• Anonym (Brandman)

Arbetar som brandman , fråga vad ni vill:)

Kul o starta såna här trådar, undrar ni något om yrket brandman så fråga på.

• Svar på tråden Arbetar som brandman , fråga vad ni vill:)
  • Emmacecilia

Tack för svar, det kanske räcker med att kontakta polis och ambulans när ni har bra verktyg att ta er in en sån gång ni saknar portkod.

Jag uppskattar ert arbete enormt. Jag fick hjälp att städa upp efter en grov misshandel jag blev vittne till (jag var inte inblandad, skedde utanför mina fönster så jag fick larma). Det fruktansvärt mycket blod med glaskross, och då kom ni från räddningstjänsten och hjälpte till att göra rent. Jag blev så rörd, låter kanske dumt men ni är bland dem som hjälper till att göra Sverige ett bra land att leva i. Jag blir alltid så arg när jag hör hur ni idag kan bli attackerade när ni rycker ut för att hjälpa människor i nöd.

• Anonym (Jag är för f@n ingen j€vla kvinnaböske!)
    Anonym (....) skrev 2017-12-30 23:05:03 följande:

När blev du av med oskulden?

Brukar du har sex på jobbet?

Bara för att många brandmän gillar att spruta, är det inte som du tror din snuskis.
  • Anonym (Brandman)
    Anonym (Pengar) skrev 2017-12-31 00:06:39 följande:

Vad har du i lön + ob?

Som deltidsbrandman så här man inget ob, det tog dom bort under 2017.

Beredskap per vecka ca 5000 , övning ca 200kr timmen och utryckning ca 600kr timmen.
  • IsadoraW1

Bra initiativ med tråden, tror vi är många som är nyfikna på ditt yrke!

Jag ser hyfsat ofta i lokaltidningen (Malmö) att brandkåren blir attackerade/hamnar i hotfulla situationer vid utryckande. Fullständigt horribelt!

Undrar hur ni känner inom kåren; är det nervöst/olustigt att rycka ut till vissa stadsdelar?

• Vixen90

Vid brand i bostad - hur eftersöker ni husdjur? Vad finns det för rutiner/riktlinjer kring det?

Jag skulle vara mer optimistisk om jag trodde att det hjälpte
  • Anonym (Frugan)

Passar på att svara i din tråd, hoppas det är ok. Är inte brandman själv men däremot så är jag gift med en!

Han och hans kollegor har individuell lönesättning vilket gör att grundlönen varierar. Men sen har alla samma ob-tillägg och det är ett fast tillägg (alltså samma varje månad).

Min man har 28600kr i grundlön och det fasta ob't är ca 3000kr/mån så totalt ca 31600kr.

Han har varit brandman i snart 11 år.

• Anonym (Brandman)
    IsadoraW1 skrev 2017-12-31 00:23:50 följande:

Bra initiativ med tråden, tror vi är många som är nyfikna på ditt yrke!

Jag ser hyfsat ofta i lokaltidningen (Malmö) att brandkåren blir attackerade/hamnar i hotfulla situationer vid utryckande. Fullständigt horribelt!

Undrar hur ni känner inom kåren; är det nervöst/olustigt att rycka ut till vissa stadsdelar?

Där jag jobbar så här vi inte sådana extrema stadsdelar som man känner stark olust att åka till, och det är jag glad för.

Dock är det mer synd om ambulanspersonal, vi har ju trots allt en brandslang med 300bar som vi kan försvara oss med :D skämt o sido..
  • IsadoraW1
    Anonym (Brandman) skrev 2017-12-31 00:34:58 följande:

Där jag jobbar så här vi inte sådana extrema stadsdelar som man känner stark olust att åka till, och det är jag glad för.

Dock är det mer synd om ambulanspersonal, vi har ju trots allt en brandslang med 300bar som vi kan försvara oss med :D skämt o sido..

Haha, skön inställning! :)
  • Anonym (Brandman)
    Anonym (Frugan) skrev 2017-12-31 00:30:18 följande:

Passar på att svara i din tråd, hoppas det är ok. Är inte brandman själv men däremot så är jag gift med en!

Han och hans kollegor har individuell lönesättning vilket gör att grundlönen varierar. Men sen har alla samma ob-tillägg och det är ett fast tillägg (alltså samma varje månad).

Min man har 28600kr i grundlön och det fasta ob't är ca 3000kr/mån så totalt ca 31600kr.

Han har varit brandman i snart 11 år.

Men då är han heltidsbrandman, för deltidare är det lite annorlunda
  • Vixen90
    Vixen90 skrev 2017-12-31 00:24:21 följande:

Vid brand i bostad - hur eftersöker ni husdjur? Vad finns det för rutiner/riktlinjer kring det?

Vill gärna veta hur ni ser på husdjur vid bränder. Eftersöks de?
    Jag skulle vara mer optimistisk om jag trodde att det hjälpte
Svar på tråden Arbetar som brandman , fråga vad ni vill:)