Inlägg från: Anonym (Mamma) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Mamma)

Uppsagd pga vab

Anonym (Faq) skrev 2017-12-30 23:40:03 följande:

Naiv? Det är inget personligt, det är business. Och en opålitlig/oberäknelig anställd är dåligt för business. Det finns visst de som sätter sitt arbete före allt annat. Tänk om en neurolog skulle gå hem mitt i en pågående operation för att junior har fått lite feber på förskolan?

Det som är bra för företaget är bra för den anställda.

Ang grov summa, det var allmänt talat.

Först pratar du om ditt företag och dina pengar. Sen plötsligt om en neurolog!

Du kan inte blanda äpplen och päron.

Du är själv inte odödlig, en dag kommer du själv ligga sjuk i kräksjuka eller influensa, och bli opålitlig för dina egna "business".

Vi är bara människor! Precis alla kan bli sjuka eller åka ut för saker.

Min syster fick sin sedan länge planerade operation inställd pga sjukdomar. Inte ens läkare är immuna mot livet.

Du borde anställa robotar om hela din "business" rasar samman pga enstaka sjukdomar hos de anställda.
  • Anonym (Mamma)

Jag försökte ringa hennes mobil, men kom inte fram.

På mina tidigare jobb har jag kunnat ta sådana beslut själv, behövde inte ringa chefen om han befann sig på andra sidan jordklotet. Men eftersom det var ett nytt jobb, så tyckte jag det var bäst att ringa.

Som jag skrivit tidigare; pappan jobbar i Norge under mina veckor, och han kunde INTE hämta.

Kan knappast begära att mina vänner ska lämna sina jobb för att ta hand om mitt barn, som faktiskt är mitt ansvar!

Det fanns ingen annan som kunde komma in och jobba heller.

• Anonym (Mamma)
    Anonym (agda) skrev 2017-12-31 15:53:43 följande:

Om jag var TS arbetsgivare skulle jag gjort samma sak. SÄRSKILT om det kanske var så att jag som arbetsgivare förlorade pengar på det oansvariga beteendet. Om jag var egenföretagare och skulle anställa folk så skulle jag bara välja unga killar som är pigga och glada och på G. Aldrig en bortskämd jäntunge som tror hon är jordens medelpunkt för att hon klämt ut en unge.

Men nu förlorade hon inga pengar!

Dessutom: dina unga pigga, glada killar kan också behöva vabba, eller bli sjuka etc.

Och då står du där med lång näsa.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Loop) skrev 2017-12-31 16:55:07 följande:

Hur många anställda är det?

Bara jag.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Petsson) skrev 2017-12-31 16:46:09 följande:

Fast den långa näsan fick ju du som blev av med jobbet?

Hur var det med det alternativet jag föreslog i mitt förra inlägg? Att du kunde hämtat din pojke på lunchen och tagit med honom till jobbet, gett honom Alvedon och jobbat färdigt dagen? Det hade ju inte stört någon annan eftersom du var ensam på jobbet och sonen hade inte lidit någon större skada precis.

Nejdå, jag står inte med lång näsa. Har redan ett nytt jobb.

Däremot är jag inte så korkad att jag skulle tro att folk jag skulle anställa är robotar, som aldrig blir sjuka.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Faq) skrev 2017-12-31 16:39:35 följande:

En företagare som föredrar anställda som låter sina uppdrag komma i tredje hand? Säg att du skämtar?

Vinst är det som driver företag och sätter även mat på bordet till de anställda.

Såklart sätter man jobbet efter sina barn och sin hälsa.

Finns säkert chefer som inte själva gör det, utan sätter jobbet och pengar först, men du kan inte räkna med att en anställd sätter jobbet före allt annat i livet.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Faq) skrev 2017-12-31 17:44:30 följande:

Och då kan du inte räkna med att du är attraktiv som anställd åt ett företag heller. Vilket du inte var åt i alla fall det företaget.

Då får det vara så.

Jag, och många med mig kommer aldrig sätta jobb före sin familj och hälsa.

