• Anonym (Irriterad)

Ok att lärare är dåliga på svenska?

Jag har två barn. En går i fjärde klass och den andra i sjunde. Under låg- och mellanstadietiden upplevde jag att allt skriftligt som kom från barnens lärare var korrekt svenska men nu när den äldsta kommer hem med text från lärare så ser jag stavfel/grammatikfel i både svensk och engelsk text. Vet inte om jag överreagerar men jag förväntar mig att lärare ska ha korrekt språk oavsett om dom har just språk som ämne. Tycker det ger enormt dåligt intryck när dom inte har det. Jag har inget som helst minne av att lärare under min egen skoltid inte hade korrekt svenska (eller engelska om det var just det ämnet).

Har lärarnivån sjunkit eller är det otur på just skolan där mina barn går? Tycker ni det är ok med lärare som inte kan skriva korrekt svenska?

• Svar på tråden Ok att lärare är dåliga på svenska?
  • Anonym (X)

Absolut inte OK, och tycker du ska ta upp det med skolan.

• Anonym (Trist)

Det är inte rätt eller bra. Men det är brist på kvalitelärare och då får man väl stå ut med skiten till en viss nivå. Trist att man ska behöva stå ut med det, inte rättvist mot barnen.

• Anonym (Ok)

Jag tycker det är helt ok så länge de inte undervisar i svenska eller möjligtvis när barnen är väldigt små och lär sig språk av dem de pratar med.

Vi har tex en utländsk rektor, hon pratar lite grammatiskt fel och ibland är lapparna lite tokiga men i övrigt är hon ju en otroligt duktig rektor och pedagog, då ser jag inga problem med lite språksvårigheter, det påverkar ju inte det bra jobb hon gör som rektor.

• Anonym (S)
    Anonym (Ok) skrev 2018-01-02 00:57:01 följande:

Jag tycker det är helt ok så länge de inte undervisar i svenska eller möjligtvis när barnen är väldigt små och lär sig språk av dem de pratar med.

Vi har tex en utländsk rektor, hon pratar lite grammatiskt fel och ibland är lapparna lite tokiga men i övrigt är hon ju en otroligt duktig rektor och pedagog, då ser jag inga problem med lite språksvårigheter, det påverkar ju inte det bra jobb hon gör som rektor.

Håller med precis :)
  • cosinus

Jag förväntar mig att text som kommer hem/ges till barnen har korrekt svenska.

Däremot har jag överseende med vissa mindre brister i svenska hos lärare i tal i alla ämnen utom svenska. Men allt arbetsmaterial för barnen måste ju vara korrekt svenska liksom de för ämnet specifika termerna.

• Anonym (vanligt)

Tyvärr är det nu för tiden ganska vanligt att lärare inte kan skriva korrekt svenska. Förutom att jag har egen erfarenhet av detta, har jag också hört ett flertal kollegor beklaga sig över just den saken. 

Anledningen till detta tror jag beror på två saker: För det första har ju som sagt läraryrket sjunkit i status. Det innebär att (nästan?) alla som söker kommer in.

För det andra skriver yngre människor i dag generellt sett sämre än vad yngre människor gjorde för tio eller tjugo år sedan. (Det har jag själv sett inom mitt eget yrke.)
    Detta tror jag beror på att läsvanorna har förändrats så mycket på senare år.  Många yngre läser sällan eller aldrig böcker, i synnerhet inte skönlitterära sådana. Istället läser man i huvudsak texter på nätet. Texter som kan vara av ytterst skiftande kvalitet. Och läser man inte välskrivna (och gärna lite längre) texter är det ju svårt att själv bli en god skribent. 

Det är i alla fall så JAG tror att det hänger ihop. 

• elyse

Jag skulle höra av mig till rektorn, faktiskt.

• Anonym (Y)

Vet en gammal gymnasiekompis som läst till mellanstadielärare och stavar som en idiot. Mycket talspråk som "inu" (ännu) och särskrivning. Vet inte skillnad på de/dem, osv. Tycker det är helt åt helvete att dessa får utbilda barnen. Han har dessutom erkänt att han höftar och typ låter barnen själv ge förslag på möjliga svar när han inte vet svaren i de ämnen han undervisar.

Fattar inte hur han kan ha kvar sin anställning, men han slickar röv bra, så det kanske är därför...

• Anonym (Jaja)

Tydligen är det ok enligt rektorn som anställt denne, samt även enligt den skola som gett ut lärarexamen. I min mening är det inte ok i någon större omfattning, särskilt inte om det är en lärare inom språk eller liknande inom humaniora. Om det däremot rör sig om en matematiklärare med utländsk bakgrund har jag överseende med språkmisstagen, till viss del.

Tyvärr stämmer det dock att kvalitén i den svenska skolan inte längre håller måttet, vilket tyvärr drabbar eleverna. Som förälder råder jag dig att undervisa och stödja ditt barn i (ut)bildningen hemma så gott det går för främja studieresultat och säkra kunskapen hos ditt barn. Förlita dig alltså inte på skolan fullt ut, utan nu är det hög tid att föräldrar är delaktiga igen i sina barn.

• Charlotte N

Är själv lärare och mamma till två barn i skolåldern. Har märkt av precis samma fenomen, veckobrev och läxor som skrivs med särskrivningar, felstavningar, grammatiska fel etc. Dels ämneslärare som råkat bli mentorer, då kanske man kan acceptera det, men även lågstadielärare som förväntas ge mina barn en grund i svenska. Då blir man ju inte överlycklig när de önskar en ett skönt "sommar lov":)

Tror svaret, precis som flera i tråden är inne på, ligger i den stora lärarbristen. Sen är det praktiskt taget omöjligt att avskeda någon inom kommunen, så jag vet inte vad rektorn skulle göra med informationen att en lärare skriver dålig svenska eller engelska. Men jag tror faktiskt det är dags att lyfta problemet på något sätt!

Svar på tråden Ok att lärare är dåliga på svenska?