• Ida3434

RMC Malmö

Söker någon med erfarenheter från rmc i Malmö.

Hur lång tid tog det för er för att få bekräftelse att de mottagit remissen och när fick ni påbörja behandling? :)

• Svar på tråden RMC Malmö
  • Ida3434
    monn skrev 2017-12-29 18:56:37 följande:

Vi skickade egenremiss i oktober-november (minns inte riktigt för det vart några turer fram och tillbaka med vissa grejjer), lämnade blodprover och fick första undersökningstiden i februari tror jag, tog lite där, sedan någon månads väntetid på behandling! Tycker personalen har varit superbra :)

Vad innebär egenremiss? Finansierade ni det själva?
  • Ida3434
    monn skrev 2017-12-30 08:57:43 följande:

Nej vi har inte betalt något själva. Det betyder att mn skickar remissen själv. Tror de har info om det på sin hemsida.. :)! Ja, här är det: vard.skane.se/skanes-universitetssjukhus-sus/mottagningar-och-avdelningar/reproduktionsmedicinskt-centrum-malmo/

Tack för tipset. Vi har lite problem med att få iväg en remiss från landstinget. Vad är orsaken till att man skickar en själv istället? 
  • Ida3434
    mileythebunny skrev 2018-01-01 14:41:15 följande:

Vår remiss kom in 11/10 och vi var på första besök 20/11. De sa först att under hösten var väntetiden ca två månader, aldrig mer än tre som ju är vårdgarantin, men vi lyckades få en tid från en avbokning.
    Vår gynekolog skickade in remissen efter vår utredning och vi kunde se på 1177 när den kommit in. RMC Malmö är superbra på att uppdatera all kontakt man har med dem på 1177, även telefonkontakt.

Tack för svar. 

Jag har läst att många varit missnöjda med deras bemötande och att de har sämst resultat på antal graviditeter efter behandlingar. Hur är din uppfattning än så länge?
  • Ida3434
    mileythebunny skrev 2018-01-01 15:33:35 följande:
    Jag har också läst att de har lägre resultat än många andra kliniker (men inte sämst) och ska jag vara helt ärlig så gör det mig orolig. Jag fattar egentligen inte varför det är så stor skillnad i resultaten, behandlingarna ser ju ungefär likadana ut och Malmö är ju ett stort sjukhus som borde kunna vara konkurrenskraftigt när det gäller duktiga läkare etc, men jag vet inte. Jag försöker att tänka positivt och tar det som det kommer. Vi bor i Malmö så är ju ändå inte aktuellt att gå någon annanstans så länge vi gör de landstingsfinansierade försöken.
    Vad gäller bemötandet har vi ju bara varit där en gång, sen pratat flera ggr i telefon. Sköterskorna har varit helt underbara, verkligen. Läkaren var sval i bemötandet under själva mötet, men hon var mjukare och mer empatisk under ultraljudet.
    Jag bryr mig inte jättemycket om hur hon är, så länge hon är en grym ivf-läkare, så kan bara hoppas att det är så...
    Vore kul att följas åt och höra hur du upplever kliniken och personalen när du varit där.
    Finns inte Curakliniken i Malmö? Finns det ingen möjlighet att gå till den istället för RMC? 
    Håller med dig, bara de gör en gravid så får de bemöta mig hur som helst. 

Ja, det hade varit jätteroligt att följas åt. Jag hoppas att remissen kommer skickas i februari och att vi hinner göra första försöket innan sommaren. När ska ni påbörja första behandlingen?
  • Ida3434
    emax skrev 2018-01-06 12:44:58 följande:

Hej!

Jag följs gärna åt :) Vi har gjort fertilitetsutredning på en privat klinik, där man inte hittat något fel på någon av oss. Remiss skickades till rmc i Malmö i mitten av december, och vi har precis fått tid 18/1 för det första informationsmötet.

