• Anonym (undrar)

Var går gränsen för otrohet enligt er?

Vad tycker ni?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Var går gränsen för otrohet enligt er?
  • Afterlife

För mig är gränsen i högsta grad flytande och beror mycket på situationen och vad man bestämt i just den relationen. Jag har haft relationer där vi inte räknat sex som otrohet. Och jag har haft relationer där situationer gjort att en kram kunnat uppfattas som otrohet. Ingen fast gräns alltså.

• Anonym (Bonny)
    Afterlife skrev 2018-01-02 11:05:01 följande:

För mig är gränsen i högsta grad flytande och beror mycket på situationen och vad man bestämt i just den relationen. Jag har haft relationer där vi inte räknat sex som otrohet. Och jag har haft relationer där situationer gjort att en kram kunnat uppfattas som otrohet. Ingen fast gräns alltså.

Håller med..
    Sex är i min bok alltid otrohet, men förövrigt så tycker jag mer att det är syfte och vilka känslor man har för personen i fråga som räknas.
    Till exempel så har min sambo ett ex som han en gång beskrivit som "sitt livs stora kärlek", det sved, och om han skulle typ smsa henne eller krama henne om de träffades ute så skulle jag bli väldigt sårad och svartsjuk. Om han däremot skulle kyssa någon annan randombrud på fyllan skulle jag inte bli glad men inte lika illa som med exet..
  • Mascaraklumpar

Svårt att definera till och med när det gäller mitt eget förhållande och mig personligen, men jag ska försöka lista de kriterier jag anser måste vara uppfyllda för att det ska räknas som otrohet för mig.

1. Någon form av interaktion, eller försök till interaktion, med en annan, levande människa. Kan vara fysisk, men även exempelvis verbal. Försöket behöver inte lyckas, utan det är intentionen som räknas.
    2. Avsikten ska vara av sexuell karaktär. Att krama, pussa eller mysa med sina barn eller med ett syskon är förstås inte otrohet, och inte heller att umgås med vänner av det andra könet.
    3. Det får inte finnas något annat syfte som är viktigare än det sexuella. Om min man har sex med en kvinna han tänder på för 100 miljoner så skulle jag inte se det som otrohet så länge det var troligt att han inte skulle gjort det om det inte var för pengarnas skull.
    4. Det ska vara frivilligt. Att bli våldtagen är naturligtvis inte otrohet, även om man innan våldtäkten var attraherad av personen. Att av socialt tvång behöva krama andra, eller att vara tvungen att utföra intima arbetsuppgifter, när man råkar vara attraherad av personen interaktionen sker med, är inte heller otrohet.
    5. Den otrogna har inte berättat för sin partner vad den tänkt göra innan det sker. Säger min man till mig att "på tisdag så tänker jag ha sex med en annan kvinna. Gör vad du vill med den informationen" så har han förändrat premisserna för vårt förhållande. Jag kan då välja mellan att acceptera det eller att göra slut. Accepterar jag så är han inte otrogen.

• Afterlife
    Anonym (Bonny) skrev 2018-01-02 14:10:40 följande:
    Håller med..
    Sex är i min bok alltid otrohet, men förövrigt så tycker jag mer att det är syfte och vilka känslor man har för personen i fråga som räknas.
    Till exempel så har min sambo ett ex som han en gång beskrivit som "sitt livs stora kärlek", det sved, och om han skulle typ smsa henne eller krama henne om de träffades ute så skulle jag bli väldigt sårad och svartsjuk. Om han däremot skulle kyssa någon annan randombrud på fyllan skulle jag inte bli glad men inte lika illa som med exet..
    Men oj, jag hade nog räknat relationen som avslutad i och med det påståendet. DET är något jag inte hade tålt i ett förhållande. (om han gjorde det när vi var i relationen alltså)
  • Anonym (Emma)

Väldigt flytande gräns. Min sambo var förälskad i en annan kvinna och jag anser att i princip allt han gjorde med henne kvalificeras som otrohet (pussar, kyssar, kramar, de gick aldrig så långt som till sex) 
    Jag skulle däremot inte tycka det vore otrohet om han kompiskramade tjejkompisar

