• ScP87

Intyg förstå sjukdagen

Det är så att min arbetsgivare är utomlands och jag får inte tag i henne. Och enligt mitt arbetsgivare intyg så ska jag ha sjukintyg från första arbetsdagen. Jag jobbar i en butik och är själv åkte på magsjuka och spydde Hej vilt under arbetspasset idag så jag gick till slut hem.

Och den andra som jobbar där pratade jag med och hon sa stäng och ta det med chefen sen när hon kommer hem.

Men så försökte jag ringa vårdcentralen för få ett lökar intyg men dom hade redan stängt. Hur gör jag nu när jag inte kan få tag i vårdcentralen över helgen och jag ringde akuten dom vill ju inte ha mig där om jag har magsjuka?

Vill inte bli av med min ersättning för jag inte får tag i vårdcentralen.

Kan jag ringa dom så jag får ett intyg direkt dom öppnar på tisdag?

• Svar på tråden Intyg förstå sjukdagen
  • Carambolan

Använd Kry eller nån annan av alla dygnet runt-öppna läkarappar.

• xnfsm

Jag är arbetsgivare. Det ska finnas särskilda krav för att få kräva intyg från första sjukdagen. Låter som att du jobbar för något skitföretag. Inget illa menat.

• ScP87

Men dessa läkar appar skriver dom ut sjukintyg?

Det är ett privatbutik och jag vet de är inte normalt att man begär såhär. Men vet inte om de gäller magsjuka men vill vara säker före de osäkra. För hon har inte sakt något mer än att hon vill ha ett läkar intyg.

Men då jag inte får tag i henne för hon är utomlands och jag tänker inte ringa henne för de kostar multum.

• xnfsm
    ScP87 skrev 2017-12-29 23:02:55 följande:

Men dessa läkar appar skriver dom ut sjukintyg?

Det är ett privatbutik och jag vet de är inte normalt att man begär såhär. Men vet inte om de gäller magsjuka men vill vara säker före de osäkra. För hon har inte sakt något mer än att hon vill ha ett läkar intyg.

Men då jag inte får tag i henne för hon är utomlands och jag tänker inte ringa henne för de kostar multum.

Ja, de lämnar ut läkarintyg.
  • Fackligt aktiv

Hej

Om din arbetsgivare vill ha ett läkarintyg från första dagen så är det arbetsgivarens ansvar att hänvisa till en läkare samt betala för besöket. Om han är utomlands nu, vem har ansvaret när han är borta?

• HelaGotland
    xnfsm skrev 2017-12-29 22:45:22 följande:
    Jag är arbetsgivare. Det ska finnas särskilda krav för att få kräva intyg från första sjukdagen. Låter som att du jobbar för något skitföretag. Inget illa menat.

Eeeeeexakt. Arbetsgivaren har BARA rätt begära intyg från första sjukdagen om en arbetstagare tagit ut många strödagar och överstiger en viss procent i sjukfrånvaro.

Och även då ska det ske i samråd med arbetstagare.

Mao TS, din chef har ingen rätt kräva intyg från första dagen. Men säg att du går till läkaren femte dagen, då skriver ju läkaren ut ett intyg från o m första dagen ändå! Så oroa dig inte. Din chef är säkert medveten om det här.
  • Mariell    8
    HelaGotland skrev 2017-12-30 15:36:27 följande:

Eeeeeexakt. Arbetsgivaren har BARA rätt begära intyg från första sjukdagen om en arbetstagare tagit ut många strödagar och överstiger en viss procent i sjukfrånvaro.

Och även då ska det ske i samråd med arbetstagare.

Mao TS, din chef har ingen rätt kräva intyg från första dagen. Men säg att du går till läkaren femte dagen, då skriver ju läkaren ut ett intyg från o m första dagen ändå! Så oroa dig inte. Din chef är säkert medveten om det här.

Läkaren skriver från den dagen läkarbesöket var. Inte flera dagar bakåt i tiden.
  • ScP87
    Fackligt aktiv skrev 2017-12-30 05:01:37 följande:

Hej

Om din arbetsgivare vill ha ett läkarintyg från första dagen så är det arbetsgivarens ansvar att hänvisa till en läkare samt betala för besöket. Om han är utomlands nu, vem har ansvaret när han är borta?

De är nog hon som har jobbat där i 15 år och hon sa till mig stäng om du blir sjuk. Men annars vet jag inte vem som har ansvar då vi är två anställda och en chef. Sms min chef men hon hade bara fått ett meddelande att jag hade smsat och så jag försökte ringa henne men kom inte fram. Så jag kan inte göra så mycket mer.
  • HelaGotland
    Mariell 8 skrev 2017-12-30 16:20:44 följande:
    Läkaren skriver från den dagen läkarbesöket var. Inte flera dagar bakåt i tiden.

Mina läkare frågar mig alltid hur många dagar jag legat hemma o så skriver de från det datumet.
  • Mariell    8
    HelaGotland skrev 2017-12-30 20:33:44 följande:

Mina läkare frågar mig alltid hur många dagar jag legat hemma o så skriver de från det datumet.

En läkare har inge lov att bakåtdatera ett sjukintyg.
Svar på tråden Intyg förstå sjukdagen