• Ida3434

    RMC Malmö

    Söker någon med erfarenheter från rmc i Malmö.

    Hur lång tid tog det för er för att få bekräftelse att de mottagit remissen och när fick ni påbörja behandling? :)

  • Svar på tråden RMC Malmö
  • monn

    Vi skickade egenremiss i oktober-november (minns inte riktigt för det vart några turer fram och tillbaka med vissa grejjer), lämnade blodprover och fick första undersökningstiden i februari tror jag, tog lite där, sedan någon månads väntetid på behandling! Tycker personalen har varit superbra :)

  • monn

    Vi skickade egenremiss i oktober-november (minns inte riktigt för det vart några turer fram och tillbaka med vissa grejjer), lämnade blodprover och fick första undersökningstiden i februari tror jag, tog lite där, sedan någon månads väntetid på behandling! Tycker personalen har varit superbra :)

  • Ida3434
    monn skrev 2017-12-29 18:56:37 följande:

    Vi skickade egenremiss i oktober-november (minns inte riktigt för det vart några turer fram och tillbaka med vissa grejjer), lämnade blodprover och fick första undersökningstiden i februari tror jag, tog lite där, sedan någon månads väntetid på behandling! Tycker personalen har varit superbra :)


    Vad innebär egenremiss? Finansierade ni det själva?
  • Ida3434
    monn skrev 2017-12-30 08:57:43 följande:

    Nej vi har inte betalt något själva. Det betyder att mn skickar remissen själv. Tror de har info om det på sin hemsida.. :)! Ja, här är det: vard.skane.se/skanes-universitetssjukhus-sus/mottagningar-och-avdelningar/reproduktionsmedicinskt-centrum-malmo/


    Tack för tipset. Vi har lite problem med att få iväg en remiss från landstinget. Vad är orsaken till att man skickar en själv istället? 
  • EmmaEPS

    När du har fått din första tid brukar dt gå fort.

    Om du/ni ska genomföra en utredning först.

    Men ungefär 1'månad efter första besöket om dt inte blir någon utredning.

    Lycka till!! :)

  • monn

    Det låter som en bra anledning. Min gynekolog sade att vi likagärna som hon kunde skicka en egenremiss! Har man inga barn sedan innan tillsammans, är skrivna tillsammans på samma adress och har försökt mer än ett år så får man oftast hjälp kostnadsfritt :)


    Ida3434 skrev 2017-12-30 21:00:38 följande:

    Tack för tipset. Vi har lite problem med att få iväg en remiss från landstinget. Vad är orsaken till att man skickar en själv istället? 


  • mileythebunny

    Vår remiss kom in 11/10 och vi var på första besök 20/11. De sa först att under hösten var väntetiden ca två månader, aldrig mer än tre som ju är vårdgarantin, men vi lyckades få en tid från en avbokning.
    Vår gynekolog skickade in remissen efter vår utredning och vi kunde se på 1177 när den kommit in. RMC Malmö är superbra på att uppdatera all kontakt man har med dem på 1177, även telefonkontakt.

  • Ida3434
    mileythebunny skrev 2018-01-01 14:41:15 följande:

    Vår remiss kom in 11/10 och vi var på första besök 20/11. De sa först att under hösten var väntetiden ca två månader, aldrig mer än tre som ju är vårdgarantin, men vi lyckades få en tid från en avbokning.
    Vår gynekolog skickade in remissen efter vår utredning och vi kunde se på 1177 när den kommit in. RMC Malmö är superbra på att uppdatera all kontakt man har med dem på 1177, även telefonkontakt.


    Tack för svar. 

    Jag har läst att många varit missnöjda med deras bemötande och att de har sämst resultat på antal graviditeter efter behandlingar. Hur är din uppfattning än så länge?
  • mileythebunny
    Ida3434 skrev 2018-01-01 14:46:23 följande:
    Tack för svar. 

    Jag har läst att många varit missnöjda med deras bemötande och att de har sämst resultat på antal graviditeter efter behandlingar. Hur är din uppfattning än så länge?
    Jag har också läst att de har lägre resultat än många andra kliniker (men inte sämst) och ska jag vara helt ärlig så gör det mig orolig. Jag fattar egentligen inte varför det är så stor skillnad i resultaten, behandlingarna ser ju ungefär likadana ut och Malmö är ju ett stort sjukhus som borde kunna vara konkurrenskraftigt när det gäller duktiga läkare etc, men jag vet inte. Jag försöker att tänka positivt och tar det som det kommer. Vi bor i Malmö så är ju ändå inte aktuellt att gå någon annanstans så länge vi gör de landstingsfinansierade försöken.
    Vad gäller bemötandet har vi ju bara varit där en gång, sen pratat flera ggr i telefon. Sköterskorna har varit helt underbara, verkligen. Läkaren var sval i bemötandet under själva mötet, men hon var mjukare och mer empatisk under ultraljudet.
    Jag bryr mig inte jättemycket om hur hon är, så länge hon är en grym ivf-läkare, så kan bara hoppas att det är så...
    Vore kul att följas åt och höra hur du upplever kliniken och personalen när du varit där.
Svar på tråden RMC Malmö