Uppsagd pga vab
Varför kunde du inte koppla vidare till din mobil? Hade du brytt dig om jobbet så hade du försökt lösa problemet.
Det hade dessutom varit tämligen värdelöst att göra så.
Varför kunde du inte koppla vidare till din mobil? Hade du brytt dig om jobbet så hade du försökt lösa problemet.
Då har du alltså endast två veckor i månaden då du måste ordna omhändetagning av ditt barn vid eventuell sjukdom, vilket borde göra det ännu enklare och billigare för dig. Kanske ordna dagmamma som kan hämta vid feber. Men jag förstår att det handlar om pengar, du vill inte betala helt enkelt. Men det var trots allt tur för chefen att hon såg dina prioriteter under provanställningen så hon kunde välja bort dig.
Men om du redan har ett nytt jobb vad är då problemet?
Vilken dagmamma vill ha sjuka barn hos sig?
Och de går väl under samma regler som övrig barnomsorg?
Vi har ok barnvakter men ingen som vill ha barn som är sjuka. Mormor har tagit barn med ögoninfektion. Men är det magsjuka eller feber får man snällt ta hand om suga egna med lagen som stöd. Ibland känner det helt hopplöst med all vabb.
Hon kan ju inte ha någon anställd som stänger ner verksamheten om ett barn blir sjukt. Du får ha ett annat jobb.
Så vänta lite nu..chefen blev alltså arg för att du gick hem från en affärslokal (?) som ändå var stängd för hela veckan? Och chefen hade själv först tagit initiativet att ha stängt, men du ville vara där och städa upp lite? Och eftersom ni inte hade vare sig inkomst eller verksamhet så var det alltså stängt -stängt-? Bara det att du var där och fixade lite.
Nu så är det ju ingenting som stämmer längre i din berättelse. Varför skulle chefen bli arg ifall du gick hem då? Hon behövde ju inte ens veta att du gick hem, du behövde alltså inte ens vara där, det var ditt frivilliga val.
Detta låter mer som en efterkonstruktion för att fiska sympatier.
Och kontentan är att man då inte är nödvändigtvis attraktiv på arbetsmarknaden utan får vika hädan till de som satsar 110%.
Sen kan man jämra sig bäst man vill så klart, men det ändrar inte på något.
Och varför skulle chefen bli upprörd då, du hade ju inga timmar att passa?
Som jag skrev i mitt första inlägg, det är inte personligt, det är business. Det finns de som själva satsar allt och förväntar sig detsamma av sin inhyrda arbetskraft. Det är inte fel. Däremot är det fel av dig att söka sån anställning.
Lämnade du ett voice mail? Min gissning är att det var vabben i kombination med att du inte meddelade arbetsgivaren.
Men i din TS skriver du att du talade in ett meddelande att ni hade stängt för resten av dagen och öppet igen dagen efter. Varför då? När du i senare inlägg skrev att ni inte hade någon verksamhet (eller inkomst) den veckan eftersom chefen ville ha stängt då hon var bortrest.
Om det redan var stängt, varför då stänga ner när du gick?
Men det var inget du behövde göra, eller hur, för att chefen ville lika gärna ha helt stängt. Så hela din historia håller inte.
Jo, det kan jag mycket väl förvänta mig.
Bara för att man anlitar hjälp med sjuka barn så tillhör man inte automatiskt en grupp som inte prioriterar familjen. Att vara ambitiös och ha karriär kan också vara att prioritera familjen. Du själv träffar ju ditt (dina?) barn endast 14 dagar i månaden medans en driven företagare som jag har träffat mina barn varje dag under deras uppväxt. Vem av oss är bäst förälder som prioriterar sin familj mest?
Om jag inte mins fel så försökte ts nå sin chef innan hon gick.
Kan ju ha haft att göra med att hon ville du skulle vara ledig, du avböjde och ville istället jobba (läs få lön). Hon vidtog då de åtgärder som krävdes för det och du valde att gå hem utan att meddela.
Du har ju visat att du hanterar saker på ett för henne inte önskvärt sätt, och därför har hon valt att släppa dig.
Nä, Faq, har säkert haft en hemmafru/-man mellan spisen och knytnäven.
Då har hen ju kunnat behandla partnern som en anställd som skall "göra allt för jobbet", dvs det har ingått att partnern skall ta hand om ungarna oavsett sitt eget hälsotillstånd eftersom Faq betalar den slöa människan för att inte störa Faq med såna oväsentligheter som hens egna barn.
Sedan har Faq kunnat komma hem på kvällen från sitt jobb (som är viktigare än barnen) och vara med sin avkomma en halvtimma för att bocka av "kvalitetstid med barnen" från att-göra-listan (för det vet jul alla att DET är viktigare för relationen med barnen än en förälder som finns där när barnen inte mår bra).
Så, kom inte och säg att Faq är en dålig förälder som prioriterat sitt företag före avkomman, hen har ju gjort ALLT för att se till att de blivit omhändertagna ...av någon annan...
Sedan är det ju så att för oss som har företag som går bra så är det OK att de anställda nyttjar sina lagstadgade rättigheter. Det är ju ofta de som inte riktigt är så framgångsrika som resonerar som Faq, så vi får väl ha lite medlidande med en som kämpar!