Sex med andra är alltid otrohet efter de ramar jag känner mig bekväm med

• Anonym (Bonny)
    Afterlife skrev 2018-01-02 15:17:41 följande:
    Men oj, jag hade nog räknat relationen som avslutad i och med det påståendet. DET är något jag inte hade tålt i ett förhållande. (om han gjorde det när vi var i relationen alltså)
    Han sa det precis i början när vi träffats och pratade om våra tidigare relationer! NU hoppas jag ju att det är jag som är hans stora kärlek (väljer att tro det), men jag kan fortfarande se rött om hon kommer på tal i något sammanhang eller att vi ser henne på stan!
  • Anders 386

Kramar är ju sånt som delas ut lite allmänt idag, det är ju bara en vänskapsgest.

Men skulle jag se min fru pussa en annan man på munnen har det gått för långt.

Sen är det en helt annan sak om vi skulle komma överens om att ha med en annan man i sexet, då blir ju förstås det mesta tillåtet. Det är ju inte otrohet när båda är med på det.

• Anonym (undrar)

Tack för svar fortsätt rösta.

• Malin37

Kan tillåta min man att krama och mysa med nån annan men inte av dom andra alternativen.

En puss beroende på vem det är tillåter jag

• Anonym (Magnus)

Jag tycker gränsen är ganska enkel, om man kan prata om det med sin partner och partnern är okej med vad som skett så är det inte otrohet. Men om man inte kan berätta om det så är det otrohet, oavsett om det "bara är en puss"

• TheeWasp

För mig är otrohet ett svek av förtroende. Beroende vad man har för överenskommelse innebär det olika akter men det som är gemensamt är att det är ett svek.

• Gabriella2440

En otrohet är aldrig en otrohet om man har kommit överens med sin partner som man lever ihop med . Att det är ok att ha sex med någon annan. Då kallas det öppet förhållande. Det är ju inte nåt spännande. Inte för mig i alla fall.

• Anonym (Ledsen)

Är en svår fråga. Tycker det känns när min tar kort på sig själv med en lättklädd kvinna. Och kysser andra kvinnor. Behöver inte vara direkt sexrelaterat. Sårar mej. Blir osäker var jag har honom. Tillit är viktigt.

• Anonym (puss/kyss)

Kramar och visst mys är ok, så länge alla kläder är på och det inte är av sexuell karaktär. Om det är med ett ex är kramar så långt jag känner mig ok med, hade inte velat att min partner legat och myst med ett ex. Men tex luta sig mot varandra när man kollar på film, ligga med huvudet i knäet och liknande med vänner är helt ok.

• Liveit1971

Om min partner tar initiativ för att hon åtrår en annan person anser jag att det är otrohet. Då spelar det ingen roll om det är prat, chat, kram, mys eller sex.

Sen finns det givetvis grader i helvetet, det skulle göra mer ont om partnern gjorde sånt i otroheten som jag inte får i vår relation såsom kyssar eller oralsex.

• Anonym (Håller med)
    Anonym (Emma) skrev 2018-01-02 15:26:56 följande:
    Väldigt flytande gräns. Min sambo var förälskad i en annan kvinna och jag anser att i princip allt han gjorde med henne kvalificeras som otrohet (pussar, kyssar, kramar, de gick aldrig så långt som till sex) 
    Jag skulle däremot inte tycka det vore otrohet om han kompiskramade tjejkompisar

Sex med andra är alltid otrohet efter de ramar jag känner mig bekväm med
  • Anonym (Svårt)

Himla svårt att dra en gräns ju! Har alltid tänkt att den går vid en puss eller mys. Oftast skulle jag ju aldrig tänka att en kram var otrohet, men ju mer jag tänker på det så tycker jag nog att det kan vara det ändå. Helt beroende på situationen! En lång, intim, känslofylld kram där man känner attraktion eller viljan till en kyss är helt klart vara otrohet för mig. Eller kanske mer som ett känslomässigt svek? Men en snabb kram för att hälsa eller säga hejdå är ju inte otrohet.

Svar på tråden Var går gränsen för otrohet enligt er?