• Magnusos

Osynkade barnfria helger

Hej

Jag träffade en underbar kvinna i mars förra året där vi båda har barn varannan vecka. Jag har barnen fredag till fredag och hon har sina barn måndag till måndag. Vi har försökt på respektive håll att byta så att vi får synkade barnfria helger (och barnhelger för den delen). Vi har tyvärr inte lyckats med detta än.

Vi båda har mycket starka känslor för varandra, men hon har svårt att acceptera att vi i vår relation inte har mer vuxentid tillsammans. Mina föräldrar har erbjudit sig att ta mina barn en helg i månaden så vi kan få vuxentid. Hennes föräldrar bor på annan ort. För mig är relationen så pass viktig att jag kan tänka mig att kompromissa bort tid med mina egna barn för att bygga vår relation starkare.

Vi har nu kommit till ett stadie där vi båda är överens om att vi borde ta ett uppehåll i relationen, en sk paus. Under 2 veckor kommer vi inte ha någon kontakt, vilket för mig är rena tortyren, men jag inser att det är nödvändigt eftersom hon är helt blockerad av det faktum att vi har osynkade helger.

Min fråga till er här på forumet är: Har ni några erfarenheter av lyckade och inte så lyckade relationer där båda har barn och helgerna är osynkade?

Jag har så oerhört svårt att acceptera att detta är ett sånt stort problem - håller ni med?

• Svar på tråden Osynkade barnfria helger
  • Anonym (ååå)
    Magnusos skrev 2018-01-04 17:06:47 följande:
    Jo, visst jag inser det också... nu var det iofs mitt förslag att ta en paus...
    jaså, det lät i TS som att det var hennes förslag eftersom du skrev att du upplever det som tortyr. 

Oavsett, du får väl avvakta de två veckorna - kort för paus om du frågar mig - och se vad som sker därefter. Tycker ändå att du verkar ha försökt hitta lösningar, vad har hon gjort? 
  • Magnusos
    Anonym (ååå) skrev 2018-01-04 17:32:27 följande:
    jaså, det lät i TS som att det var hennes förslag eftersom du skrev att du upplever det som tortyr. 

Oavsett, du får väl avvakta de två veckorna - kort för paus om du frågar mig - och se vad som sker därefter. Tycker ändå att du verkar ha försökt hitta lösningar, vad har hon gjort? 
    Eftersom hon inte kan förlika sig med nuvarande upplägg och jag inte klarar av att avsluta relationen på grund av en icke godtagbar anledning så var det mitt förslag att vi tar ett paus så hon får tid att reflektera och fundera över vad hon egentligen vill och vad som är viktigt för henne... för mig är det fortfarande obegripligt (om nu känslorna finns där som hon säger) att ens tänka tanken att avsluta relationen pga osynkade helger....
  • Anonym (mknhjuuuuu)
    Anonym (Lisa) skrev 2018-01-04 12:19:54 följande:

Av egen och kompisar erfarenhet så ser jag det som ett varningstecken. Hade ni haft gemensam barn hade ni haft noll fria helger. Ska ni fortsätta att vara ett par kommer ni och alla barnen bli familj. Dina barn är 9 och 13 någorlunda självgående. Mina bonusar är i den åldern och de är självklart alltid välkomna. Jag har varit med min man i 8 år, vi har fått ställa in massor med "vuxentid" pga av sjukdomar, ändrade tider med mamman, akuta grejer men så är livet i en familj oavsett vilken typ av familj man är. Du ska inte minska tiden med dina barn. Jag har vänner som vår helt synkade ett tag dvs den ena var barnfri när den andra hade sina och vice versa. Det var aldrig några problem. De älskade alla barnen lika! Till sist efter några år gick det och ändra och det var främst för att även barnen skulle ha en relation.

Ge inte bort tiden med dina barn snart är det stora och borta ur boet.

;Men har man gemensamma barn har man haft barnfri tid och kunnat lära känna varandra på ett helt annat sätt än man kan med barn. Har man gemensamma barn har båda dessutom samma känsla för alla barn och får inte dåligt samvete för att de låter farmor och farfar ha barnen då och då, eller kanske ganska ofta. Ingen annan ger dem dåligt samvete för det heller, men som skild förälder får man en massa skit från folk som kommer med samma argument som du bla. 

TS, för mig hade det varit otänkbart att ens inleda ett förhållande med någon som inte har synkade barntider med mig. Min barnfria tid är så oerhört viktig för att jag ska vara den allra bästa föräldern som jag kan. 
    Jag är nog partisk nu dock, då jag ytterst sällan hade barnfri tid tyvärr då deras pappa efter skilsmässan valde att flytta. 

Jag har inget egentligt råd att ge dig, ditt förslag med att låta dem vara hos farmor och farfar är det bästa i er situation som läget är nu, men om det räcker med en helg i månaden för din partner är svårt att säga. 

Kanske kan dina barns mamma gå med på att ta en helg i månaden om du tar en av hennes? Eller har hon verkligen bara vänner som har samma helger som hon? 

• Magnusos
    Anonym (ååå) skrev 2018-01-04 17:32:27 följande:

Och hon har verkligen gjort allt i sin makt för att få till en ändrad bytesdag med hennes ex... hon fick en A4 med text underskriven av 3 överläkare som förklarade varför han inte kan ha fredag som bytesdag...
  • Almina
    Almina skrev 2018-01-03 19:09:38 följande:

Kan de inte byta veckor (från jämna till ojämna, eller tvärtom)? Då byter ändå läkaren på måndagar, och ni går barnfria helger tillsammans. Alltså så att du och din särbo har samma vecka ni har barnen (fast särbon byter på måndagar och du inte förrän på fredagen).

Undrar fortfarande varför ni inte kan ha barnen samma veckor, även fast ni har olika bytesdagar. Då skulle ni ju få barnfria helger tillsammans.
  • Magnusos
    Almina skrev 2018-01-04 19:24:49 följande:
    Undrar fortfarande varför ni inte kan ha barnen samma veckor, även fast ni har olika bytesdagar. Då skulle ni ju få barnfria helger tillsammans.
    vi har samma veckor men byter innan respektive efter helgen... dvs osynkade helger... 
  • Magnusos

Frågan är om 2 veckor kommer vara en tillräckligt lång paus? För mig känns det som 2 månader...

• Anonym (plus)

Ett förslag är att köra ett annat sorts schema med byten vart 4:e eller vart 10:e dag så att det synkar varannan gång.

• Almina
    Magnusos skrev 2018-01-04 19:30:08 följande:

vi har samma veckor men byter innan respektive efter helgen... dvs osynkade helger... 

Jamen, kan ni inte byta så att det blir tvärtom. Tex

Vecka 1: Hon har barnen från måndagen till måndagen efter.

Du har barnen från fredagen till fredagen efter.

Vecka 2: Hon är barnfri från måndagen till måndagen efter. = barnfri helg

Du är barnfri från fredagen till fredagen efter = barnfri helg
  • Anonym (mknhjuuuuu)
    Almina skrev 2018-01-04 19:43:36 följande:
    Jamen, kan ni inte byta så att det blir tvärtom. Tex

Vecka 1: Hon har barnen från måndagen till måndagen efter.

Du har barnen från fredagen till fredagen efter.

Vecka 2: Hon är barnfri från måndagen till måndagen efter. = barnfri helg

Du är barnfri från fredagen till fredagen efter = barnfri helg
    Jag kanske tänker galet, men då har de väl inte samma vecka? 
Svar på tråden Osynkade barnfria helger