• Mickelarsson

Jobb med barnens idrott

Hur mycket xtra jobb är det med olika idrotter som era barn håller på med?
    Mina spelar fotboll och det är ganska mycket jobb med kiosktider och matchvärd och saker som ska säljas mm.

• Svar på tråden Jobb med barnens idrott
  • Anonym (kul)
    Studentpappa skrev 2018-09-16 22:19:37 följande:

Jag är tränare i dotterns förening, sen driver jag en till förening ideellt. Helt otroligt att föräldrar sitter och gnäller över att behöva hjälpa till. Skulle vara kul att veta vilka som tycker det är så jobbigt, förmodligen de som inte hinner blinka innan de slängt in ungen på träningen och hunnit sticka på egentid...

9/10 är de ungarna också de jobbigaste som ofta stör och tar sjukt mycket tid från de barnen som faktiskt lyssnar och vill lära sig något.

Kul inställning du har till föräldrarna och barnen du är tränare för! Det skulle man gärna vilja veta så att man inte råkar få dig som tränare för barnen. Är du säker på att ditt uppdrag är rätt för dig, du verkar inte särskilt lämplig utifrån hur du uttrycker dig. 

Jag jobbar i alla fall mer än heltid på mitt jobb, ett mycket krävande jobb på akuten på ett stort sjukhus. <när jag är ledig har jag noll och ingen lust eller ork att sälja lotter eller stå i nåt slags café. Jag jobbar dessutom skift och kan inte vara ledig sådär bara när klubben tycker att man ska sälja kakor. 

Vill du hellre att föräldrarna ska vara med på träningen? Så att de inte råkar ha egentid medan du utför ditt uppdrag som tränare?
  • Anonym (kul)
    amia01 skrev 2018-09-18 18:13:26 följande:
    Precis Sådant barn, sådana föräldrar... ego-fixeringen går i arv...
    Ojdå, så min unge har egoföräldrar som jobbar på akuten medan han tränar. Skönt ändå om jag jobbar när ni kommer in akut och behöver vård. 
  • scanmia
    Studentpappa skrev 2018-09-16 22:19:37 följande:

Jag är tränare i dotterns förening, sen driver jag en till förening ideellt. Helt otroligt att föräldrar sitter och gnäller över att behöva hjälpa till. Skulle vara kul att veta vilka som tycker det är så jobbigt, förmodligen de som inte hinner blinka innan de slängt in ungen på träningen och hunnit sticka på egentid...

9/10 är de ungarna också de jobbigaste som ofta stör och tar sjukt mycket tid från de barnen som faktiskt lyssnar och vill lära sig något.

Jag har varit tränare ideellt i basket under fem år, samt jobbat extra på en kampsportsklubb i flera år. Aldrig har jag tänkt att de föräldrar med stökigare och mer krävande barn är de som smiter undan. Tvärt om är de väl de som behöver mest avlastning för att orka med vardagen. Jag utgår alltid från att föräldrarna gör sitt bästa, om inget alldeles uppenbart motsäger det. Barnen med förstås - och ofta är de just de "jobbigaste" som verkligen blommar ut och hittar ett sätt att kanalisera all den energin om de fortsätter ett tag.
  • Anonym (kul)
    scanmia skrev 2018-09-19 12:13:34 följande:
    Jag har varit tränare ideellt i basket under fem år, samt jobbat extra på en kampsportsklubb i flera år. Aldrig har jag tänkt att de föräldrar med stökigare och mer krävande barn är de som smiter undan. Tvärt om är de väl de som behöver mest avlastning för att orka med vardagen. Jag utgår alltid från att föräldrarna gör sitt bästa, om inget alldeles uppenbart motsäger det. Barnen med förstås - och ofta är de just de "jobbigaste" som verkligen blommar ut och hittar ett sätt att kanalisera all den energin om de fortsätter ett tag.
    Fint att höra en tränare som ser barnen och föräldrarna :)
  • amia01
    Anonym (kul) skrev 2018-09-19 12:01:01 följande:
    Ojdå, så min unge har egoföräldrar som jobbar på akuten medan han tränar. Skönt ändå om jag jobbar när ni kommer in akut och behöver vård. 
    Klart att det finns situationer där man inte klarar av att vara med på varenda träning, men det finns säkert en massa andra saker du bidrar med till föreningen istället. Antar att du tar på dig styrelseuppdrag, raggar sponsorer, trycker upp klubbtröjor och städar istället. För föreningen består ju av barnen och deras föräldrar, och det är tillsammans vi gör jobbet
    Menar inte att alla barn som har frånvarande föräldrar på träningarna missköter sig, men förmågan att jobba tillsammans i ett lag och bidra, är något man får med sig hemifrån. Barnen som har föräldrar som förstått det, har oftast mycket lättare för att förstå och prestera i sin idrott, än de barn som har föräldrar som alltid ser till sig och sitt, och gärna vill att "någon annan" löser problemen....
  • amia01
    Har aldrig varit verksam i en förening där man uteslutit några krävande barn, tvärt om är det ju just dessa barn som verkligen behöver det stöd de kan få inom föreningsverksamheten. Däremot skulle jag önska att fler förstod att föreningarna är vårt gemensamma projekt, föräldrar och barn. Verksamheten blir vad vi gör den till tillsammans, och i de flesta fall är det inte "barnpassning" som är syftet för verksamheten...
  • Studentpappa
    Nu är ju inte jag tränare/aktiv för att vara någons stödfamilj, det här handlar om vanliga bortskämda medelklassungar som helt enkelt inte lyssnar och stör. Det är inga gatubarn som blir räddad av kampsporten. Har man barn som stör upprop/samlingar eller träningen rent allmänt kan det ju vara fint om man som förälder finns kvar som stöd.
    Ride it like you stole it
  • Anonym (kul)
    amia01 skrev 2018-09-19 13:21:01 följande:
    Klart att det finns situationer där man inte klarar av att vara med på varenda träning, men det finns säkert en massa andra saker du bidrar med till föreningen istället. Antar att du tar på dig styrelseuppdrag, raggar sponsorer, trycker upp klubbtröjor och städar istället. För föreningen består ju av barnen och deras föräldrar, och det är tillsammans vi gör jobbet
    Menar inte att alla barn som har frånvarande föräldrar på träningarna missköter sig, men förmågan att jobba tillsammans i ett lag och bidra, är något man får med sig hemifrån. Barnen som har föräldrar som förstått det, har oftast mycket lättare för att förstå och prestera i sin idrott, än de barn som har föräldrar som alltid ser till sig och sitt, och gärna vill att "någon annan" löser problemen....
    Nej, jag har inte tid med sådant. Det låter helt fruktansvärt övermäktigt. Har du varit på akuten en fredag kväll nån gång? Därför kommer mitt barn att få välja en aktivitet som inte kräver sånt föräldraengagemang.

