• ScP87

Intyg förstå sjukdagen

Det är så att min arbetsgivare är utomlands och jag får inte tag i henne. Och enligt mitt arbetsgivare intyg så ska jag ha sjukintyg från första arbetsdagen. Jag jobbar i en butik och är själv åkte på magsjuka och spydde Hej vilt under arbetspasset idag så jag gick till slut hem.

Och den andra som jobbar där pratade jag med och hon sa stäng och ta det med chefen sen när hon kommer hem.

Men så försökte jag ringa vårdcentralen för få ett lökar intyg men dom hade redan stängt. Hur gör jag nu när jag inte kan få tag i vårdcentralen över helgen och jag ringde akuten dom vill ju inte ha mig där om jag har magsjuka?

Vill inte bli av med min ersättning för jag inte får tag i vårdcentralen.

Kan jag ringa dom så jag får ett intyg direkt dom öppnar på tisdag?

• Svar på tråden Intyg förstå sjukdagen
  • ScP87

Kan ju säga det att jag har fixat ett sjukintyg från första dagen men är fortfarande sjuk har ont i hela kroppen fryser feber och magsjuka.

Skrev till min chef att jag har fixat ett sjukintyg och att jag kommer inte kunna jobba minst tisdag och onsdag för 48 timmas regler och att de kunde bli längre beror när jag blir frisk.

Fick till svar att jag var tvungen att jobba torsdag fredag och lördag. Till 10-18 fredag och lördag ska vi har stängt enligt henne men nu tvingar mig att jobba trotts jag har sjukskriver mig kan hon göra Så?

• Glinda från Oz
    Mariell 8 skrev 2017-12-30 20:34:20 följande:

En läkare har inge lov att bakåtdatera ett sjukintyg.

Jo, det ha de. Jag har fått sjukintyg som varit upp till tre veckor bakåtdaterat. (Naturligtvis visste FK om det) och jag hade inga problem att få sjukpenning. Nu har jag en kronisk sjukdom med en fast läkare, så det går kanske inte att få så långt tillbaka vid magsjuka.

Ts, du kan vänta några dagar tills vårdcentralen öppnar. Om arbetsgivaren kräver intyg från första dagen ska de betala för besöket så spara kvittot.
  • HelaGotland

Jag bara älskar familjeliv ibland. Så många som tror de är insatta men inte vet ett skit :D

• mjölkallergiker

För det första.
    Ja, arbetsgivare har rätt att begära sjukintyg från första sjukdagen vid vissa situationer. Om du har ett kollektivavtal med handels regleras det oftast i det. T.ex. vill facket ofta förhandla med arbetsgivaren om de tänker kräva ett första dagsintyg för att se så att det inte bara är ett slentrianmässigt beteende från arbetsgivarens sida. Det är dock inget man avtalat om i kollektivavtalet så det är inget företaget är bundna till att göra. I vissa kollektivavtal står det dessutom att företaget ska bekosta ett sådant läkarbesök och ibland även hänvisa till en lämplig läkare. Så som med det mesta när det gäller arbetsrelaterade frågor, läs kollektivavtalet (om ett sådant finns). Om du tycker att det är svårt och är med i facket så kan du fråga ett fackligt ombud. Är du inte med i facket får du klara dig på egen hand.

För det andra.
    Det är självklart att läkare kan datera ett läkarintyg bakåt i tiden. Det är ganska ofta som man får vänta till dagen efter/ringa "imorgon" när man behöver akuttid hos VC. Och det är knappast så att lagen och/eller andra regelbestämmelser är utformade så att man ska behöva använda sig av Kry, mindoktor eller andra digitala läkartjänster. Det är alltid en läkare som gör bedömningen om mellan vilka datum och i vilken omfattning intyget ska gälla. Med det sagt, det får såklart vara rimligt.

• kottelin
    Mariell 8 skrev 2017-12-30 20:34:20 följande:
    En läkare har inge lov att bakåtdatera ett sjukintyg.
    Var har du fått det ifrån?
    HelaGotland skrev 2017-12-30 20:33:44 följande:

Mina läkare frågar mig alltid hur många dagar jag legat hemma o så skriver de från det datumet.
    Det har jag också varit med om.

Ja, typ så...
  • ScP87

Är riktigt förbannad nu

Fick nu besked av min arbetsgivare att hon godkänner inte intyg från någon appar eller tillbaka skriva intyg. Jag har själv varit med om att man kan få skriven tillbaka när de gäller vissa saker. Nu är de så att jag fick inte tag i någon läkare för vc hade stängt och nyårshelg jourläkarecentralen hade fult upp så jag har inte fått tag i någon förutom på min doktor som är verkligen vänlig att hjälpa mig genom detta men de blir ju tydligen helt värdelös när hon nekar allt just nu. Jag är på krigsstigen för hon gör allt just nu för att jag ska ha de svårt att få sjuklön eller må dåligt och detta är väldigt vanligt tydligen. Och hon anser att jag har brutit på mitt kontrakt men när jag anser att jag har ju gjort allt som går. Akuten ville inte ha mig hos dom för smittor risken.

