Inlägg från: Mascaraklumpar |Visa alla inlägg
  • Mascaraklumpar

Var går gränsen för otrohet enligt er?

Svårt att definera till och med när det gäller mitt eget förhållande och mig personligen, men jag ska försöka lista de kriterier jag anser måste vara uppfyllda för att det ska räknas som otrohet för mig.

1. Någon form av interaktion, eller försök till interaktion, med en annan, levande människa. Kan vara fysisk, men även exempelvis verbal. Försöket behöver inte lyckas, utan det är intentionen som räknas.
    2. Avsikten ska vara av sexuell karaktär. Att krama, pussa eller mysa med sina barn eller med ett syskon är förstås inte otrohet, och inte heller att umgås med vänner av det andra könet.
    3. Det får inte finnas något annat syfte som är viktigare än det sexuella. Om min man har sex med en kvinna han tänder på för 100 miljoner så skulle jag inte se det som otrohet så länge det var troligt att han inte skulle gjort det om det inte var för pengarnas skull.
    4. Det ska vara frivilligt. Att bli våldtagen är naturligtvis inte otrohet, även om man innan våldtäkten var attraherad av personen. Att av socialt tvång behöva krama andra, eller att vara tvungen att utföra intima arbetsuppgifter, när man råkar vara attraherad av personen interaktionen sker med, är inte heller otrohet.
    5. Den otrogna har inte berättat för sin partner vad den tänkt göra innan det sker. Säger min man till mig att "på tisdag så tänker jag ha sex med en annan kvinna. Gör vad du vill med den informationen" så har han förändrat premisserna för vårt förhållande. Jag kan då välja mellan att acceptera det eller att göra slut. Accepterar jag så är han inte otrogen.

Svar på tråden Var går gränsen för otrohet enligt er?