• tvillingmammaVastmanland

Kris i förskolan?

Jag är med i en grupp på Facebook som heter Förskoleupproret - Information

Det handlar om att förskolan är i kris och att förskolepersonal bryts ner då de inte hinner ta hand om barnen på ett bra sätt. Stora grupper, långa dagar och för lite personal. Massor av förskollärare beskriver hur jobbigt och hemskt det är i förskolorna idag.

Men ser man till undersökningar är de flesta föräldrar nöjda med förskolan, jag förstår inte riktigt hur detta går ihop.

Ni som har barn i förskolan idag , märker ni att läget i förskolan är pressat?

• Svar på tråden Kris i förskolan?
  • blomman 2

Det är inte lätt att byta arbetet/yrke ifall man är över 40 är. Därför stannar många kvar. Och kämpar. Det har hänt massor på arbetsfronten på förskolan,handlingsplaner som skall arbetas fram, efterlevas och utvärderas, ett arbete som pågår dagligen. Massor med dokumentation, följa läroplanen som skall implementeras in i arbetet, barn med olika funktionshinder som kräver mycket som i många fall inte får en resurs, inte ovanligt med flera NPF per barngrupp. Fler barn med främmande språk, väldigt svårt att få vikarier. Chefer med bakbundna händer som måste spara pengar. Ofta är det de unga som ger upp och slutar och kvar blir de " gamla rävarna" som kämpar vidare med att ge barnen det de behöver och samtidigt ta emot många nya ( ofta kortvariga) arbetskamrater att handleda. Inte konstigt att de går på knäna. Undrar när staten ska börja inse att den viktiga "utbildningen"startar i förskoleåldern, att det är där man grundlägger barns nyfikenhet och lärande för framtiden. Att det är i förskoleåldern som barn behöver bli sedda, känna sig trygga och få den stöttning de behöver för att lära sig de viktiga grundstenarna för att kunna ta till sig ny kunskap, det livslånga lärandet. Och det viktigaste av allt, att de kan känna tillit till vuxna, att vi ser till deras behov och tillgodoser dem. Vi får inte svika fler generationer! Det räcker nu. Inte konstigt att så många barn mår psykiskt dåligt.

• mammalovis

Nu är det oftast min sambo som sköter hämtning och lämning av våra små barn medan jag hämtar på fritids. Men jag märker ju klart och tydligt på sambon om det är ordinarie pedagoger från avdelningen som möter eller om det är vikarier eller personal från en annan avdelning. Är det den vanliga personalen kan vi få veta lite vad som hänt under dagen mer än bajs och sömn.

På senaste föräldramötet blev jag lite förundrad. Förskolechefen tydliggjorde att de har en ABCD-handlingsplan. Inte säkert jag kommer ihåg allt korrekt, men grunden var att de har vikariestopp. A var nog optimal/normalsituationen både med verksamhet och personal, sedan att de var nere på grundverksamhet och fick hjälpas åt över avdelningarna antingen genom personal- eller barnomflyttningar. I sista läget D som var typ krisläge och de fick sätta in vikarie. Sedan är det ju tyvärr så att det sällan finns vikarie att tillsätta och ibland är ju inte en okänd vikarie bättre för de små barnen.

Hos oss har flera i personalen fått barn samt enstaka pensionsavgång så det har tillkommit ny personal, annars är det en stabil förskola med 6 avdelningar inklusive nattis. För barnens del är ju äldre personal på ett sätt mer tillförlitliga, då de slipper vabba som oss andra med barn ... så det har ökat på frånvaron hos personalen.

• Anonym (P)
    tvillingmammaVastmanland skrev 2018-01-03 21:22:03 följande:
    Ja, det låter jättetufft. Vår förskola hade öppet 07:30 till 17:00. Då är det lite lättare med bemanningen, men det fungerar ju inte för alla förskolor,
    Förskolor måste ha öppet i upp till tolv timmar om dagen om en förälder har behov för det... T.ex. om en förälder behöver lämna sitt barn kl 6 på morgonen och en annan (eller samma) behöver hämta sitt barn kl 18 på kvällen så måste förskolan vara bemannad från kl 6-18.

På förskolan där jag jobbar har föräldrarna som tur är bara behov för 11-11,5 timmar om dagen.
  • Mia86a

Jag tror inte läget är pressat vid alla förskolor, men skrämmande nog verkar det vara så vid merparten förskolor. De har för stora barngrupper i förhållande till antal personal. Jag skulle inte välja en sån förskola till mina barn.

Förskolan min dotter går på har 11 barn på 3 pedagoger och det är lugn stämning, personalen har tid att se och ta hand om alla barnen och också tid att byta några ord med oss föräldrar vid lämning och hämtning. Tyvärr har jag förstått att alla förskolor inte har det lika bra. Oavsett så är vi supernöjda med hur verksamheten bedrivs.

Anonym (P) skrev 2018-01-04 08:35:36 följande:

Förskolor måste ha öppet i upp till tolv timmar om dagen om en förälder har behov för det... T.ex. om en förälder behöver lämna sitt barn kl 6 på morgonen och en annan (eller samma) behöver hämta sitt barn kl 18 på kvällen så måste förskolan vara bemannad från kl 6-18.

På förskolan där jag jobbar har föräldrarna som tur är bara behov för 11-11,5 timmar om dagen.

[/qu

[quote=78333484][quote-nick]Anonym (P) skrev 2018-01-04 08:35:36 följande:[/quote-nick]

Mina barns förskola hade öppet 07:30 till 17:00. Man kunde lämna klockan sju, då fanns ingen pedagog på plats men barnet fick då tillsyn av kokerskan. Men jag tror inte någon lämnade så tidigt.