Hon får lönebidrag för mig genom arbetsförmedlingen och jag kommer att kontakta arbetsförmedlingen i morgon och säga att jag vill bryta kontraktet jag kommer inte vara kvar där hon är en hemsk arbetsgivare. Sen har hon sakt att 4 veckor semester samanhängade under sommaren så de är väldigt skumt med henne nu. Och detta har kommit fram nu dom senaste månaden. kommer att kontakta vc så jag får prata med en läkare för jag har nog åkt på vinterkräksjukan så dom vill nog inte ha mig där och facket är dock inte med i handels men kommuna för att se vad dom säger om detta.

Sen att hon tvingar mig att jobba torsdag och fredag (fredag har vi enligt schemat stängt) även om jag är sjuk. Och jag har inte ens friskanmält mig ännu. Hon gör just nu allt för att få mig så dålig som möjligt. Så imorgon blir det kontakta läkare så jag får ett sjukintyg eller så får han sjukskriva mig för jag pallar inte längre snart. Jag måste ju bli frisk innan jag kan jobba. Eller? Hade ni velat gå in och handla i en butik med livsmedel och kosttillskott när någon har vinterkräksjuka? De är ju inte hälsosamt precis.

Är riktigt förbannand hur man kan behandla en redan ned tryckt person så här och specielt när man är dålig och verkligen försöker göra allt för att följa avtal.

Mår jätte dåligt över allt.

• mjölkallergiker
    ScP87 skrev 2018-01-01 23:32:33 följande:

Är riktigt förbannad nu

Fick nu besked av min arbetsgivare att hon godkänner inte intyg från någon appar eller tillbaka skriva intyg. Jag har själv varit med om att man kan få skriven tillbaka när de gäller vissa saker. Nu är de så att jag fick inte tag i någon läkare för vc hade stängt och nyårshelg jourläkarecentralen hade fult upp så jag har inte fått tag i någon förutom på min doktor som är verkligen vänlig att hjälpa mig genom detta men de blir ju tydligen helt värdelös när hon nekar allt just nu. Jag är på krigsstigen för hon gör allt just nu för att jag ska ha de svårt att få sjuklön eller må dåligt och detta är väldigt vanligt tydligen. Och hon anser att jag har brutit på mitt kontrakt men när jag anser att jag har ju gjort allt som går. Akuten ville inte ha mig hos dom för smittor risken.

Hon får lönebidrag för mig genom arbetsförmedlingen och jag kommer att kontakta arbetsförmedlingen i morgon och säga att jag vill bryta kontraktet jag kommer inte vara kvar där hon är en hemsk arbetsgivare. Sen har hon sakt att 4 veckor semester samanhängade under sommaren så de är väldigt skumt med henne nu. Och detta har kommit fram nu dom senaste månaden. kommer att kontakta vc så jag får prata med en läkare för jag har nog åkt på vinterkräksjukan så dom vill nog inte ha mig där och facket är dock inte med i handels men kommuna för att se vad dom säger om detta.

Sen att hon tvingar mig att jobba torsdag och fredag (fredag har vi enligt schemat stängt) även om jag är sjuk. Och jag har inte ens friskanmält mig ännu. Hon gör just nu allt för att få mig så dålig som möjligt. Så imorgon blir det kontakta läkare så jag får ett sjukintyg eller så får han sjukskriva mig för jag pallar inte längre snart. Jag måste ju bli frisk innan jag kan jobba. Eller? Hade ni velat gå in och handla i en butik med livsmedel och kosttillskott när någon har vinterkräksjuka? De är ju inte hälsosamt precis.

Är riktigt förbannand hur man kan behandla en redan ned tryckt person så här och specielt när man är dålig och verkligen försöker göra allt för att följa avtal.

Det låter inte som någon bra arbetsgivare. Tyvärr är min erfarenhet att många mindre arbetsgivare tror att de kan göra lite som de vill med personer de anställer "gratis" eller subventionerat. 

Jag är alldeles för dåligt påläst för att ge dig ett riktigt råd. Och jag vet inte om det skett något missförstånd mellan er eller om chefen helt enkelt inte är en bra chef. Det finns alltså ingen skillnad på ett läkarintyg från MinDoktor eller på ett från VC. Intyget ser exakt likadant ut och innehåller samma information. 

