• Anonym (Brandman)

Arbetar som brandman , fråga vad ni vill:)

Kul o starta såna här trådar, undrar ni något om yrket brandman så fråga på.

• Svar på tråden Arbetar som brandman , fråga vad ni vill:)
  • Anonym (....)

När blev du av med oskulden?

Brukar du har sex på jobbet?

• Anonym (Brandman)
    Anonym (....) skrev 2017-12-30 23:05:03 följande:

När blev du av med oskulden?

Brukar du har sex på jobbet?

Är du seriös Haha???

Nej absolut inte, vi tränar när vi inte har några utryckningar.
  • Emmacecilia

Den viktigaste frågan: Är du singel? (närå skämtar bara)

Jättebra, nu kan jag passa på att fråga! Det här med portkod. Vi har ett hus, bostadsrättsförening, med portkod, och polisen åtminstone har våran portkod (vi har ingen sån kod som är allmän för brevbärare mfl) och nu när det är dags att byta portkod för nya året skulle jag vilja lämna ut vår nya portkod till polis, ambulans och er på räddningstjänsten. Hur gör jag det på bästa sätt? Jag kan knappast ringa 112 och störa dem..

• Anonym (Brandman)
    Emmacecilia skrev 2017-12-30 23:16:40 följande:

Jättebra, nu kan jag passa på att fråga! Det här med portkod. Vi har ett hus, bostadsrättsförening, med portkod, och polisen åtminstone har våran portkod (vi har ingen sån kod som är allmän för brevbärare mfl) och nu när det är dags att byta portkod för nya året skulle jag vilja lämna ut vår nya portkod till polis, ambulans och er på räddningstjänsten. Hur gör jag det på bästa sätt? Jag kan knappast ringa 112 och störa dem..

Jag är singel.

Portkod får man informera om när man larmar , i vissa bostadsområden så finns det en universalkod till alla portar i området för räddningstjänst.

Har man haft en sån universal Postkod så kontaktar man svenskpostkod när man bytt kod och så informerar dom räddningstjänsten med den nya.

Finns det inte det dit man kommer, tex landsbygden och det är bråttom så är inte en port svår att bryta upp för oss, vissa är så dåliga så man kan rycka upp dom.
  • Anonym (Brandman)
    Emmacecilia skrev 2017-12-30 23:16:40 följande:

Ursäkta min mobil skrev fel automatiskt , Svenskportkod ska det vara och inget annat.
  • Spislucka

Har du haft dagar/utryckningar som har fått dig att fundera på att byta yrke? För att de ex. Varit jobbigt psykiskt?

Var är de bästa och sämsta med yrket?

• crsmejl

Jag lider av ptsd som man kan få av trauman. Varje gång jag ser en brandman så undrar jag om denne också lider av ptsd.

Hur vanligt är det att ni blir traumatiserade av det ni ser på jobbet?
    Är någon du känner drabbad av ptsd från brandmansyrket?

En del grejor måste vara fruktansvärda

• Anonym (Brandman)
    Spislucka skrev 2017-12-30 23:46:24 följande:

Har du haft dagar/utryckningar som har fått dig att fundera på att byta yrke? För att de ex. Varit jobbigt psykiskt?

Var är de bästa och sämsta med yrket?

Det händer, speciellt när barn är inblandade i svåra trafikolyckor eller om man kommer för sent till en brand, Min pappa är brandman och avrådde mig att hoppa på det yrket, ibland önskar jag att jag lyssnade på honom.

Vi är ju människor med känslor och inga robotar, vissa utryckningar drömmer man mardrömmar om i flera månader.

Det bästa är när man lyckas rädda livet på människor, det värsta är när det inte går att rädda dom hur mycket man än försöker.
  • Anonym (Brandman)
    crsmejl skrev 2017-12-30 23:55:05 följande:

Jag lider av ptsd som man kan få av trauman. Varje gång jag ser en brandman så undrar jag om denne också lider av ptsd.

Hur vanligt är det att ni blir traumatiserade av det ni ser på jobbet?

Är någon du känner drabbad av ptsd från brandmansyrket?

En del grejor måste vara fruktansvärda

Det händer ganska ofta dom som är ny i yrket, kanske inte fullt ut ptsd hos alla men inte långt ifrån. Med tiden blir man härdad men inte mot allt så klart.

Ja en av mina arbetskamrater blev drabbad av ptsd , men för just honom var det pga att han höll på att dö själv när ett tak rasade in. Han slutade efter det.

Vi får väldigt bra stöd för att kunna hantera svåra händelser, sen är den fysiska träningen en slags bearbetning i sig, och vi pratar mycket och bearbetar inom gruppen.
  • Anonym (Pengar)

Vad har du i lön + ob?

Svar på tråden Arbetar som brandman , fråga vad ni vill:)