Glurphrp skrev 2018-01-01 14:25:56 följande:
Problemet med de slutna sällskapen, oavsett kön, är att de fungerar som nätverk för folk som ofta har inlytelserika positioner och tillhör redan priviligierade grupper i samhället. Personerna i klubben håller varandra om ryggen, knyter vidare kontakter, förmedlar jobb och uppdrag osv. De som inte är med ges inte alls samma chanser.
Det finns sådana här sammanslutningar som också sysslar med välgörenhet, vilket ju oftast är något bra. Men jag ställer mig verkligen tvekande till det egentliga syftet med deras engagemang. Vi har ju tex Röda korset, Amnesty och Rädda barnen - organisationer som gör mycket bra och som är öppna för alla som vill ge av sin tid och sina pengar för att hjälpa andra. Men tydligen duger inte det för vissa. De vill bara hjälpa andra under premisserna att det höjer deras status, att de själva får vinstgivande kontakter och att de får ingå i en sällskap där inte vem som helst får vara med utan att de själva känner sig lite finare och bättre än andra.
Vad gäller de manliga sällskapen har jag bara haft viss inblick i ett. Det består av manliga musiker. (En bekant blev inbjuden och berättade sedan för oss.) Här förmedlas jobb och uppdrag, lägenheter i storstäder förmedlas, det knyts kontakter och bildas nya konstallationer. Männen i nätverket tillhör svensk kulturelit. Kvinnorna har inte en chans. De får inte ens komma dit. Jag skulle gissa att Grotescos "Ladies night" är baserat på det sällskapet. Tyvärr låg deras satir inte så långt från verkligheten som man hade önskat.
Nu skiljer det sig mellan olika sällskap, jag gissar att det där musikersällskapet inte är orden, utan bara en mansklubb för manliga musiker??
För i de ordnar jag är med i, är det uttryckligen förbjudet att ge varandra fördelar utanför orden.
Kan iof tänka mig att de mindre herrklubbarna, som tex den där Anders Björk var ordförande, också är lite mer åt det hållet med inbördes beundran och affärskontakter.
Jag syftar på ordenssällskapen, som ofta har flera hundraåriga anor och traditioner.
Men det står ju de kvinnliga musikerna fritt att starta en egen klubb för bara kvinnor, finns inget som hindrar dem.
Eller andra kvinnor med för den delen, det är ju inte så att män har ensamrätt att driva ett sällskap enbart för det egna könet.