Om du har fått jobbet via kommunen eller arbetsförmedlingen och du har en kontaktperson där är det klokt att kontakta de imorgon.

I övrigt kan hon inte tvinga dig till någonting. Men jag förstår också att du känner dig underlägsen i en utsatt position. Jag hade inte gått dit oavsett hennes åsikt men det är ju lätt för mig att säga som har tillsvidareanställning, kollektivavtal och med i facket.
  • ScP87
    mjölkallergiker skrev 2018-01-01 23:45:03 följande:

Det låter inte som någon bra arbetsgivare. Tyvärr är min erfarenhet att många mindre arbetsgivare tror att de kan göra lite som de vill med personer de anställer "gratis" eller subventionerat. 

Jag är alldeles för dåligt påläst för att ge dig ett riktigt råd. Och jag vet inte om det skett något missförstånd mellan er eller om chefen helt enkelt inte är en bra chef. Det finns alltså ingen skillnad på ett läkarintyg från MinDoktor eller på ett från VC. Intyget ser exakt likadant ut och innehåller samma information. 

Om du har fått jobbet via kommunen eller arbetsförmedlingen och du har en kontaktperson där är det klokt att kontakta de imorgon.

I övrigt kan hon inte tvinga dig till någonting. Men jag förstår också att du känner dig underlägsen i en utsatt position. Jag hade inte gått dit oavsett hennes åsikt men det är ju lätt för mig att säga som har tillsvidareanställning, kollektivavtal och med i facket.

Pratade med vårdcentralen idag och dom skriver inte ut någon sjukintyg för de är chefens uppgift att kontakta och boka en läkare på företaghälsan åt mig om hon vill ha något. Men hon har sakt till mig att jag ska fixa ett sjukintyg inte att hon ska fixa detta.

Ska kontakta vårdcentralen igen imorgon som kan då från och med i morgon skriva ett sjukskriva mig. Jag tänker inte ge henne detta och har kontaktat min handläggare på arbetsförmedlingen för jag vill inte vara där om hon inte ska ens följa sitt ansvar ens .
  • Mariell    8
    Glinda från Oz skrev 2018-01-01 14:21:52 följande:

Jo, det ha de. Jag har fått sjukintyg som varit upp till tre veckor bakåtdaterat. (Naturligtvis visste FK om det) och jag hade inga problem att få sjukpenning. Nu har jag en kronisk sjukdom med en fast läkare, så det går kanske inte att få så långt tillbaka vid magsjuka.

Ts, du kan vänta några dagar tills vårdcentralen öppnar. Om arbetsgivaren kräver intyg från första dagen ska de betala för besöket så spara kvittot.

Jag vet att de kan göra det om man har haft kontakt med vården första sjukdagen. Inte annars.

Kanske är andra regler vid kroniska sjukdomar.
  • Mariell    8
    ScP87 skrev 2018-01-01 23:32:33 följande:

Är riktigt förbannad nu

Har du ett sjukintyg skrivet av en läkare oavsett om det är från Kry-appen eller vc så kan din arbetsgivare inte säga någonting.
  • Glinda från Oz
    Mariell 8 skrev 2018-01-02 23:25:26 följande:

Jag vet att de kan göra det om man har haft kontakt med vården första sjukdagen. Inte annars.

Kanske är andra regler vid kroniska sjukdomar.

De kan göra det annars också, men det går givetvis inte att kontakta vårdcentralen och be om ett intyg då man varit frisk en månad, det måste gå att bedöma sjukdomen även om bedömningen i undantagsfall bara sker över telefon (vilket den ofta gör vid magsjuka)
  • ScP87
    Mariell 8 skrev 2018-01-02 23:27:23 följande:

Har du ett sjukintyg skrivet av en läkare oavsett om det är från Kry-appen eller vc så kan din arbetsgivare inte säga någonting.

Jag vet för det står inte på min kontrakt de står att jag ska ha ett sjukintyg från första sjukdagen men de står inte från vem och vilka hon inte godkänner ifrån. Sen pratade jag med vårdcentralen här där jag bor och hon sa att dom skriver inte intyg utan de är arbetsgivaren som ska kontakta företagshälsans vårdcentral och boka en tid till mig och de kostar så dom på vc. Och när hon är utomlands och de är en annan som är min så kallad chef under tiden så ska hon veta om detta och de visste hon inte.

Så min chef har gjort fel men har fått en sjukskrivning så jag ska vara hemma torsdag fredag får väl se vad hon säger om det och hur mycket skit jag får från det.
Svar på tråden Intyg förstå sjukdagen