• AnnaCKickiH

SVAMP I UNDERLIVET - TIPS!

Hej alla fina, nu är det så här att jag har fått svamp i underlivet för första gången och jag är 20 år. Har läst ungefär allt som finns att hitta på internet de senaste dagarna känns det som, men känns som man aldrig kan få nog av att läsa tips och erfarenheter osv. 

Jag fick svamp för fyra dagar sedan ungefär och köpte Pevaryl på apoteket. Det blev trots det värre och värre för varje dag och till slut kunde jag knappt härda ut. Kunde knappt gå vid det här laget. Kliade, sved, brände, stack och gjorde ont. Jag fick alltså idag, på nyårsafton, sitta i tre timmar och vänta på gynekolog. Hon konstaterade att det var svamp och jag fick istället ett piller att svälja.

Jag vet inte om jag skulle fortsätta behandling med Pevaryl eller inte, men jag upplever inte att det var Pevarylen det blev värre av så jag fortsatte. Jag kan fortfarande knappt gå upp ur sängen och kan absolut inte sitta ner på en vanlig stol.

Så, vad har ni för tips och vad är era erfarenheter? Tyckte ni som har fått ett piller att svälja att det fungerar bra och när känner man skillnad? 

Vilket helvette detta är.

• Svar på tråden SVAMP I UNDERLIVET - TIPS!
  • Emmacecilia

Fy vilken hemsk nyårskväll du fått din stackare! Har du läst på om kosten och att dra ner på socker och mjölkprodukter? Det kan ju hända att det räcker med den tablett du fick men annars är det mitt råd. Tänk också på att lufta ditt underliv hemma, undvik syntettyg i trosorna och läs på om hur man tvättar sig på mildaste sättet. Har du en partner så kan han smitta dig tillbaka om han inte behandlas har jag för mig.

Jag vet inte om det är nån tröst men jag har fått pevarylsalva för mina fötter, har fått svamp där istället. Men du har det mycket värre.

• EpicNurse

Kapseln brukar funka finfint inom ett dygn eller så! Smörj med olivolja och lufta! Torka försiktigt vid toalettbesök, dutta lixom.

~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • Lindsey77

Man kan dricka tranbärsjuice så att miljön där nere blir surare. Undvika läsk/söt juice.

Har haft massor med svampinfektioner förr. Jag använder numera Apotekets intimolja när jag tvättar mig, och den har gjort att jag inte haft infektion på länge.

Det finns väl även Pevaryl-tabletter att föra upp, tror att jag använt det förr.

Tycker verkligen synd om dig, det är ju jättejobbigt!!

• Anonym (M)

Hu stackare!! Håller med de andra, det kommer hjälpa och lufta lufta lufta.

När jag får känningar att det är på gång att komma (får 1-2 gånger om året) så brukar jag smörja med lite naturell yoghurt och sova naken. Funkar jättebra.

Hoppas att det lättar för dig snart, ta en alvedon till natten.

• Annelie 76

Pevaryl är ett otyg, använd aldrig den. Köp Canesten istället, mycket snällare. Men bästa salvan är Cortimyk. Den innehåller även hydrokortison som är klådstillande vilket är super när svampen sätter fart. Den är eg mot fotsvamp men det är samma svamp i underlivet så det går bra att använda på båda ställen.

Men allra bäst är pillren du fick utskrivet. Inga receptfria mediciner slår dem.

• Anonym (Köp Canasten)
    AnnaCKickiH skrev 2017-12-31 22:04:46 följande:

Hej alla fina, nu är det så här att jag har fått svamp i underlivet för första gången och jag är 20 år. Har läst ungefär allt som finns att hitta på internet de senaste dagarna känns det som, men känns som man aldrig kan få nog av att läsa tips och erfarenheter osv. 

Jag fick svamp för fyra dagar sedan ungefär och köpte Pevaryl på apoteket. Det blev trots det värre och värre för varje dag och till slut kunde jag knappt härda ut. Kunde knappt gå vid det här laget. Kliade, sved, brände, stack och gjorde ont. Jag fick alltså idag, på nyårsafton, sitta i tre timmar och vänta på gynekolog. Hon konstaterade att det var svamp och jag fick istället ett piller att svälja.

Jag vet inte om jag skulle fortsätta behandling med Pevaryl eller inte, men jag upplever inte att det var Pevarylen det blev värre av så jag fortsatte. Jag kan fortfarande knappt gå upp ur sängen och kan absolut inte sitta ner på en vanlig stol.

Så, vad har ni för tips och vad är era erfarenheter? Tyckte ni som har fått ett piller att svälja att det fungerar bra och när känner man skillnad? 

Vilket helvette detta är.

Köp Canasten istället, finns receptfritt på Apoteket. Mycket bättre än Pevaryl.
  • AnnaCKickiH

Tack alla för era svar!!

Jag luftar för fullt här hemma, sover aldrig med trosor annars heller och tvättar mig med enbart med olja så något rätt verkar jag ju göra! Många säger att Pevaryl inte är bra, ska jag avbryta den kuren nu och fortsätta med det andra i så fall eller är det redan för sent så att säga?

• Anonym (Kokosolja/KS)

Hej!

Kokosolja och Kollodialt silver är bakterie och virusdödande och många använder det mot svamp. Värt att testa tycker jag.

• Anonym (Hm)
    Anonym (Kokosolja/KS) skrev 2018-01-01 03:36:53 följande:

Hej!

Kokosolja och Kollodialt silver är bakterie och virusdödande och många använder det mot svamp. Värt att testa tycker jag.

Fast man vill ju inte döda några bakterier i den normala floran i underlivet. Därför ska man inte använda något av det du sa.
  • Annelie 76
    AnnaCKickiH skrev 2017-12-31 23:17:31 följande:

Tack alla för era svar!!

Jag luftar för fullt här hemma, sover aldrig med trosor annars heller och tvättar mig med enbart med olja så något rätt verkar jag ju göra! Många säger att Pevaryl inte är bra, ska jag avbryta den kuren nu och fortsätta med det andra i så fall eller är det redan för sent så att säga?

Ja, det är bara att sluta med Pevaryl. Du har ju tagit tablett så det räcker med en kräm just nu så köp Cortimyk idag istället. Nästa gång du får problem så köper du Canesten istället.
Svar på tråden SVAMP I UNDERLIVET - TIPS!