• Mickelarsson

Jobb med barnens idrott

Hur mycket xtra jobb är det med olika idrotter som era barn håller på med?
    Mina spelar fotboll och det är ganska mycket jobb med kiosktider och matchvärd och saker som ska säljas mm.

• Svar på tråden Jobb med barnens idrott
  • Vet hur det känns

Mina döttrar håller på med handboll och det är otroligt mycket tid som går åt. Baka, sälja i kiosk, matchvärd sälja kakor, resturangchans, underkläder och korvar. jag är även i föräldrarådet. Åka på Cuper och matcher. Jag tycker att det är roligt och vi mammor har blivit vänner. Men det känns som ett livs kall att göra allt detta.

Vi betalar 1500kr för den här säsongen sedan måste vi betala mer när det är cuper osv. I januari åker vi 25 mil för att spela cup i Jönköping och då betalar varje familj 1400kr för sitt barn som då sover i skola med laget. Sedan tillkommer kostnad för mitt hotell och mat under dagarna fre-sön samt bensin ner. Det blir dyrt!!

Seriespel kostar 8000kr per lag så det gäller att vi säljer så vi kan betala det. Därför räcker inte pengarna till att betala resor för cuper osv. Träningsställ kostar 800kr, träningströja har vi fått sponsorer för. Sedan har läget bestämt att alla ska ha svarta kempa shorts och vita strumpor som man får köpa själv

Är det så i era sporter? Betalar ni cuper? Åker ni föräldrar med? Min dotter är född 2008

• hammarhajen
    Anonym (-) skrev 2018-09-15 23:32:41 följande:
    Fast, jo. Enligt DO så är det mer eller mindre en rättighet.

Nåja, inte riktigt hur som helst men det finns ett fall som vunnits av föräldrarna till ett barn som inte fick vara med, pga bristande intresse från föräldrarnas sida. DO ansåg att klubben agerar fel genom att utesluta barnet pga barnets ointresserade föräldrar. BARNET var intresserat och ville spela, föräldrarna hade annat för sig.

Familjen fick som sagt rätt.
    Tänk att man tar sig tid att driva frågan till DO, men inte till att ställa upp på samma villkor som alla andra får göra... om alla struntade i att hjälpa till så fanns ingen organiserad barnidrott. 
  • Alexi
    hammarhajen skrev 2018-09-16 21:03:52 följande:
    Är det inte ännu mer orimligt att förvänta sig att en "klubb" (dvs en oavlönad förälder oftast) ska ta hand om ens barn kanske en timme i veckan i ett helt år utan att man själv bidrar? Avgiften man betalar blir ju sällan mer än typ 50 spänn per träning om man slår ut det, det är ju extremt lågt för barnpassning.

Fast det är ju så mycket annat som gör att det blir krävande med fotboll. Klubbarna lägger nivån väldigt högt på att åka på cuper, ha ett cafe som är bemannat konstant, osv. Sänkte man dessa krav lite skulle kraven på föräldrar bli mycket mindre. Det blir ju en socioekonomisk selektion när alla ensamstående föräldrar med flera barn inte kan stå i caféet.
  • Alexi
    Vet hur det känns skrev 2018-09-16 21:04:08 följande:
    Mina döttrar håller på med handboll och det är otroligt mycket tid som går åt. Baka, sälja i kiosk, matchvärd sälja kakor, resturangchans, underkläder och korvar. jag är även i föräldrarådet. Åka på Cuper och matcher. Jag tycker att det är roligt och vi mammor har blivit vänner. Men det känns som ett livs kall att göra allt detta.

Vi betalar 1500kr för den här säsongen sedan måste vi betala mer när det är cuper osv. I januari åker vi 25 mil för att spela cup i Jönköping och då betalar varje familj 1400kr för sitt barn som då sover i skola med laget. Sedan tillkommer kostnad för mitt hotell och mat under dagarna fre-sön samt bensin ner. Det blir dyrt!!

