• scrapparlotta

    Sitter bara vid datorn...

    Vår dotter, 13 år, sitter bara vid datorn...i stort sett. Det är skype med kompisar, minecraft och youtube...Och hon har inget annat intresse. Eller jo, hon har ett stort intresse och det är hästar. Men då vi inte har hästar själva så är det inget hon kan pyssla med varje dag. En eller två gånger i veckan är hon i stallet. Men dom övriga dagarna har hon inget annat intresse än datorn.

    Nu har jag sagt att från och med i år så kommer jag ta datorn så får hon den några timmar om dagen. Men då säger hon att hon inte har nåt annat att göra. Vad gör era tonåringar? Vi bor i en väldigt liten by....finns inga affärer eller sporthallar...eller nåt annat. Så hon kan inte bara gå ut och hitta massa aktiviteter ute.

    Hur mycket sitter era tonåringar vid datorn?

  • Svar på tråden Sitter bara vid datorn...
  • äldreochklokare

    Jag tycker inte du ska begränsa det på det viset. Tonåringar lever ofta i en annan värld än vi föräldrar. Det är så klart inte bra om hon totalt uppslukas och inte sover på nätterna osv, men så länge hon sköter skolan, gör läxor, sysslar med hästen när hon kan osv, så är det faktiskt inget problem. 
    För vissa ungdomar kan det vara som att strypa nästan hela deras liv om man skulle ta bort datorn. Du säger det ju själv: det finns inte så mkt att göra där ni bor. 

    De umgås med sina vänner via nätet, chattar, pratar, spelar. Det är så det fungerar och det behöver inte vara sämre än att mötas IRL, det är bara annorlunda. För de som knappt har några vänner är det en oerhörd möjlighet att ändå ha sociala kontakter, annars hade de kanske varit helt isolerade (så var det ju innan internet fanns)

    Däremot kan ni komma överens om att hon ska stänga av en viss tid på kvällen tex, speciellt när det är skilda dagen efter. Att man gör sina läxor innan man sätter sig vid datorn - den typen av regler. Men ni måste diskutera dem, du kan inte bara slänga dem i huvudet på henne, det fungerar oftast inte så bra. Tonåringar ska frigöra sig och det blir ofta en motsatt effekt än den man var ute efter, om man som vuxen bestämmer något utan att ha diskuterat med ungdomen först.

  • scrapparlotta
    scrapparlotta skrev 2018-01-01 09:37:25 följande:

    Vår dotter, 13 år, sitter bara vid datorn...i stort sett. Det är skype med kompisar, minecraft och youtube...Och hon har inget annat intresse. Eller jo, hon har ett stort intresse och det är hästar. Men då vi inte har hästar själva så är det inget hon kan pyssla med varje dag. En eller två gånger i veckan är hon i stallet. Men dom övriga dagarna har hon inget annat intresse än datorn.

    Nu har jag sagt att från och med i år så kommer jag ta datorn så får hon den några timmar om dagen. Men då säger hon att hon inte har nåt annat att göra. Vad gör era tonåringar? Vi bor i en väldigt liten by....finns inga affärer eller sporthallar...eller nåt annat. Så hon kan inte bara gå ut och hitta massa aktiviteter ute.

    Hur mycket sitter era tonåringar vid datorn?


    Ja, jag har väl funderat på det åxå....att det är deras nya sätt att umgås. Och här finns ju inte mycket att göra....men ändå...Ut och röra på sig tex....hon är aldrig ute och rör sig förutom dom två gånger hon är i stallet. Nu är hon extremt smal....34 kg till sina 156 cm, så hon behöver inte ut och röra på sig för den skull...att hon är kraftig. Men det är ju ändå nyttigt att röra på sig. Men jag får inte ut henne....
  • Sanna93d

    Alltså, barn sitter vid datorn nu för tiden. Det är deras sätt att umgås och finns ju inte mycket annat att göra. Låt henne ha datorn. Hon har ju visst ett annat intresse om hon är i stallet.

  • scrapparlotta

    Men man hör ju så ofta att barn idag får ont i nackar och axlar pga för mycket sittande vid datorn.... Tänker att det inte är bra.

  • Fru Ve

    Försök locka henne med att ni hittar på saker tillsammans istället för att begränsa. Ni kanske kan ut och promenera eller cykla. Min 10-åring sitter också mycket vid datorn men han älskar att få egen tid med mig på det viset. Vi pratar om livet och allt möjligt. Han tycker också om att hjälpa oss i köket eller följa med och handla.

