Anonym (Förskollärare) skrev 2018-01-03 18:11:56 följande:
Jag var väldigt nöjd med sonens förskola. Ännu mer eftersom jag arbetar på förskolan ett stenkast bort och vi har samma chef och jag vet att de brottas med samma problematik som alldeles för många förskolor. Det visas inte för föräldrarna. Det får inte visas. Vi har munkavel. Inte får vi strejka heller.
Ja, vi får ofta höra att vi är gnälliga och borde byta jobb när vi gör vår röst hörd vilket jag finner ytterst märkligt. Vill folk verkligen inte veta var de lämnar sina barn och till vad?
Den avdelningen jag arbetar på har också en stabil personalgrupp men andra avdelningar har inte så vi får hjälpas åt att täcka upp så vikariebristen är total. 4-5 timmar extra arbetstid på en vecka är inget ovanligt då man helt enkelt inte kan lämna en kollega själv med 10-12 små barn. Vilket sin tur leder till att mitt barns fritids får ett barn mer osv. I vår får vi 10-12 barn till men igen mer personal för vår budget gick back förra året. Vi ska alltså ha fler barn på samma personal och samma yta för att kommunen tycker att det kostar för mycket.
Det saknas:
- utbildad personal
- vikarier
- resurser
- lokaler
Yrket har:
- extremt låg status
- låga löner
- usla arbetsvillkor
Varför byter jag inte jobb:
- för att jag älskar mitt jobb även om det har enorma brister och jag sannolikt kommer gå in i den berömda väggen
Vad vill jag ha:
- att det ska finnas tydliga regler kring hur stora barngrupperna får vara beroende på ålder. Hur många barn det ska vara per pedagog utifrån ålder (som nu är går det 5,9 barn per vuxen rakt av. 5,9 st 5 åringar är inga problem att klara på en pedagog. 5,9 st 1 åringar är inte säkert alls
- rimlig lön
- bättre arbetsvillkor
Fast min poäng är att det bara gnälls, det ageras inte. Tycker man arbetsplatsen är dålig måste man ju lyfta det på ett ordentligt sätt, på ett sätt som når fram. Uppvakta politiker, chefer, skriva i lokaltidningen osv. Inte bara gnälla i en anonym grupp på internet.