Seriespel kostar 8000kr per lag så det gäller att vi säljer så vi kan betala det. Därför räcker inte pengarna till att betala resor för cuper osv. Träningsställ kostar 800kr, träningströja har vi fått sponsorer för. Sedan har läget bestämt att alla ska ha svarta kempa shorts och vita strumpor som man får köpa själv

Är det så i era sporter? Betalar ni cuper? Åker ni föräldrar med? Min dotter är född 2008
    Min dotter (jämnårig med din) spelade handboll förra säsongen och då var alla ledare yngre spelare och tränare från klubben. Så kraven på föräldrarna var väldigt små, cafetjänst två ggr per säsong, typ. Kostade inget förutom årsavgiften. De spelade nästan inga cuper, bara seriespel typ var tredje helg.

Däremot fotbollen är mer som du beskriver den. Vi spelade cup i somras och då kostade det för varje barn och vi föräldrar bodde på hotell.
  • Studentpappa

Jag är tränare i dotterns förening, sen driver jag en till förening ideellt. Helt otroligt att föräldrar sitter och gnäller över att behöva hjälpa till. Skulle vara kul att veta vilka som tycker det är så jobbigt, förmodligen de som inte hinner blinka innan de slängt in ungen på träningen och hunnit sticka på egentid...

9/10 är de ungarna också de jobbigaste som ofta stör och tar sjukt mycket tid från de barnen som faktiskt lyssnar och vill lära sig något.

Ride it like you stole it
  • Sandraberg
    Alexi skrev 2018-09-16 07:44:19 följande:

Fast jag blir lite trött på kraven som klubbar ställer till föräldramedverkan när det gäller barn som är 6-7 år gamla bara. Det är orimligt.

Varför skulle det vara orimligt? Om alla hjälper till så blir det minde att göra för alla.
  • Alexi
    Studentpappa skrev 2018-09-16 22:19:37 följande:
    Jag är tränare i dotterns förening, sen driver jag en till förening ideellt. Helt otroligt att föräldrar sitter och gnäller över att behöva hjälpa till. Skulle vara kul att veta vilka som tycker det är så jobbigt, förmodligen de som inte hinner blinka innan de slängt in ungen på träningen och hunnit sticka på egentid...

9/10 är de ungarna också de jobbigaste som ofta stör och tar sjukt mycket tid från de barnen som faktiskt lyssnar och vill lära sig något.
    Haha, total igenkänning. Jag och några föräldrar till satt och tittade på alla träningar under förra säsongen i en bollsport. Ett par av barnen är hemskt stökiga och egoistiska och deras föräldrar var verkligen aldrig där...
  • amia01
    Alexi skrev 2018-09-17 20:44:27 följande:
    Haha, total igenkänning. Jag och några föräldrar till satt och tittade på alla träningar under förra säsongen i en bollsport. Ett par av barnen är hemskt stökiga och egoistiska och deras föräldrar var verkligen aldrig där...
    Precis Sådant barn, sådana föräldrar... ego-fixeringen går i arv...
  • Anonym (.)
    Vet hur det känns skrev 2018-09-16 21:04:08 följande:

I dotterns nuvarande handbollsklubb betalar vi massor (det känns så i alla fall :)) för tränare, cuper och resor. Men vi föräldrar har valt att göra det istället för att sälja en massa saker. Nu är tjejerna 13 år så föräldrarna behöver inte åka med på cuper, men oftast åker några familjer med i alla fall och hejar. 

I förra klubben (då hon var yngre, och det inte var så "seriöst" spel) betalade vi en mindre årsavgift och sålde lite strumpor och stod i caféet ibland. Men då spelade de inga cuper i andra delar av landet, så det var inga resor. 
  • Trädgårdsland

Fick just lite skrämselhicka igår, när jag började hitta spridda anslag på ridklubben. Har två barn som rider där, en lektion var/vecka. Varje termin ska vi numera: Städa ekonomidel/kök/omklädningsrum två gånger, ha stalljour (6 timmars arbete med hästarna in/ut i hage, mocka osv -kan tillägga att jag kan INGENTING om hästar!) två lördagar, samt baka fikabröd 8 gånger!

Jublade inte direkt.

Svar på tråden Jobb med barnens idrott