  • vad ska man heta

    Så länge hon är snäll med andra och sköter skolan så går det ju bra o sitta vid dator o telefon.

    Annars kanske hon kan fixa med sina naglar o hår? Köp nagellack? En plattång? Locktång? Sminksaker? Då kan hon se på youtube o greja hemma. Pussel? 500 bitar brukar vara lagomt för 2-3 dagar

    Har en bonusdotter på 14år så jag vet. Men hon gillar dom sakerna jag föreslagit. Hon har fått lite nagelgrejer o hårgrejer o smink. Sen pussel. Sen brukar hon lägga pussel med min dotters om är 3år. 50 bitars bara. Det tycker hon åxå är roligt.

  • pallazathena

    Villkor för datoranvändande kan ju vara saker som ska göras för att få tillgång till datorn, inte bara en frånvaro av dator.

    Förslag på krav som kan ställas:

    1 timmes promenad eller motsvarande fysisk aktivitet dagligen de dagar hon inte är i stallet.

    2 hjälpa till hemma, tex laga mat två dagar i veckan, dammsuga bostaden, följa med och storhandla

    3 tid där ni umgås med fokus på varandra. Beror ju lite på hur många ni är i hushållet och vilken tid som finns men tex en gång i veckan. Kan ju vara att ni går den där promenaden tillsammans eller lagar mat tillsammans eller whatever

    4 en bestämd tid datorn ska vara avstängd på kvällen

  • Snuttis2
    pallazathena skrev 2018-01-02 04:37:57 följande:

    Villkor för datoranvändande kan ju vara saker som ska göras för att få tillgång till datorn, inte bara en frånvaro av dator.

    Förslag på krav som kan ställas:

    1 timmes promenad eller motsvarande fysisk aktivitet dagligen de dagar hon inte är i stallet.

    2 hjälpa till hemma, tex laga mat två dagar i veckan, dammsuga bostaden, följa med och storhandla

    3 tid där ni umgås med fokus på varandra. Beror ju lite på hur många ni är i hushållet och vilken tid som finns men tex en gång i veckan. Kan ju vara att ni går den där promenaden tillsammans eller lagar mat tillsammans eller whatever

    4 en bestämd tid datorn ska vara avstängd på kvällen


    Super klokt!!
  • scrapparlotta

    Tack för bra tips.

    Ja, nu har jag pratat med henne....och helgerna nu framöver så ska hon göra nån form av aktivitet ca en timme om dagen. Promenad eller hänga med mig till gymmet, hon kan ju göra enklare saker där. Om hon är i stallet så räknas det. Veckorna, dels går hon en bit till bussen....och sen gympa i skolan 2 dagar i veckan och ridning en dag...det räcker då.

    Hon läser, men dock bara innan hon ska somna..går inte att få henne att sätta sig på dagarna...Smink, nepp...det är hon inte alls intresserad av.

    Sen ska hon baka nån kaka ibland åxå...

    Så håller hon det så får hon sitta vid datorn resten av tiden.
    Skolarbetet sköter hon bra och hon går och lägger sig i hyfsat bra tid.

    Så ska vi se hur det blir framöver Glad

  • 19åring
    Helt ärligt, du borde egentligen inte strypa datorn överhuvudtaget. Nu var det länge sedan jag var 13 år och jag har gjort massvis med saker, både bra och dåliga sedan dess. 

    Jag gillade datorn oerhört mycket när jag var i hennes ålder. Jag o mina vänner umgicks helt enkelt på nätet, antingen via telefon, dator eller tv-spel. Du säger ju emot dig själv i ditt tidigare svar. Ni har ju inte så mycket att göra, förutom ett stall där hon kan gå. Så när hon har gjort det hon är intresserad av och det inte finns något mer att göra, så är det ju självklart att hon sätter sig vid datorn. Så länge hon sköter skolan så ser jag absolut inga större problem till varför hon skulle få lov att sitta vid datorn så länge som hon gör nu. Dock så hade du kunnat ta datorn ifrån henne på kvällen innan hon ska sova om du tycker att hon är uppe för länge, men om hon inte är det så låt då henne vara bara.

    Mvh,
    19årig kille
  • Iowhannah

    Jag har inga tonåringar, och det var länge sen jag var 13 år själv, men jag kan tycka att det viktiga är VAD hon gör vid datorn. Självklart är fysisk aktivitet väldigt viktigt också, och ert nya upplägg låter superbra, men jag hoppas att ni som föräldrar har lite koll på vad som händer på skärmen så att hon inte råkar ut för något riktigt hemskt.

