• Pretorian IV

"Hemliga sällskap"

Nu verkar de ha lite nyhetstorka på expressen, och väljer då att igen ta upp ämnet om "Hemliga sällskap", tex frimurarna , och ska då koppla det till #metoo på nått långsökt vis.

Varför är det så provocerande med privata sällskap bara för män???

Det anses inte konstigt med verksamheter bara för kvinnor, men då fort män vill ingås lite enbart män, då är det suspekt och konstigt.

Nu är jag iof partisk som är med i några sådana sällskap, men är intresserad av andras åsikter om fenomenet med könssegregaeradec privata sällskap (är det verksamhet betald med offentliga medel är det helt annan sak, men nu är det inte det som är aktuellt att diskutera)

www.expressen.se/nyheter/hemliga-sallskapen-dar-inga-kvinnor-ar-valkomna/

• Svar på tråden "Hemliga sällskap"
  • Afterlife
    Pumakvinna skrev 2017-12-31 13:52:02 följande:

Det handlar om att männens värld i slutna korridorer alltid har inkluderat maktens män i de övre klasserna och haft högsta status i samhällshierarkin, Naturligtvis helt exkluderande för kvinnor. Nämn ett sånt hemligt sällskap med endast kvinnor som kan mäta sig med Frimurarordens, Rotaryklubben eller Svenska akademiens mystik och makt?  Se bara reaktionerna här inne när kvinnor börjar få lite makt  eller där rättvisa skipas...männen vrålar ut sin avsky och skyller allt på feminismen och är inte villiga att ge med sig ens en millimeter av kvinnors rättmätiga hälft för att skapa ett jämlikt samhälle på riktigt! Patriarkatet vägrar ge vika för herregud om de måste ge avkall på sin girighet och börja kompromissa?

Men Rotary är ju för kvinnor också? Och inbegriper, mig veterligen, ingen "mystik". ;)
  • Pretorian IV
    Afterlife skrev 2017-12-31 14:05:48 följande:

Men Rotary är ju för kvinnor också? Och inbegriper, mig veterligen, ingen "mystik". ;)

Dessutom är (åtminstone frimurarna) öppna för alla män (med kristen grundsyn), oavsett samhällsklass.
  • Pretorian IV
    Afterlife skrev 2017-12-31 14:05:48 följande:

Dessutom är (åtminstone frimurarna) öppna för alla män (med kristen grundsyn), oavsett samhällsklass.
  • Loigios
    Pretorian IV skrev 2017-12-31 13:54:48 följande:

Rebeccaorden är Odd fellows motsvarighet.

Det närmaste frimurarna har som motsvarighet är Maria-orden, men det är inte en direkt kvinnlig variant av frumurarorden.

Helt rätt! Fick lite hjärnsläpp med namnen där, tack! Visst är det så att det inte är en exakt motsvarighet men finns mkt likheter. Har dock sett att det finns (glömt vart, inte i Sverige) kvinnliga frimurarloger.

Är du måhända frimurare?
  • Pretorian IV
    Loigios skrev 2017-12-31 14:09:46 följande:

Helt rätt! Fick lite hjärnsläpp med namnen där, tack! Visst är det så att det inte är en exakt motsvarighet men finns mkt likheter. Har dock sett att det finns (glömt vart, inte i Sverige) kvinnliga frimurarloger.

Är du måhända frimurare?

Det finns olika grenar av frimureriet, och det finns en variant som kallas samfrimueri (om jag minns rätt), där är båda könen representerade.

Med de har inget att göra med den officiella Frimurarordens i Sverige.

Ja, det stämmer.
  • Loigios
    Pretorian IV skrev 2017-12-31 14:18:52 följande:

Det finns olika grenar av frimureriet, och det finns en variant som kallas samfrimueri (om jag minns rätt), där är båda könen representerade.

Med de har inget att göra med den officiella Frimurarordens i Sverige.

Ja, det stämmer.

Trevligt att stöta på en Br :)
  • katrinp

Har en vännina som ofta arbetade som servitris för just frimurarna. Hon berättade att om man lät "gubbarna" klämma lite på rumpan eller "råka" snudda vid brösten så fick man komma tillbaka och fick bra dricks. Om man inte gjorde det så var man inte välkommen tillbaka.

• hejnina
    Pretorian IV skrev 2017-12-31 13:28:38 följande:

Det anses inte konstigt med verksamheter bara för kvinnor, men då fort män vill ingås lite enbart män, då är det suspekt och konstigt.

Inte? Du har inte sett reaktionerna på statement festival menar du? Män är ju oerhört kränkta över att inte ha möjligheten att gå på det här eventet. Jag har också sett det klagas på kvinnojourer (!!!). Inte lika vanligt förekommande men jodå, att man hjälper kvinnor som på olika sätt far illa är tydligen fruktansvärt för en del.

Jag tycker ingenting om manliga sällskap i sig men tycker det är lite töntigt att dom ska vara ~*~ hemliga ~*~. Men jag antar att det bidrar till upplevelsen så må så vara..
  • annabellelee

Problemet med dessa exklusiva manliga nätverk är naturligtvis att de är ett ställe för män att knyta kontakter med andra män, och när sedan någon ska anställas eller få ett kontrakt på en beställning är man naturligtvis mer benägen att ge det till någon man redan känner än en okänd kvinna.

De bidrar alltså till att bevara en patriarkal maktordning där män ger favörer till andra män.

Jag vet inte vilka hemliga kvinnliga sällskap som finns med samma maktbas och konserverande natur, men du kan kanske upplysa oss?

Svar på tråden "Hemliga sällskap"