• Anonym (Kerstin)

Fel att resa utomlands med små barn?

I ett annat forum haglar kritiken till föräldrar som reser utomlands med mindre barn och uppmanar att vänta med resor till barnen är 5-7 år!

Känns som ren avundsjuka eller total avsaknad i att familjer har olika erfarenheter och intressen.

• Svar på tråden Fel att resa utomlands med små barn?
  • Anonym (Stina)

Alla som inte tycker som dig är avundsjuka, så måste det vara, glöm argument och annat trams.

Att hälsa på släkt i ett annat land är ett undantag, men rena nöjesresor tycker inte jag är vettigt att göra med småbarn, jag tvivlar inte på att föräldrarna har olika behov men barnet har inget utbyte av resan. Risken är mycket större att drabbas av olika sjukdomar och småbarn tycker generellt inte om att flyga. Finns det pooler eller annat vatten finns det också risker. Det blir inte särskilt avkopplande för föräldrarna heller.

• modsey
    Anonym (Stina) skrev 2018-01-04 14:06:35 följande:

Alla som inte tycker som dig är avundsjuka, så måste det vara, glöm argument och annat trams.

Att hälsa på släkt i ett annat land är ett undantag, men rena nöjesresor tycker inte jag är vettigt att göra med småbarn, jag tvivlar inte på att föräldrarna har olika behov men barnet har inget utbyte av resan. Risken är mycket större att drabbas av olika sjukdomar och småbarn tycker generellt inte om att flyga. Finns det pooler eller annat vatten finns det också risker. Det blir inte särskilt avkopplande för föräldrarna heller.

Åter vi är olika. För oss, både barnen och vi föräldrar har haft det avkopplande, trevligt och vilsamt på våra resor.
  • nevermind
    Anonym (Kerstin) skrev 2018-01-03 22:59:10 följande:
    För att? Flera här i tråden berättar om sina resor med barn och hur det berikat deras liv eller får dem att må bra. Att DU inte vill resa utan vänta köper jag helt, men det gäller väl inte alla utan just dig och din familj utifrån hur ni lever trivs och mår bra av.
    Jag tänker på de stackars barnen som gråter på flygen för de har ont i öronen. Jag har flugit kanske 30 gånger (eller nåt sånt...) och nästan varje flyg är det ett barn som gråter hysteriskt. Tycker så synd om dom.

Var uppe på Sockertoppen häromdan, en tysk grupp hade med sig en sexmånaders bebis. Det var 38 grader!!! Varför??
  • magelita80
    nevermind skrev 2018-01-04 18:40:38 följande:
    Jag tänker på de stackars barnen som gråter på flygen för de har ont i öronen. Jag har flugit kanske 30 gånger (eller nåt sånt...) och nästan varje flyg är det ett barn som gråter hysteriskt. Tycker så synd om dom.

Var uppe på Sockertoppen häromdan, en tysk grupp hade med sig en sexmånaders bebis. Det var 38 grader!!! Varför??
    Har 3 barn 8 , 3 och 1 år. Har rest med de 3 ggr/år. Ingen av de har skrikit någonsin pga ont i öronen.
  • Anonym (Anna)

Tror också det bottnar i avundsjuka. De som klagar har väl inte möjlighet att resa och hanterar sin frustration genom att kritisera andra. Kan inte komma på en annan anledning till varför man annars lägger sig i andras resvanor.

Och varför i helsike ska man vänta flera år med att resa med barn? Varför begränsa sig så mycket? Man anpassar väl resmål efter barnens ålder. Var i Italien i somras med vår 1-åring och det funkade utmärkt. Dessutom inte så ?barnvänligt? område. Jag personligen skulle undvikit alltför långa flygresor/mellanlandningar men om det handlar bara om några timmars direktflyg så förstår jag inte problemet.

• minimama

Har rest jätte mycket med våra barn ända sen dem föddes, bot tom i ett annat land numera :) ser inget fel alls i att resa med sina barn, tucker det är bra att dem blir resvana så tidigt som möjligt! Mina två äldsta ( 5 & 7 år gamla) flög till och med på egen hand från Spanien till Sverige på engen hand i somras då jag blev inlagd på sjukhus, det var noll problem för dom eftersom dom är vana att resa :)

• TeresB

Den anledningen som är vettigt att avstå resandet för är väl av miljömässiga skäl.

• Anonym (Anna2)
    Anonym (ååå) skrev 2018-01-03 17:49:10 följande:
    Jag personligen reste inte med mina barn förrän de var 4 och 5 och det var bra tyckte jag. Små barn kommer inte ihåg något av resan och det är rätt körigt med blöjor och allt annat när barn är så små (tycker jag då). Däremot behöver man ju inte starta trådar och bråka om hur andra gör .
    Detta är nog det dummaste argumentet för att inte resa med barn. Med det argumentet behöver man ju inte göra något alls med sina barn förrän de är stora nog att minnas något.

Man åker väl inte på semester för sina barns skull, man åker väl för att familjen vill, eller när barnen är små för att föräldrarna vill. Barnen får ju hänga med, precis som de hänger med på mkt annat de inte kommer ihåg.
  • Anonym (Anna)
    TeresB skrev 2018-01-04 20:11:42 följande:

Den anledningen som är vettigt att avstå resandet för är väl av miljömässiga skäl.

Suck, reser man som medelsvensson 1-2 ggr/år är det ingen fara. Så jäkla trött på att ?miljömässiga skäl? nämns så fort man nämner något om flygresa.
  • Anonym (tet)

Förstår inte riktigt poängen med att göra barn "resvana" när de om femtio år inte kommer att kunna resa ändå, med det förstörda jordklot som kommer existera då. Hoppas förstås verkligen att jag har fel, men som många verkar resonera blir man ju inte så hoppfull...

Svar på tråden Fel att resa utomlands med små barn?