Och dina slutsatser om barn till föräldrar som har annat att göra än se på fotbollsmatcher mellan 11-åringar är en smula generaliserande, men det får väl stå för dig. 

Menar du att mitt arbete på akuten är att "se till mitt" och överlåta åt"någon annan" att lösa problemen?
  • Anonym (kul)
    Studentpappa skrev 2018-09-19 13:34:32 följande:
    Nu är ju inte jag tränare/aktiv för att vara någons stödfamilj, det här handlar om vanliga bortskämda medelklassungar som helt enkelt inte lyssnar och stör. Det är inga gatubarn som blir räddad av kampsporten. Har man barn som stör upprop/samlingar eller träningen rent allmänt kan det ju vara fint om man som förälder finns kvar som stöd.
    Och en vanlig bortskämd tränare med halvtaskig attityd på det. Har du pratat med dessa usla föräldrar och deras bråkiga barn? Har du bett dem stanna kvar som stöd? Hur ser du på din egen insats i att skapa lugn och gemenskap i laget?
  • Studentpappa
    Anonym (kul) skrev 2018-09-19 11:59:11 följande:
    Kul inställning du har till föräldrarna och barnen du är tränare för! Det skulle man gärna vilja veta så att man inte råkar få dig som tränare för barnen. Är du säker på att ditt uppdrag är rätt för dig, du verkar inte särskilt lämplig utifrån hur du uttrycker dig. 

Jag jobbar i alla fall mer än heltid på mitt jobb, ett mycket krävande jobb på akuten på ett stort sjukhus. <när jag är ledig har jag noll och ingen lust eller ork att sälja lotter eller stå i nåt slags café. Jag jobbar dessutom skift och kan inte vara ledig sådär bara när klubben tycker att man ska sälja kakor. 

Vill du hellre att föräldrarna ska vara med på träningen? Så att de inte råkar ha egentid medan du utför ditt uppdrag som tränare?
    Nu är jag tränare åt barn inte åt föräldrar, så vad jag tycker om vuxna hör väl knappast till mitt uppdrag som tränare för barn. Vad du jobbar med bryr jag mig knappast i, vill du att dina barn ska vara aktiva i en viss förening får du bidra eller välja någon förening som inte kräver det. Du orkar inte sälja kakor några ggr per år men jag orkar ha träning varje vecka, jag måste säga att önskan om att slippa dig är ömsesidig. 

För vissa barn i mindre ålder kan det vara lämpligt ja, du har säkert varit med om att försiktiga barn blir väldigt osäkra kring bråkiga och stökiga barn. Varför ska de behöva stå tillbaka? För mig ska inte den som skriker högst premieras framför den som står tillbaka.

I gruppen jag har i år är det inga extrema fall som tur är, förra året var det två men de bråkar i någon annans grupp nu.
    Ride it like you stole it
Svar på tråden Jobb med barnens idrott