Det slutar ofta illa för de som sätter jobbet före allt annat.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Luleå) skrev 2017-12-31 17:53:46 följande:

Du kan inte se skillnaden mellan att på ett korrekt sätt avsluta sin nuvarande arbetsuppgift eller ordna avlösning (själv eller via överordnad), meddela att man måste vabba och sen lämna arbetet och återkomma så snart man kan och att som i TS fall ha åtagit sig att, trots medvetenhet om att man står utan backup både hemma och på jobbet, sköta jobbet på egen hand, och vid första tillfället då allt inte går som smort packa ihop och gå för dagen utan att ens vidarekoppla telefonen hon hade ansvar för?

Jag tycker självklart att man som förälder har rätt att vabba, men man har liksom inte rätt att bara släppa allt annat direkt för att dagis ringer och vill att man hämtar. Kan man inte komma ifrån direkt så har dagispersonelen faktisk ansvar för att ta hand om barnet tills man kan komma dit, även om det tar en stund.

Jag tycker TS agerade fel gentemot arbetsgivaren och tog ett felaktigt beslut kring bästa sätt att lösa situationen och jag förstår att man valt att arbetsbefria henne under kvarvarande avtalstid för att man helt enkelt inte vill ha såna personer anställda.

Jag har själv kollegor som tar rent ut sagt dumma beslut och lutar sig tillbaka på sina rättigheter och sätter oss och företaget i skiten för allt från en skråma (i förra veckan vabbade en kollega efter förmiddagsfikat för att hennes dotter inte velat delta på gympan för att hon hade ont i snippan. Visade sig att flickan hade en finne i ljumsken. Kollegan återkom inte den dagen, och hade bara meddelat Vab till en annan kollega) till snoriga telningar. Samma kollega kommer för tionde året i rad inte få ens en tiondel så mycket som mig i årsbonus och såklart inte förstå varför. Ofta lyckas man fånga arbetsskygga idioter under en provanställning men inte alltid.

Just kollegan i fråga blev dum i huvudet först i samband med att hon blev förälder och numera kan vi inte schemalägga henne på något alls för att hon är totalt opålitlig. Förhoppningen är att hon så småningom ska ta sitt pick och pack och dra. Vår omsättning steg med 30% sist hon var fl och vi kunde ta in en kompetent vikarie (med barn men som likt oss andra gör en avvägd bedömning och tycker att såväl barn som jobb är viktigt).

Vadå vidarekoppla telefonen? Det är inget som var aktuellt, och har aldrig varit.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Faq) skrev 2017-12-31 19:08:09 följande:

Din man verkar ju vara en av dom, som arbetar veckovis utomlands. Så du kanske borde kliva ner från din höga häst?

Om det är pappan du syftar på, så arbetar han i Norge de veckorna han inte har barnet.

De veckorna han har barnet är han hemma.

Hur kan du få det till att han sätter jobbet före sina barn?
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Faq) skrev 2017-12-31 19:30:41 följande:

Man får ha ett nätverk av familj, vänner, grannar och ytterligare en närvarande förälder som kan hjälpa till. Jag vet att det kan ta emot i bidragsvana Sverige att betala för tjänster, men i värsta fall får man hosta upp lite stålar så man kan sköta sitt jobb. Visar man sig vara oersättlig så kan ibland företaget absorbera eventuella kostnader.

Som sagt, om ens barn blivit påkörd av en bil och svävar mellan liv och död så skiter man i allt annat som viktigt jobb och bara ger sig iväg till sjukhuset. Men om ens barn får feber, vilket de får ofta, så måste man delegera ansvaret om upphämtning, mot betalning om så måste.

Så de sakerna du räknar upp måste man enligt dig ha för att kunna ha ett jobb?

De flesta skulle inte vilja jobba för någon så omänsklig arbetsgivare. Alla kan bli sjuka, och att begära att den anställde ska ha grannar, familj och vänner som när som helst ska släppa sina egna jobb och gå och hämta någon annans barn som blivit sjukt, det förstår väl till och med du att det inte alltid funkar så?

Inte heller att man kan ha en barnvakt som man betalar för, som har jour under ens arbetstid, utifall ens barn skulle bli sjukt.

Dina fantasier är orealistiska.
Svar på tråden Uppsagd pga vab