Oj vad snabbt ni fick tid. Uppdaterar oss hur det går. Får man någon bekräftelse skickad till sig när rmc tagit emot remissen från ens landsting?
  • Ida3434
    mileythebunny skrev 2018-01-01 15:33:35 följande:
    Jag har också läst att de har lägre resultat än många andra kliniker (men inte sämst) och ska jag vara helt ärlig så gör det mig orolig. Jag fattar egentligen inte varför det är så stor skillnad i resultaten, behandlingarna ser ju ungefär likadana ut och Malmö är ju ett stort sjukhus som borde kunna vara konkurrenskraftigt när det gäller duktiga läkare etc, men jag vet inte. Jag försöker att tänka positivt och tar det som det kommer. Vi bor i Malmö så är ju ändå inte aktuellt att gå någon annanstans så länge vi gör de landstingsfinansierade försöken.
    Vad gäller bemötandet har vi ju bara varit där en gång, sen pratat flera ggr i telefon. Sköterskorna har varit helt underbara, verkligen. Läkaren var sval i bemötandet under själva mötet, men hon var mjukare och mer empatisk under ultraljudet.
    Jag bryr mig inte jättemycket om hur hon är, så länge hon är en grym ivf-läkare, så kan bara hoppas att det är så...
    Vore kul att följas åt och höra hur du upplever kliniken och personalen när du varit där.

Hur har det gått för dig?

Jag ska påbörja dubbelkur av Letrozol på torsdag och ev. ta en Ovitrellespruta. Remiss till rmc skickas  i början av mars troligtvis. 

• Ida3434
    mileythebunny skrev 2018-02-12 10:48:26 följande:
    Hej! Nja, det gick tyvärr inte vägen denna gången. Jag fick ju ett embryo insatt den 19/1 men mensen kom långt innan testdagen. Så det blir att ta nya tag i vår. Vi fick ingenting till frysen så vi börjar om från början med nytt ägguttag. Nu väntar vi tills nästa mens kommer och hoppas få klartecken att gå igång då. Vi gör det långa protokollet, så det blir äggplock tidigast i mitten-slutet av april...känns som en evighet bort...men vem vet, det kanske blir ungefär samtidigt som er!
    Såvida det inte funkar för er med Letrozolen, såklart. Hur känns det, hur går det för er?
    Vad tråkigt, jag beklagar. Stor kram till dig!

Väntan är fruktansvärt. Det är den som är allra allra värst för mig. Gyn ska skicka en remiss om ca 2 veckor till RMC. Men jag hoppas hoppas så att det ska räcka med Letrozolen. Hoppet börjar försvinna men jag önskar det så. Vill få ett slut på detta lidande nu.
  • Ida3434

Har ni några erfarenheter om när man ska ta Ovitrelle vid Letrozolbehandling? Var på kontroll idag och hade två stora blåsor och min läkare sa att jag ska ta sprutan vid omslag. 

Har hört att man ska ta sprutan för att FÅ omslag så jag är lite förvirrad. 

• Ida3434
    XAHHA92 skrev 2018-03-27 19:14:37 följande:

Hej, är det någon kvar i den här tråden?

Min läkare har precis skickat en remiss till RMC då jag och min sambo är oförklarligt barnlösa. Vi har försökt i två år. Vet ni hur lång väntetid det är till RMC? Min läkare sa att vi kanske hinner med en informationsträff med läkare där men vi lär inte hinna få någon behandling innan sommaren, suck!!!

Skulle också vilja veta det. Min remiss skickades för flera veckor sedan man inte hört något ännu. 
  • Ida3434
    XAHHA92 skrev 2018-04-10 19:17:00 följande:
    Har du fått reda på något än? Jag fick brev hem igår att vi ska få komma in på infomöte inom två månader. Det är allt vi har fått reda på
    Nej ingenting. När skickades er remiss?
  • Ida3434
    XAHHA92 skrev 2018-04-10 21:59:15 följande:
    Logga in på 1177 och kolla!! Annars ring ner och hör så inte er remiss är borta! :( Har ni gjort färdig er utredning eller ni ska göra utredning på RMC?

Vår remiss skickades in den 5 april och idag fick vi brev att vi ska få komma på informationsmöte den 7 maj!

Har redan ringt och de har fått remissen så brevet kommer nog snart. Utredingen är redan klar. Äter letrozol nu fram till ivf så hoppas på att det inte ska behövas ivf.

Lycka till, uppdatera gärna om hur infomötet gick till.

• Ida3434
    XAHHA92 skrev 2018-04-11 09:07:06 följande:
    Hur kommer det sig att du fått letrozol? Är det till för när man inte har någon egen ägglossning?

Tack! :) Skönt att infomöte hinns med innan sommaren men också tråkigt att de stänger över sommaren så man måste vänta med ivf
    jag har ingen egen ägglossning men den har precis kommit igång nu tack vare Letrozol och Ovitrelle, därav känner jag att jag gärna vänta med ivf till hösten så jag får ge min egna ägglossning några chanser. 
Svar på tråden RMC Malmö