytta. Sen försvårar det att jag har social ångest så jag kan inte ta ett jobb där man träffar en massa människor (typ säljare).

Nu vet jag ju inte var i landet du bor, men på de flesta ställen kan du nå rätt många företag genom att bara köra ca 30 minuter bort.
    Lagerarbete/packning? Städjobb? Nästan vad som helst på heltid med fast lön ger ju en bättre inkomst än du verkar ha nu.
    Du kan inte plugga nån kortare utbildning på distans, typ ekonomi eller liknande? Det kan ju leda till bra jobb där du får arbeta mycket på egen hand.

Har själv också social ångest, om än hyfsat mild för det mesta, men jobbar inom administration vilket gör att jag inte har så himla mycket social kontakt om dagarna. :)
  • Anonym (byt eller plugga)

Folk som "avbokar", "pass", jobbar du med människor som behöver någon form av hjälp? Eller är du säljare? Om det är det förstnämnda så lägg allt krut på att hitta ett annat jobb eller som någon annan säger, börja plugga eller något. Har du lite kontakter så är det nog inte så svårt att hitta i alla fall något annat arbete. Hoppas det inte är människor som drabbas av att du inte gillar ditt jobb, för sånt märks, lyser igenom väldigt starkt även på de som tror att de döljer det.

• Lena

Det låter som de utnyttjar dig. Är du med i facket?

• Anonym (Ts)

Det är städjobb jag har nu. Jag vet inte vad jag skulle vilja plugga... Grejen är att jag gärna vill ha ett meningsfullt jobb också. Alltså om jag börjar plugga, vill inte riktigt plugga till något som känns meningslöst eller tråkigt då det ju blir något jag kanske kommer hålla på med i hela mitt liv. Det blir också svårare att plugga till något man är oengagerad av. Jag vill ju inte sitta ensam i ett lager hela mitt liv pga att jag har social ångest heller utan tänker att jag kanske kan komm över det lite.

• Kjell2

Någon form av chaufför eller maskinförare? Mycket ensamjobb.

• Amidina
    Anonym (Ts) skrev 2017-12-28 09:49:36 följande:

Det är städjobb jag har nu. Jag vet inte vad jag skulle vilja plugga... Grejen är att jag gärna vill ha ett meningsfullt jobb också. Alltså om jag börjar plugga, vill inte riktigt plugga till något som känns meningslöst eller tråkigt då det ju blir något jag kanske kommer hålla på med i hela mitt liv. Det blir också svårare att plugga till något man är oengagerad av. Jag vill ju inte sitta ensam i ett lager hela mitt liv pga att jag har social ångest heller utan tänker att jag kanske kan komm över det lite.

Det är ju en vettig inställning du har iaf. :) Jag har som sagt också social ångest, och provade på ett par lagerjobb, och var brevbärare i min ungdoms dar.
    Mitt första riktiga jobb var dock som kundvärd, där det var mitt ansvar att ta hand om de besökare som kom till företaget och visa dem runt och svara på frågor mm. Det var ett tvärkast och ett väldigt medvetet val från min sida, för det tvingade mig att öva upp det där med att våga prata med främlingar. Har jobbat inom service på olika ställen i många år, allt från butik till telefonsupport, och det har gjort mig väldigt gott tror jag.
    Idag är jag dock lite mätt på det, och jobbar därför i lite mer backoffice-miljö där jag får lite mer egentid. :)

Så om du vill ha en utmaning, sök som receptionist eller liknande där du inte är konstant bombarderad med kundkontakt, men där du måste hantera det en del ändå. De jobben kräver oftast ingen utbildning utan bara att du är hel, ren, trevlig, och vill göra rätt för dig i arbetet.
  • Anonym (Städare)

Leta efter andra städjobb! Det finns bra arbetsgivare som inte styr genom att ge de anställda dåligt samvete utan istället ger beröm när man gör något bra. Om du är den jag tror, som startat liknande trådar förr, så jobbar du för ett företag som har rykte om sig att bete sig riktigt uselt mot sina anställda. Det går att hitta något bättre!

• Anonym (Galet)

Tycker nog jobbet ska stå för bensin och bil när du åker till kunder. Det är ju inget du aka betala för. Jag hade kontaktat facket om jag var du ts. Är du med i facket??

• Anonym (December)

För det första, att stanna på ett jobb man Inte trivs på är inte bra för någon. Det kommer oftast problem med det, så som ångest, depression, man kanske blir en negativare människa....

Och det gynnar nog inte den sociala ångesten nånstans, snarare tvärtom.

Men sen kan det omöjligt vara så att en anställd ska stå för tjänsteresor själv. Kolla upp det med facket. Arbetsgivare är nog skyldiga? att stå för antingen reseersättning eller firmabil. Och 10.000 på nästan heltid låter inte riktgt rätt? Om inte annat får du åtminstone dra av resorna på skatten.

• Anonym (Ts)
    Anonym (Städare) skrev 2017-12-28 11:13:30 följande:

Leta efter andra städjobb! Det finns bra arbetsgivare som inte styr genom att ge de anställda dåligt samvete utan istället ger beröm när man gör något bra. Om du är den jag tror, som startat liknande trådar förr, så jobbar du för ett företag som har rykte om sig att bete sig riktigt uselt mot sina anställda. Det går att hitta något bättre!

Men jag vill verkligen inte städa, jag är fruktansvärt less på det.... Jag vill bort från det helt och hållet.

Jag funderar på att söka mig som timvikarie inom förskolan, kan knappast tjäna mindre känns det som, även om jag är anställd nu... Det innebär ju en hel del kontakt med människor men barnen lär ju lätta upp stämningen. Vill som sagt försöka jobba bort min sociala ångest, även om den säkert inte går att få bort helt. Men eftersom jag jobbat ensam ett bra tag nu har det blivit ännu värre, så det är tufft att söka nya jobb...
  • Amidina
    Anonym (Ts) skrev 2017-12-28 15:51:04 följande:
    Men jag vill verkligen inte städa, jag är fruktansvärt less på det.... Jag vill bort från det helt och hållet.

Jag funderar på att söka mig som timvikarie inom förskolan, kan knappast tjäna mindre känns det som, även om jag är anställd nu... Det innebär ju en hel del kontakt med människor men barnen lär ju lätta upp stämningen. Vill som sagt försöka jobba bort min sociala ångest, även om den säkert inte går att få bort helt. Men eftersom jag jobbat ensam ett bra tag nu har det blivit ännu värre, så det är tufft att söka nya jobb...
    Har du ingen som kan hjälpa dig att söka? Kontakter? Tänk på att ett jobb som verkar tråkigt på pappret faktiskt kan vara rätt kul, särskilt om det är i en miljö och med människor som passar en. :)
Svar på tråden Hur palla ett jobb man hatar?