De har fortfarande dessa tider 07:00 till 17:00. Det är en privat förskola och det är inte i Stockholm.
  • Anonym (P)
    tvillingmammaVastmanland skrev 2018-01-04 08:54:23 följande:
    Mina barns förskola hade öppet 07:30 till 17:00. Man kunde lämna klockan sju, då fanns ingen pedagog på plats men barnet fick då tillsyn av kokerskan. Men jag tror inte någon lämnade så tidigt.

De har fortfarande dessa tider 07:00 till 17:00. Det är en privat förskola och det är inte i Stockholm.
    Ja, det är olika hur mycket hjälp man får av övrig personal, men på vår förskola får vi ingen hjälp av icke-pedagoger i vårt yrke (däremot förväntas vi pedagoger hjälpa andra yrkeskategorier, t.ex. med disk, städning och tvätt).

Jag vet inte om privata förskolor följer samma regler som kommunala vad gäller hur länge de måste ha öppet.
  • Alexi
    Anonym (Förskollärare) skrev 2018-01-03 18:11:56 följande:
    Jag var väldigt nöjd med sonens förskola. Ännu mer eftersom jag arbetar på förskolan ett stenkast bort och vi har samma chef och jag vet att de brottas med samma problematik som alldeles för många förskolor. Det visas inte för föräldrarna. Det får inte visas. Vi har munkavel. Inte får vi strejka heller.

Ja, vi får ofta höra att vi är gnälliga och borde byta jobb när vi gör vår röst hörd vilket jag finner ytterst märkligt. Vill folk verkligen inte veta var de lämnar sina barn och till vad?
    Den avdelningen jag arbetar på har också en stabil personalgrupp men andra avdelningar har inte så vi får hjälpas åt att täcka upp så vikariebristen är total. 4-5 timmar extra arbetstid på en vecka är inget ovanligt då man helt enkelt inte kan lämna en kollega själv med 10-12 små barn. Vilket sin tur leder till att mitt barns fritids får ett barn mer osv. I vår får vi 10-12 barn till men igen mer personal för vår budget gick back förra året. Vi ska alltså ha fler barn på samma personal och samma yta för att kommunen tycker att det kostar för mycket.

Det saknas:
    - utbildad personal
    - vikarier
    - resurser
    - lokaler

Yrket har:
    - extremt låg status
    - låga löner
    - usla arbetsvillkor

Varför byter jag inte jobb:
    - för att jag älskar mitt jobb även om det har enorma brister och jag sannolikt kommer gå in i den berömda väggen

Vad vill jag ha:
    - att det ska finnas tydliga regler kring hur stora barngrupperna får vara beroende på ålder. Hur många barn det ska vara per pedagog utifrån ålder (som nu är går det 5,9 barn per vuxen rakt av. 5,9 st 5 åringar är inga problem att klara på en pedagog. 5,9 st 1 åringar är inte säkert alls
    - rimlig lön
    - bättre arbetsvillkor
    Fast min poäng är att det bara gnälls, det ageras inte. Tycker man arbetsplatsen är dålig måste man ju lyfta det på ett ordentligt sätt, på ett sätt som når fram. Uppvakta politiker, chefer, skriva i lokaltidningen osv. Inte bara gnälla i en anonym grupp på internet.

• Alexi
    Anonym (P) skrev 2018-01-03 17:38:55 följande:
    Vad tänker du att man ska göra åt det som man inte redan gör då?

Tycker du verkligen som förälder att förskolepersonal inte bör protestera när det är så många barn per personal att det äventyrar barnens säkerhet?
    Man måste ju jobba för frågan på den nivå där saker kan ändras. Med chefer, med politiker, med media osv.
  • Anonym (både och)

Vi är både nöjda och missnöjda med vår förskola.

Läsår 1 (förra året, bytte förskola i augusti förra året): Mycket nöjda fram till våren ungefär. Hade tre personal (1 förskollärare, 2 barnskötare), en barnskötare blev sjukskriven och de fick ingen vikarie. Från att ha haft mindre temagrupper blev allt sånt inställt. Visst, de gick ut i skogen men det blev inte på samma vis som innan. Senare på våren fick vi veta att båda de andra sagt upp sig. 

Sommarlov, barnen var lediga. Fick innan terminsstart veta vilka som skulle ta över gruppen och kände oss nöjda med valet. Höstterminen kom, vi märkte på barnen att det var väldigt mycket lek och i princip ingen pedagogik. Fick veta att även dessa två skulle sluta men ingen info om vad som skulle hända med gruppen.

Hade egna föräldramöten och krävde svar från förskolechefen. Fick ett möte med förskolechefen och fick träffa den nya förskolläraren som just tagit över gruppen. Det kändes bra och vi märkte fort av förändringar på barnen, lugnare, de gjorde saker och inte bara lekte. Nu är det ny termin och vi får se vad som händer. Gruppen är nästan halverad då många bytt inför terminsstart men de kommer vara två personal bara på gruppen.

Alexi skrev 2018-01-04 09:07:48 följande:

Man måste ju jobba för frågan på den nivå där saker kan ändras. Med chefer, med politiker, med media osv.

Jag tror att föräldrar måste bli missnöjd och klaga för att det skall bli ändring. Småbarnsföräldrarna är en viktig väljargrupp som man vill hålla sig väl med. Idag är dock de flesta föräldrar mycket nöjda med förskolan, enligt undersökningar.
Svar på tråden Kris i förskolan?