Bubblar konstigt i bröstet
Allra först: Jag är INGEN läkare. Men jag känner igen symptomen och har erfarenhet av den; alltså "bubblor i bröstet". Jag vet inte din ålder men högt blodtryck blir alltmer vanligt ju äldre man blir. Kolla blodtrycket! Det måste du få ned till normala nivåer om det är högt. Ett för högt blodtryck kan nämligen indirekt och på sikt medföra de problem du beskriver. Har du kollat pulsen? Är det så att den rätt vad det är i vilolägen rusar iväg? Har du ett pulsarmband etc som mäter pulsen kontinuerligt dygnet runt och "rapporterar" till en app, har du därigenom kontroll på pulsen även när du sover. Hur är det förresten när du anstränger dig? När du går snabbt och går upp för en lång trappa? Är det så att du måste stanna för att återhämta dig?
Om det är så att du har en puls som sticker iväg utan anledning till över över 120 slag per minut eller om du "tappar andan" när du anstränger dig, måste du genast uppsöka läkare. Du kan t.ex. ha förmaksflimmer som obehandlat kan var farligt. Men var lugn. Det finns effektiva mediciner som fixar detta. Huvudsaken är att du får behandling! Du ska också veta att det finns mängder med människor som har förmaksflimmer och haft det större delen av livet. Helt ofarligt om man inte har några andra symptom.
Det finns en annan sak också. Du är orolig och det förvärrar problemen. Det är därför jag skriver detta så att du kan lugna ned dig. Och avstå från alkohol eftersom alkohol förvärrar problemen. Och självklart ska du beställa tid hos din husläkare och berätta. Men än en gång. Är symptomen en galopperande vilopuls och andningssvårigheter vid ansträngningar. Åk till sjukhuset på en gång!