    Jag kanske låter hönsig men med all rätt ändå, det är en så enorm skillnad mot när vi växte upp. Jag bävar inför den dagen mina barn kommer vilja ha egna datorer/surfplattor och fri tillgång till internet.

  • scrapparlotta
    19åring skrev 2018-01-03 15:13:55 följande:
    Helt ärligt, du borde egentligen inte strypa datorn överhuvudtaget. Nu var det länge sedan jag var 13 år och jag har gjort massvis med saker, både bra och dåliga sedan dess. 

    Jag gillade datorn oerhört mycket när jag var i hennes ålder. Jag o mina vänner umgicks helt enkelt på nätet, antingen via telefon, dator eller tv-spel. Du säger ju emot dig själv i ditt tidigare svar. Ni har ju inte så mycket att göra, förutom ett stall där hon kan gå. Så när hon har gjort det hon är intresserad av och det inte finns något mer att göra, så är det ju självklart att hon sätter sig vid datorn. Så länge hon sköter skolan så ser jag absolut inga större problem till varför hon skulle få lov att sitta vid datorn så länge som hon gör nu. Dock så hade du kunnat ta datorn ifrån henne på kvällen innan hon ska sova om du tycker att hon är uppe för länge, men om hon inte är det så låt då henne vara bara.

    Mvh,
    19årig kille
    På ett sätt säger jag väl emot mig själv då jag säger att det inte finns så mycket annat att göra här. Men jag kan tycka att det finns lite andra saker...hon skulle kunna baka en kaka ibland, måla, läsa, träffa kompisarna i verkligheten istället för genom nätet.

    Sen hör man så ofta att barn och ungdomar idag får nack och axelskador av för mycket sittandes vid datorn.

    Men visst.....det är kanske jag som måste tänka om Glad

    Tack för ditt svar Glad
  • scrapparlotta
    Iowhannah skrev 2018-01-03 15:18:28 följande:

    Jag har inga tonåringar, och det var länge sen jag var 13 år själv, men jag kan tycka att det viktiga är VAD hon gör vid datorn. Självklart är fysisk aktivitet väldigt viktigt också, och ert nya upplägg låter superbra, men jag hoppas att ni som föräldrar har lite koll på vad som händer på skärmen så att hon inte råkar ut för något riktigt hemskt.

    Jag kanske låter hönsig men med all rätt ändå, det är en så enorm skillnad mot när vi växte upp. Jag bävar inför den dagen mina barn kommer vilja ha egna datorer/surfplattor och fri tillgång till internet.


    Jag har kolla upp ibland vad hon gör...och det är tre saker hon gör...spelar minecraft, skyper (gärna samtidigt som hon spelar minecraft då som spelar ihop) och kollar youtube filmer om hästar.
    Men jag tänker på det och kollar läget där.. Glad
  • pallazathena

    Alltså att sitta vid datorn är inte dåligt i sig. Det kan vara både socialt och utvecklande. Problemet är om datorsittandet är av en sådan omfattning att andra aktiviteter kroppen mår bra av försummas. Kroppen behöver rörelse och fysisk aktivitet, muskler behöver aktiveras, koordination underhållas osv. Sedan mår de flesta bra av regelbundna tider för mat och sömn. Ögonen behöver titta på saker på annat avstånd än avståndet till en skärm. Osv.

    Forskning visar att datorspelande som överstiger 4h/dag medför negativa effekter, och då pga av att det börjar bli en sån omfattning att man har svårt att hinna med de andra skalet kroppen behöver.

  • scrapparlotta
    pallazathena skrev 2018-01-03 21:51:21 följande:

    Alltså att sitta vid datorn är inte dåligt i sig. Det kan vara både socialt och utvecklande. Problemet är om datorsittandet är av en sådan omfattning att andra aktiviteter kroppen mår bra av försummas. Kroppen behöver rörelse och fysisk aktivitet, muskler behöver aktiveras, koordination underhållas osv. Sedan mår de flesta bra av regelbundna tider för mat och sömn. Ögonen behöver titta på saker på annat avstånd än avståndet till en skärm. Osv.

    Forskning visar att datorspelande som överstiger 4h/dag medför negativa effekter, och då pga av att det börjar bli en sån omfattning att man har svårt att hinna med de andra skalet kroppen behöver.


