• Pretorian IV

    "Hemliga sällskap"

    Nu verkar de ha lite nyhetstorka på expressen, och väljer då att igen ta upp ämnet om "Hemliga sällskap", tex frimurarna , och ska då koppla det till #metoo på nått långsökt vis.

    Varför är det så provocerande med privata sällskap bara för män???

    Det anses inte konstigt med verksamheter bara för kvinnor, men då fort män vill ingås lite enbart män, då är det suspekt och konstigt.

    Nu är jag iof partisk som är med i några sådana sällskap, men är intresserad av andras åsikter om fenomenet med könssegregaeradec privata sällskap (är det verksamhet betald med offentliga medel är det helt annan sak, men nu är det inte det som är aktuellt att diskutera)

    www.expressen.se/nyheter/hemliga-sallskapen-dar-inga-kvinnor-ar-valkomna/

  • Svar på tråden "Hemliga sällskap"
  • Loigios

    Just frimurarna är väl egentligen en organisation som är mest långsökt att dra in sexuella övergrepp emot kvinnor eftersom alla medlemmar består av män...

  • Afterlife

    Bara löjligt. Författarna till artikeln verkar inte ha någon koll på hur många "hemliga sällskap" det finns för kvinnor. Jag tror inte de är färre än dem för män, bara att de är mindre utspridda och fler av dem avger totala tystnadslöften (dvs, du får inte säga att du är medlem ens, eller prata om att sällskapet finns)
    Sedan känns det rätt knäppt att dra en parallell mellan "herrklubbar" och ordenssällskap. Men det är ju bara min åsikt.
    Det enda jag kan känna är att det är lite trist för egen del att frimurarna inte tar in kvinnor. Jag har alltid gillat deras koncept och har många män i omgivningen som är med.

  • Afterlife
    Afterlife skrev 2017-12-31 13:45:40 följande:

    Bara löjligt. Författarna till artikeln verkar inte ha någon koll på hur många "hemliga sällskap" det finns för kvinnor. Jag tror inte de är färre än dem för män, bara att de är mindre utspridda och fler av dem avger totala tystnadslöften (dvs, du får inte säga att du är medlem ens, eller prata om att sällskapet finns)
    Sedan känns det rätt knäppt att dra en parallell mellan "herrklubbar" och ordenssällskap. Men det är ju bara min åsikt.
    Det enda jag kan känna är att det är lite trist för egen del att frimurarna inte tar in kvinnor. Jag har alltid gillat deras koncept och har många män i omgivningen som är med.


    Och med "bara löjligt" så menar jag givetvis artikeln! Jag tycker det är trevliga traditioner med ordenssällskap. :)
  • Pumakvinna

    Det handlar om att männens värld i slutna korridorer alltid har inkluderat maktens män i de övre klasserna och haft högsta status i samhällshierarkin, Naturligtvis helt exkluderande för kvinnor. Nämn ett sånt hemligt sällskap med endast kvinnor som kan mäta sig med Frimurarordens, Rotaryklubben eller Svenska akademiens mystik och makt?  Se bara reaktionerna här inne när kvinnor börjar få lite makt  eller där rättvisa skipas...männen vrålar ut sin avsky och skyller allt på feminismen och är inte villiga att ge med sig ens en millimeter av kvinnors rättmätiga hälft för att skapa ett jämlikt samhälle på riktigt! Patriarkatet vägrar ge vika för herregud om de måste ge avkall på sin girighet och börja kompromissa?

  • Loigios
    Afterlife skrev 2017-12-31 13:45:40 följande:

    Bara löjligt. Författarna till artikeln verkar inte ha någon koll på hur många "hemliga sällskap" det finns för kvinnor. Jag tror inte de är färre än dem för män, bara att de är mindre utspridda och fler av dem avger totala tystnadslöften (dvs, du får inte säga att du är medlem ens, eller prata om att sällskapet finns)

    Sedan känns det rätt knäppt att dra en parallell mellan "herrklubbar" och ordenssällskap. Men det är ju bara min åsikt.

    Det enda jag kan känna är att det är lite trist för egen del att frimurarna inte tar in kvinnor. Jag har alltid gillat deras koncept och har många män i omgivningen som är med.


