• Anonym (Kerstin)

Fel att resa utomlands med små barn?

I ett annat forum haglar kritiken till föräldrar som reser utomlands med mindre barn och uppmanar att vänta med resor till barnen är 5-7 år!

Känns som ren avundsjuka eller total avsaknad i att familjer har olika erfarenheter och intressen.

• Svar på tråden Fel att resa utomlands med små barn?
  • Anonym (Kerstin)
    Tofflans skrev 2018-01-03 09:10:24 följande:

Varför anser dom att man ska vänta?

Allt från faror man utsätter dem för till att de ändå inget minns av resan.
  • smulpaj01

Såklart man kan resa med småbarn!
    Nej detta handlar nog om avundsjuka helt enkelt.
    Har själv rest med mitt barn från han var 7 månader och sedan ca 1-2 ggr per år.

Självklart minns han inte de första resorna men JAG minns hur mysigt vi hade och han älskar att se på foton från de resorna.

• Pope Joan II
    Anonym (Kerstin) skrev 2018-01-03 09:11:52 följande:
    Allt från faror man utsätter dem för till att de ändå inget minns av resan.
    Ja, det verkar ju dumt att utsätta ungarna för faror. Det bör man väl undvika även om man stannar i Sverige. Att barnen inte minns resorna spelar väl knappast någon roll - kvinnorna som protesterar mot resor är ju ofta samma mammor som ordnar 6-månaders, 12-månaders och 22,5-månadersfiranden för sina ungar och som blir arga när svärmor inte tar ledigt från arbetet och följer minsta instruktion - presentbeställningen inkluderad - för att visa firandet och mamman den rätta vördnaden, trots att barnen väl inte minns det.

Man kanske borde ställa in hela barndomen fram tills 5-7 årsåldern?
  • Stårschan

Jag tycker väl inte att det är direkt fel att åka tidigt, men som förälder tycker jag att man har mer utbyte av en utlandssemester om man åker med barn som har blivit lite större och som man inte måste springa och jaga hela tiden, och som kan ha lite mer utbyte av att se något annat än poolkanten. Det blir mer semester, helt enkelt. Men är det bara sol, värme och all inclusive man är ute efter så funkar det väl.

• Stårschan
    Anonym (Kerstin) skrev 2018-01-03 09:09:28 följande:

I ett annat forum haglar kritiken till föräldrar som reser utomlands med mindre barn och uppmanar att vänta med resor till barnen är 5-7 år!

Känns som ren avundsjuka eller total avsaknad i att familjer har olika erfarenheter och intressen.

Av ren nyfikenhet - varför tror du att kritik skulle vara bottnad i avundsjuka? Jag fattar faktiskt inte kopplingen.
  • modsey
    Stårschan skrev 2018-01-03 09:19:53 följande:

Jag tycker väl inte att det är direkt fel att åka tidigt, men som förälder tycker jag att man har mer utbyte av en utlandssemester om man åker med barn som har blivit lite större och som man inte måste springa och jaga hela tiden, och som kan ha lite mer utbyte av att se något annat än poolkanten. Det blir mer semester, helt enkelt. Men är det bara sol, värme och all inclusive man är ute efter så funkar det väl.

Jag håller inte med. Har rest allt annat än all inclusive med mina barn och det har fungerat bra med både NY med två åring, Barcelona med två tre åringar och stränder i Västindien med tre åring. Ena sonen var 8 månader på en förvisso "bara" solresa med släkten. Men även det var urmysigt för hela familjen!
  • Anonym (...)
    Stårschan skrev 2018-01-03 09:20:48 följande:
    Av ren nyfikenhet - varför tror du att kritik skulle vara bottnad i avundsjuka? Jag fattar faktiskt inte kopplingen.
    Alla har ju inte råd att resa utomlands.
  • Anonym (Mamma)

Vi åkte med våra tvillingar när de var tre och ett halvt för första gången till Sunwing på Kreta, det var inte så kul, vi jagade barn hela veckan. Ettår senare provade vi igen med Sunwing på Cypern och då var de tillräckligt stora, vi hade en jättefin vecka.

Allra roligast hade barnen det nog kring åtta års åldern då njöt de verkligen på Gran canaria och pratade i åratal om den resan.

Nu är de fjorton år våra tvillingar och vill knappt resa längre, det är nog bra att vänta, men vänta inte för länge. Det enda ställe de vill resa till är Japan och det låter lite dyrt. Sen åker vi till fjällen varje år också, det gillar de.

• Annita

Hur andra gör är deras ensak. Jag har inte råd att resa, vare sig med eller utan barn. Men när de var små ville jag inte heller. Dels på grund av att de inte skulle få ut mycket av det, på grund av riskerna och även för att jag själv skulle ha tyckt att det vore ett jätteprojekt (med blöjor och what not). Där är vi ju olika, andra tycker inte att det praktiska är ett hinder.

Men nu är mina barn större och jag skulle gärna ha råd att resa mera med dem. Nu skulle de tycka att det vore jättespännande - dessutom är de så stora att de kan gå på toaletten själva. :))

Så jag är INTE avundsjuk på er som reser med små barn. Möjligen på er som reser med större barn, då. :)

Sen finns det en annan aspekt som kanske inte fanns med i den andra tråden (som jag inte läst)? Och det är miljön. Egentligen tycker jag att vi alla borde dra ner rejält på resandet. Men jag hade nog ändå velat göra en och annan resa med barnen om jag hade ekonomisk möjlighet.

Svar på tråden Fel att resa utomlands med små barn?