    Ja, det är detta jag tänker på mest....att det är inte bra för kroppen. Man behöver röra på sig, frisk luft och så....
  • Annita
    scrapparlotta skrev 2018-01-01 12:43:56 följande:

    Ja, jag har väl funderat på det åxå....att det är deras nya sätt att umgås. Och här finns ju inte mycket att göra....men ändå...Ut och röra på sig tex....hon är aldrig ute och rör sig förutom dom två gånger hon är i stallet. Nu är hon extremt smal....34 kg till sina 156 cm, så hon behöver inte ut och röra på sig för den skull...att hon är kraftig. Men det är ju ändå nyttigt att röra på sig. Men jag får inte ut henne....


    Vad jag minns var jag inte särskilt mycket ute när jag var 13 år, om jag inte cyklade till en kompis. Jag satt och läste, pratade i telefon och lyssnade på musik. Ungefär samma saker som tonåringar gör idag? Bara på ett annat sätt.
  • Den Veliga Modern
    Hej,

    Känner så mycket igen min 14-årige son i hur du beskriver din dotter. Han lever sitt liv (förutom forbollen och skolan) framför skärmar. Ibland skypar han så han är ju inte helt isolerad. Men jag har inte lyckats hitta något som kan ersätta skärmandet.

    Samtidigt blir man ju så orolig när man hör om forskning som säger att barn som uppvuxna med smartphones är mycket mer deprimerade än andra genererationer för att det inte träffar folk IRL. Att det växer upp en generation som inte finner någon anledning till att jobba och tjäna pengar för de behöver inga pengar (eller ytterst lite) för att sitta på rummet och bara hänga framför en skärm.

    Man blir ju vettskrämd. Jag vet inte hur man kan hjälpa. Begränsa tiden de får använda dator/Tv/mobil/padda. Hitta på andra saker tillsammans med dem. Men det innebär ju ett krig varje gång. Rådet man får i de flesta fall när man undrar över uppfostran av tonåringar tycker jag verkar vara att prata med ungen. Diskutera tillsammans. Att förklara vad man själv känner och tycker och fråga tonåringen vad hen själva tänker kring detta. Kanske kan man göra upp en plan tillsammans för hur man kan minska skärmtiden och hitta fler roliga saker att göra i livet?

    Vad tror du?

    /Den Veliga Modern
    denveligamodern.blogg.se
  • scrapparlotta
    Den Veliga Modern skrev 2018-01-21 18:48:06 följande:
    Hej,

    Känner så mycket igen min 14-årige son i hur du beskriver din dotter. Han lever sitt liv (förutom forbollen och skolan) framför skärmar. Ibland skypar han så han är ju inte helt isolerad. Men jag har inte lyckats hitta något som kan ersätta skärmandet.

    Samtidigt blir man ju så orolig när man hör om forskning som säger att barn som uppvuxna med smartphones är mycket mer deprimerade än andra genererationer för att det inte träffar folk IRL. Att det växer upp en generation som inte finner någon anledning till att jobba och tjäna pengar för de behöver inga pengar (eller ytterst lite) för att sitta på rummet och bara hänga framför en skärm.

    Man blir ju vettskrämd. Jag vet inte hur man kan hjälpa. Begränsa tiden de får använda dator/Tv/mobil/padda. Hitta på andra saker tillsammans med dem. Men det innebär ju ett krig varje gång. Rådet man får i de flesta fall när man undrar över uppfostran av tonåringar tycker jag verkar vara att prata med ungen. Diskutera tillsammans. Att förklara vad man själv känner och tycker och fråga tonåringen vad hen själva tänker kring detta. Kanske kan man göra upp en plan tillsammans för hur man kan minska skärmtiden och hitta fler roliga saker att göra i livet?

    Vad tror du?

    /Den Veliga Modern
    denveligamodern.blogg.se
    Ja, man blir ju orolig. Man hör så mycket om läkare som varnar för för mycket stillasittande framför datorer. Det är det jag är mest orolig för.

    Min dotter skyper väldigt mycket med sin kusin eller med sina kompisar...så hon "sitter inte själv" ...eller vad man ska säga.

    Jag har försökt tala med henne men det känns som om det går in genom ena örat och ut genom det andra.

    Dock har vi faktiskt fått snö här så denna helg har hon faktiskt varit ute och åkt pulka med lillasyster i flera timmar. Så denna helg har hon både fått luft och rört på sig Glad
Svar på tråden Sitter bara vid datorn...