    Det finns kvinnliga motsvarigheter till frimureriet också, Rebeccaordern är en. Kolla med männen omkring dig som är frimurare ifall det finns på din hemort! Örebro och Västerås har iallafall :)
  • Pretorian IV
    Afterlife skrev 2017-12-31 13:45:40 följande:

    Bara löjligt. Författarna till artikeln verkar inte ha någon koll på hur många "hemliga sällskap" det finns för kvinnor. Jag tror inte de är färre än dem för män, bara att de är mindre utspridda och fler av dem avger totala tystnadslöften (dvs, du får inte säga att du är medlem ens, eller prata om att sällskapet finns)

    Sedan känns det rätt knäppt att dra en parallell mellan "herrklubbar" och ordenssällskap. Men det är ju bara min åsikt.

    Det enda jag kan känna är att det är lite trist för egen del att frimurarna inte tar in kvinnor. Jag har alltid gillat deras koncept och har många män i omgivningen som är med.


    Jag fick lite uppfattning av artikeln att de vill få det till att när män träffas i slutna sällskap så går det ut på att (på nått långsökt vis) handla om att förtrycka kvinnor.

    Men min uppfattar att det är precis tvärtom, hade alla haft samma synsätt som oss som är med i de här ordnar, hade vi inte knappt några problem alls av den typen.
  • Pretorian IV
    Loigios skrev 2017-12-31 13:52:39 följande:

    Det finns kvinnliga motsvarigheter till frimureriet också, Rebeccaordern är en. Kolla med männen omkring dig som är frimurare ifall det finns på din hemort! Örebro och Västerås har iallafall :)


    Rebeccaorden är Odd fellows motsvarighet.

    Det närmaste frimurarna har som motsvarighet är Maria-orden, men det är inte en direkt kvinnlig variant av frumurarorden.
  • Pretorian IV
    Pumakvinna skrev 2017-12-31 13:52:02 följande:

    Det handlar om att männens värld i slutna korridorer alltid har inkluderat maktens män i de övre klasserna och haft högsta status i samhällshierarkin, Naturligtvis helt exkluderande för kvinnor. Nämn ett sånt hemligt sällskap med endast kvinnor som kan mäta sig med Frimurarordens, Rotaryklubben eller Svenska akademiens mystik och makt?  Se bara reaktionerna här inne när kvinnor börjar få lite makt  eller där rättvisa skipas...männen vrålar ut sin avsky och skyller allt på feminismen och är inte villiga att ge med sig ens en millimeter av kvinnors rättmätiga hälft för att skapa ett jämlikt samhälle på riktigt! Patriarkatet vägrar ge vika för herregud om de måste ge avkall på sin girighet och börja kompromissa?


    Nu finns det inte så mycket makt kvar i de här ordenssällskapen son du tror (dessutom uttryckligen förbjudet att nyttja sina kontakter för personlig visst utanför logens dörrar)

    Sen verkar du ha extremt feministiska glasögon på dig som ser inbillat kvinnohat i varje inlägg.

    Men vad exakt är problemet med en privat förening för enbart män?
  • Afterlife
    Loigios skrev 2017-12-31 13:52:40 följande:
    Det finns kvinnliga motsvarigheter till frimureriet också, Rebeccaordern är en. Kolla med männen omkring dig som är frimurare ifall det finns på din hemort! Örebro och Västerås har iallafall :)
    Jag känner till rätt många av de kvinnliga ordnarna. (även några superhemliga) Det var väl det jag skrev att artikelförfattarna inte verkar känna till. ;)
  • Afterlife
    Pretorian IV skrev 2017-12-31 13:52:43 följande:
    Jag fick lite uppfattning av artikeln att de vill få det till att när män träffas i slutna sällskap så går det ut på att (på nått långsökt vis) handla om att förtrycka kvinnor.

    Men min uppfattar att det är precis tvärtom, hade alla haft samma synsätt som oss som är med i de här ordnar, hade vi inte knappt några problem alls av den typen.
    Ja, det är det intrycket jag får också. Men man kan inte förvänta sig bättre av kvällspressen. De har ju haft några liknande artiklar om ordnar innan.
Svar på tråden "Hemliga sällskap"